Teerex Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 (redigert) 1 liter fløte blir fryktelig mye krem.. går det ikke an å bruke en slik 1/3-liter ? Ja slik som ungdommen lika Redigert 17.November.2009 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Capitaine Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Uten at det nødvendigvis har så mye med trådstarters innlegg å gjøre, har jeg en gang opplevd at en dieselmotor av fabrikat MTU fikk en defekt på kjølingen av dieselen slik at både turtall og effekt sank. Flere dieselmotorer har kjøling av dieselen for nettopp å oppnå bedre effekt enn uten. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Når dieselen blir over 30 grader, så synker ytelsen med 1 % for hver 5,6 grader C som dieseltemperaturen stiger. Sier også at dieselen ikke bør overskride 50 grader C. For å opprettholde utelsen når drivstoffet blir varmere, så må en sprøyte inn mere drivstoff Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
mask Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Båter med vribar propell nyter godt av denne funksjonen. Man stiller inn ønsket rpm og manøvrerer forover/akterover ved å vri propellen. Motorens rpm justeres automatisk med turtalls regulatoren. Bjørn Er klar over dette, gjelder også motorer som driver generatorer der turtallet må være konstant uavhengig av last. Men her snakker vi om fritidsbåter, og da er det ikke noe fast turtall slik du nevner. Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Yanmar 6LP har kjøling av returdiesel til tanken. Ikke for å opprettholde effekt, men for å beholde kjøleevne av bl. dysene. Andre som ikke har slik kjøling, bør ikke kjøre med mindre enn 1/4 tank for å hindre temp økning på dieselen og dermed lavere kjøleeffekt. Men jeg har aldri hørt om noen som har ødelagt dyser pga at de kjørt tom for diesel. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
mateco Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Er klar over dette, gjelder også motorer som driver generatorer der turtallet må være konstant uavhengig av last. Men her snakker vi om fritidsbåter, og da er det ikke noe fast turtall slik du nevner. Bildet ovenfor viser en Yanmar brennstoff pumpe bygget på Bosch VE prinsippet. Slike pumper er mye brukt i dagens små diesel båtmotorer. Legg merke til ”Control lever” som er pådraget du gir når du skyver hendelen forover. I realiteten så påvirker du ”Governor spring”. Når motoren starter så vil vektene ”Flyweight” bli slynget ut som følge av sentrifugal kreftene og påvirke pumpens pådrag ved å styre ”Governor lever assembly” inntil fjærspennet i ”control lever” er i ballanse med trykket som de roterende vektene representerer. Jo mer fjærtrykk på ”governor spring” jo større kraft på de roterende vektene og derav økning i turtall. Faller turtallet, av en eller annen grunn, så vil kraften av de roterende vektene avta og regulatoren vil kompensere ved å gi mer pådrag på pumpen inntil turtallet igjen er i en balanse der kreftene fra de roterende vektene er i samsvar med ”governor spring” –kreftene. Dette er en typisk TURTALLSREGULATOR. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
mateco Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Tror du ikke vil skjønne dette Diesel har en tetthet på 0,84kg/l Ved oppvarming blir tettheten lavere og effekten pr. liter reduseres. Praktisk øvelse som helt sikkert får deg til å forstå: Kjøp en 1 liters kartong med fløte, hell den i en bolle og visp den til krem, forsøk deretter å få all kremen ned i kartongen igjen på samme tid som du helte fløten ut...det er fortsatt bare en liter fløte, men den har mye lavere tetthet. Lykke til! (kjøp gjerne litt gelè sammen med fløten så kan du nyte restene etter forsøket) Når det gjelder Yanmars oppgitte maks effekt så sier det seg selv at tallene er oppgitt ved motoren i "full fres". Da vil selvfølgelig pådraget på dieselpumpe også være maks og effekten vil avta når dieselen blir varm og den spesifikke energien pr volum faller noe. Men når det er sagt, så vil jeg tro at de fleste av oss ikke kjører motorene på full belastning men heller legger seg på et turtall der motoren trives best mhp ytelses kurva. Pådraget på pumpen vil da få et spillerom som regulatoren kan kompensere for effektnedgang som følge av varm diesel. For de av oss som ikke kjører "full fres" vil effekttapet som følge av varm diesel, derfor ikke være et tema! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Spinner Svart 19.November.2009 Link til dette innlegget Svart 19.November.2009 (redigert) Hva er dette??En påstand tatt fra hvor??? Ytelsen på motoren vil ikke bli påvirket av litt varmere diesel!! For de av oss som ikke kjører "full fres" vil effekttapet som følge av varm diesel, derfor ikke være et tema! Ikke glem hva som var utgangspunktet for diskusjonen, såvidt meg bekjent hadde det noe med ditt første utbrudd å gjøre, hvor du kommer med uriktige påstander og ikke hva som du mener er "vanlig" PS: Det er aldri feil å strekke hendene i været og si at dette visste jeg ikke, her lærte jeg noe nytt! I steden for å prøve å snu hele problemstillingen til noe annet... Dette er ikke et politisk forum hvor "seier" er viktigst, for de fleste på Baatplassen handler det vel om kompetanseoverføring, eller tar jeg feil? Redigert 19.November.2009 av Spinner (see edit history) Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
Bitteliten Svart 19.November.2009 Link til dette innlegget Svart 19.November.2009 (redigert) De motorene som ikke bruker diesel til kjøling av dieselpumpa, hvordan kjøler de denne delen? Redigert 19.November.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Spinner Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 hvordan kjøler de denne delen? De pumpene som ikke har kjøling via returdiesel, har ofte smøring via oljesumpen. Det er ikke så mange som tenker på at oljen i båtmotoren ofte står for 60-70 % av motorens kjølebehov, men det er faktisk tilfelle. Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
SveinHa Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Enkelte marinemotorer har til og med 100% kjøling vha. smøreolje. Det er ikke mange, mener det i alle fall er noen av de mindre Vetus-Deutz som ikke har kjølevann i det hele tatt, kun oljekjøler. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
OT-flyktning Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Da har de alltid tørr eksos? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Ikke nødvendigvis, oljen må jo kjøles og der er nok en vanlig oljekjøler som kjøles av sjøvann og dermed har en jo tilgang til eksoskjøling også. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Spinner Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Ikke nødvendigvis, oljen må jo kjøles og der er nok en vanlig oljekjøler som kjøles av sjøvann Det er helt korrekt, det er ingen logisk sammenheng mellom tørr eksos og hvilke oppgaver oljen har. I de fleste motorer følger kjølevannet fra sjøvannskretsen med eksosen ut for å kjøle eksosslangen/røret. Trykket fra eksosen blåser vannet ut. Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
OT-flyktning Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Selvfølgelig Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 (redigert) når vi først er inne på eksos og sånn. På snekker og seilbåter ser i hvertfall jeg at eksosen kommer ut med uregelmessige intervaller. Har en tanke om at det skyldes at det må bygges oppe et trykk enten i vannlåsen på eksosslangen eller vacuum ventilen på eksosen som gjør at vann og eksos spyttes ut uregelmessig. Stemmer det? Litt vanskeligere er det å se på drev båter - da disse ofte har eksos i drevet. Redigert 24.November.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Vannet bygger seg opp i eksosrøret og så spyttes det ut litt "klumpevis". Båter med litt trangt eksosrør eller der det ligger med fall mer eller mindre hele veien kommer vannet betydelig mer jevnt ut. På tomgang kan der gå lang tid mellom hver gang en skvett vann kommer ut men på fullt/marsjfart er vannstrømmen langt mer jevn. Vakuumventilen skal ikke påvirke dette. Det er nok bare at ved liten eksosstrøm i forhold til vann så renner vannet tilbake helt til det er samlet opp såpass mye at det tvinger seg ut og da kommer der mye. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.