PDA Startet 16.November.2009 Link til dette innlegget Startet 16.November.2009 Hei Jeg har en (Sabb) Status Marine diesel motor (Peugeot basert) med HK 52 med Bowman varmeveksler. Er det noen som kan si meg hvor Hk (hestekrefter) forskjellen ligger på disse tre motortypene 36, 42 og 52, der disse er basert på motoren Peugeot XDP 4.90? Disse tre motoralternativene har samme kubikk på 2112. I min instruksjonsmanual står disse tre motoralternativene oppført med samme kubikk og samme dieselpumpebetegnelse. Så, er det noen som vet hvor HK forskjellen ligger i disse tre motoralternativene, og om det er justeringsmuligheter til ett større turtall på dieselpumpen? Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 16.November.2009 Link til dette innlegget Svart 16.November.2009 Ikke prøv deg. Volvo prøvde seg med MD21B og tok ut 61 HK ved 4000 RPM. Det var IKKE vellykket. Vil du ha en motor uten tull og som varer en tid så vær fornøyd med 52 HK eller skift motor. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 16.November.2009 Link til dette innlegget Svart 16.November.2009 52 hk er jo også maks på denne så da er det vel uansett ikke mer å hente? Jeg har forresten samme motor men i 42 hk versjon. Kunne egentlig tenkt meg å få øket den til 52 slik at jeg har litt mer å gi de få gangene det er mye strøm noen steder. Men jeg vet ikke om jeg tør... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
PDA Svart 18.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Hei Jeg takker for svar og anbefalinger her, men ønsker forsatt svar på hvordan jeg kan øke hestekreftene på denne motoren. I bladet Seilas & Båtliv desember 1980 finner jeg en annonse fra Sabb Mor A/S, der de skriver blant annet dette om Status Marine motoren; "Den er konstruert for et vesenlig høyere turtall enn i vår utførelse". Spørsmålet er også, om det er toppen som ikke holder mål dersom turtallet økes på disse motorene? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 og om det er justeringsmuligheter til ett større turtall på dieselpumpen Tror det er greiest om turtallrt på dieselpumpen føler turtallet på resten av motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Kasina Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Det er to typer av Peugeot versjonen, xd 88 1,9 liter (52hk) og xd 90 2,1 liter (61hk). Begge har vel mellom 3600 og 4000 omdr (etter min mening for høyt for disse krølltoppene ) For guds skyld sett ikke opp noe turtall på disse, heller ned. Sitér dette innlegget "Sistemann tar med flagget" Link to post
index Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Det er vel kjølingen som ikke helt klarer å holde følge, med varmgang og skjev topp som resultat. Motorer med aluminiumstopp er i utgangspunktet mer utsatt for ujevn oppvarming, og med noe svak kjøling kombinert med full gass fra kald motor og stopp av motor uten at den har fått kjølt seg ned blir det fort problemer. Sabb valgte altså å legge seg på et lavere max turtall enn Volvo, og fikk derfor en motor som holder. Det gjør forsåvidt også Volvo sin, hvis man ikke tar ut mer enn 40-50 hk av den. Så glem tanken om å hente ut mer hk av motoren. Trenger du mer effekt, er det bedre å selge motoren mens den ennå virker og heller kjøpe en større. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Daffy Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Det er to typer av Peugeot versjonen, xd 88 1,9 liter (52hk) og xd 90 2,1 liter (61hk).Ikke det det står i min instruksjonsbok (xdp 4.90 2112 ccm)Kan også lastes ned fra dokumentarkivet her. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Kasina Svart 19.November.2009 Link til dette innlegget Svart 19.November.2009 Skal ikke begi meg ut på noen store diskusjoner her, er også klar over Volvos 75hk/4500 omdr. Men i Peugeot sin instruksjonsbok er hk angitt i forskjellig turtall nedover, se også Status Marine i arkivet. Er vel som tidligere nevnt i tråden høyt turtal kombinert med litt dårlig kjøling som er faren med disse motorene, som forøvrig ikke er noen dårlige motorer (er jo i tidligere år solgt i tusenvis). Sitér dette innlegget "Sistemann tar med flagget" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.