Jump to content

Hva vil det si at et isolasjonsmateriale er selvslukkende?

Popeye83

Recommended Posts

Har vært og handlet et par typer 10mm isolasjonsmateriale av "liggeunderlag"-typen. Kjøpte ei plate på Seasea og ei på Maritim.

Maritim 10mm isolasjon

Seasea 10mm isolasjon

Begge typene er oppgitt å være selvslukkende. Har testet begge typene og etter et par sekunder med en lighter brenner begge typene utmerket godt på egenhånd!

Er det bare jeg som er dum og som tror at et selvslukkende materiale skal slutte å brenne når tennkilden er fjernet? :confused:

Er det bare jeg som er dum og som tror at et selvslukkende materiale skal slutte å brenne når tennkilden er fjernet? :confused:

Nei, et selvslukkende materiale kan ta fyr, men som du sier når tennkilen fjernes skal materialet slukke av seg selv.

Finnes vel flere betegnelser på dette, men innenfor termoplast har vi noe som heter UL94 V0 kvalitet, og denne skal være selvslukkende.

Her er en link på de forskjellige V0 kvalitetene.

Og her en litt mer utfyllende.

Redigert av Lagavulin (see edit history)

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Har googlet litt mer og funnet litt info om denne ISO standard 3795 som det blir referert til hos Maritim.

Standarden ble til i USA for over 50 år siden og beregnet på kjøretøy. Essensen er noe sånn som at en brann i materialet ikke skal spre seg med mer enn 10cm i horisontal retning på 1min. Hvordan Maritim og Seasea kan kalle dette selvslukkende kan jeg ikke fatte!

Det finnes vel også en lignende isolasjon som heter Armaflex i 10mm. Er det noen som har testet denne? Brenner den like godt som de to typene jeg har nevnt?

Jeg sprøytet lag med polyurethanskum i skrog og sette 5cm tykke byggplastplater i den våt. En strøk til og 3cm plater i den våt. Stivet av med bjelker mens den tørket og i slutt en strøk til og 4mm kryssfiner utenpå også stivet av under tørking. Dekk har sandwich og der ble kun 3cm plater. Isoleringen er ca 10cm i skrog og under dørkplater og 5cm under sandwich i dekk og hyttetak + finer og annet. Den måten er ikke helt brannsikker men med finerplatene og i tillegg 6mm massiv teak i skrog og trekk i tak bør brenne meget og lenge før ilden tenner i isoleringen. Båten holder jevn temperatur i alle hjorn der hovedskottene er også isolerte. Stor del av dørken har 22mm kopperrør øverst i isoleringen koblet til sentralvarmeanlegg. Vinterkulde og kondens vet jeg ikke hvad er og varmeutgiftene er lave... :smiley:

Har vært i kontakt med Rockwool som henviste meg til thermax som kunne levere Kaiflex til privatpersoner.

Prisen der var 339,-per m2 ved kjøp av hel rull med 10mm selvklebende plater. Det er ca tre ganger så dyrt som maritim/seasea sine alternativer og en del dyrere enn Armaflex som selges gjennom Marineshop.

Er det noen som har vært borti både Kaiflex og Armaflex? Har disse samme egenskaper?

På skumplastsenteret i Dælenenggt. har de også noe som ligner på Armaflex. Tror det er rimeligere, men vet ikke om det er såkalt "selvslukkende". Har brukt det selv. Men hvorfor ikke bruke Rockwoolmatter? De er 100% brannsikre, trekker ikke fuktighet (i motsetning til Glava) Hvis du skal isolere mellom skrog og innvendige plater, er det et meget godt og billig alternativ. Finnes både i stive markplater, og myke formbare. :yesnod:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Har kommet frem til at jeg skal bruke Matitim sin 10mm isolasjon på skott/rom der det ikke er noen fare for at en brann skal starte. På plasser med El-apparater, varmeapparat og i nærheten av motorrom kommer jeg til å bruke Armaflex da den tydeligvis er hakket mer motstandsdyktig mot brann.

Skulle jeg ha isolert en båt fra bunnen av hadde jeg nok valgt Rockwool eller et brannhemmende skum.

• 1 måned senere...

Har nå fått noen meter med Armaflex og kan bekrefte det som flere her har sagt at denne faktisk er tungt antennelig. Testet med stormlighter og den ryker og gløder, men slokker øyeblikkelig når lighteren fjernes. Den drypper ikke og etterlater seg kun noe askelignende rester.

Kommer til å bruke denne med god samvittighet i nærheten av motor/eksos/elektronikk og dieselvarmer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...