Popeye83 Startet 17.November.2009 Link til dette innlegget Startet 17.November.2009 Har vært og handlet et par typer 10mm isolasjonsmateriale av "liggeunderlag"-typen. Kjøpte ei plate på Seasea og ei på Maritim. Maritim 10mm isolasjon Seasea 10mm isolasjon Begge typene er oppgitt å være selvslukkende. Har testet begge typene og etter et par sekunder med en lighter brenner begge typene utmerket godt på egenhånd! Er det bare jeg som er dum og som tror at et selvslukkende materiale skal slutte å brenne når tennkilden er fjernet? Sitér dette innlegget Link to post
Lagavulin Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 (redigert) Er det bare jeg som er dum og som tror at et selvslukkende materiale skal slutte å brenne når tennkilden er fjernet? Nei, et selvslukkende materiale kan ta fyr, men som du sier når tennkilen fjernes skal materialet slukke av seg selv. Finnes vel flere betegnelser på dette, men innenfor termoplast har vi noe som heter UL94 V0 kvalitet, og denne skal være selvslukkende. Her er en link på de forskjellige V0 kvalitetene. Og her en litt mer utfyllende. Redigert 17.November.2009 av Lagavulin (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
Servicemannen Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 De vil si at vis de oppstår brann forsvinner båten på 20 sekunder i steden for 15. Men regelverk siger du skal bruke dem. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Popeye83 Svart 17.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Har googlet litt mer og funnet litt info om denne ISO standard 3795 som det blir referert til hos Maritim. Standarden ble til i USA for over 50 år siden og beregnet på kjøretøy. Essensen er noe sånn som at en brann i materialet ikke skal spre seg med mer enn 10cm i horisontal retning på 1min. Hvordan Maritim og Seasea kan kalle dette selvslukkende kan jeg ikke fatte! Det finnes vel også en lignende isolasjon som heter Armaflex i 10mm. Er det noen som har testet denne? Brenner den like godt som de to typene jeg har nevnt? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 (redigert) Jeg isolerte båten med 40m2 12 mm Kaefer Kaiflex matter. Denne får du ikke fyr på. Redigert 17.November.2009 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye83 Svart 17.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Hva betalte du pr m2 for dette? Har du prøvd å sette fyr på det? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Hulda er isolert med ca. 5 cm skum. Det tenner om jeg sveiser i platen tett ved skummet, men slukker omgående. Jeg kan sveise på utsiden der det er skummet på innsiden. Skummet kokser akkurat der jeg har sveiset, men det tar ikke fyr. Det er selvslukkende til en for meg ukjent standard. Dette skummet brukes for isolering av tanker på gasstankere. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Det er noen år siden, mener jeg betalte ca. 85.- pr m2. Jeg har prøvd å tenne fyr ja, med lighter, du får ikke fyr på det. Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Kaiflex er og anbefale!!! Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Popeye83 Svart 18.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Jeg isolerte båten med 40m2 12 mm Kaefer Kaiflex matter.Denne får du ikke fyr på. Hvilken type Kaiflex var det du brukte Mix? Ser de finnes som KK, HF Eco, EPDM og Protect. Og hvorfor valgte du den du har? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Uff, du spør vanskelig nå, dette er som sagt noen år siden. Isolasjonen ble ihvertfall levert på rull a 20meter og 1m bredde,,,, en stooor rull Men KK høres veldig kjent ut ? Kontakt dem og spør. (Mulig jeg kan rote og lete frem papirene på dette i "arkivet", men vil helst slippe...) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye83 Svart 18.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Nei, du skal få slippe å rote i arkivet:) Takk for info'n. Tror nok jeg kommer til å gå for Kaiflex. Så lenge prisen ikke har dobblet seg er den jo fremdeles på nivå med det som selges på Maritim og Seasea. Sitér dette innlegget Link to post
skippy Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Jeg har isolert skroget med ei grå matte som jeg fikk på byggeplasser. Dette er en matte di bruker oppå betongen om vinteren for å beskytte mot kulde. Har prøvd å sette fyr på dette, men i verste fall smelter det bare. Skal være samme stoff som en båtprodusent på vestlande bruker. Kjenner ikke navnet. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Jeg sprøytet lag med polyurethanskum i skrog og sette 5cm tykke byggplastplater i den våt. En strøk til og 3cm plater i den våt. Stivet av med bjelker mens den tørket og i slutt en strøk til og 4mm kryssfiner utenpå også stivet av under tørking. Dekk har sandwich og der ble kun 3cm plater. Isoleringen er ca 10cm i skrog og under dørkplater og 5cm under sandwich i dekk og hyttetak + finer og annet. Den måten er ikke helt brannsikker men med finerplatene og i tillegg 6mm massiv teak i skrog og trekk i tak bør brenne meget og lenge før ilden tenner i isoleringen. Båten holder jevn temperatur i alle hjorn der hovedskottene er også isolerte. Stor del av dørken har 22mm kopperrør øverst i isoleringen koblet til sentralvarmeanlegg. Vinterkulde og kondens vet jeg ikke hvad er og varmeutgiftene er lave... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Popeye83 Svart 19.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2009 Har vært i kontakt med Kaimann nå og det var visst ikke så lett å skaffe seg kaiflex som privatperson. De selger ikke direkte til privatpersoner, og det var visst heller ingen vanlige forhandlere som førte Kaiflex. Hvor har dere som har brukt Kaiflex skaffet dette? Sitér dette innlegget Link to post
Trulte37 Svart 19.November.2009 Link til dette innlegget Svart 19.November.2009 Er Armafleks noe av det samme eller? Vurderer å bruke dette selv. Det kan i så fall kjøpes HER Sitér dette innlegget Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
Mix Svart 19.November.2009 Link til dette innlegget Svart 19.November.2009 Hvor har dere som har brukt Kaiflex skaffet dette? Jeg kjøpte direkte. Visste ikke at de var så strenge på dette, kanskje du kan handle via jobben, eller via noen du kjenner som driver firma ? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 19.November.2009 Link til dette innlegget Svart 19.November.2009 Har vært i kontakt med Kaimann nå og det var visst ikke så lett å skaffe seg kaiflex som privatperson. De Spør her http://guiden.rockwool.no/produkter/indust...iflex-tilbehoer Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Popeye83 Svart 20.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2009 Spør her http://guiden.rockwool.no/produkter/indust...iflex-tilbehoer Har vært i kontakt med Rockwool som henviste meg til thermax som kunne levere Kaiflex til privatpersoner. Prisen der var 339,-per m2 ved kjøp av hel rull med 10mm selvklebende plater. Det er ca tre ganger så dyrt som maritim/seasea sine alternativer og en del dyrere enn Armaflex som selges gjennom Marineshop. Er det noen som har vært borti både Kaiflex og Armaflex? Har disse samme egenskaper? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 20.November.2009 Link til dette innlegget Svart 20.November.2009 Prisen der var 339,-per m2 Jeg brukte ikke selvklebende Kaiflex, men den prisen var stiv ! Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 20.November.2009 Link til dette innlegget Svart 20.November.2009 På skumplastsenteret i Dælenenggt. har de også noe som ligner på Armaflex. Tror det er rimeligere, men vet ikke om det er såkalt "selvslukkende". Har brukt det selv. Men hvorfor ikke bruke Rockwoolmatter? De er 100% brannsikre, trekker ikke fuktighet (i motsetning til Glava) Hvis du skal isolere mellom skrog og innvendige plater, er det et meget godt og billig alternativ. Finnes både i stive markplater, og myke formbare. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Popeye83 Svart 23.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2009 Har kommet frem til at jeg skal bruke Matitim sin 10mm isolasjon på skott/rom der det ikke er noen fare for at en brann skal starte. På plasser med El-apparater, varmeapparat og i nærheten av motorrom kommer jeg til å bruke Armaflex da den tydeligvis er hakket mer motstandsdyktig mot brann. Skulle jeg ha isolert en båt fra bunnen av hadde jeg nok valgt Rockwool eller et brannhemmende skum. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye83 Svart 19.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2010 Har nå fått noen meter med Armaflex og kan bekrefte det som flere her har sagt at denne faktisk er tungt antennelig. Testet med stormlighter og den ryker og gløder, men slokker øyeblikkelig når lighteren fjernes. Den drypper ikke og etterlater seg kun noe askelignende rester. Kommer til å bruke denne med god samvittighet i nærheten av motor/eksos/elektronikk og dieselvarmer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.