jeepy Startet 17.November.2009 Link til dette innlegget Startet 17.November.2009 Jeg får ny seilbåt levert i midten av Desember. Denne skal jeg bunnbehandle selv. 1) Er det noen som har erfaring med å gjøre dette på vinteren med lave temperaturer (5-10 grader ... vestlandet)? 2) Hvor lang tid går med til å bunnbehandle en 32 fots båt (avfetting, sliping, 3 lag primer og 2 lag stoff) med samme temperatur? Vil den lave temperaturen gjøre at det blir lang ventetid mellom hver overmaling? Alternativet er å sjøsette og ta den opp igjen utpå våren, men kunne godt tenke meg å bli ferdig med det nå som den allerede vil ligge litt på land uansett... Sitér dette innlegget Link to post
Union Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 (redigert) Hvis du skal gjøre dette i vinter så bør du få tak i noen ruller med byggeplast som du taper på over vannlinjen. Deretter leier du/låner du en byggvarmer som du setter på. Da vil dette være en grei jobb. Du bør koste på deg en god ansiktsmaske i tilegg. Lykke til Redigert 17.November.2009 av Union (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Åsabu Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 (redigert) Jeg pusset ned bunnen på vinterstid og påførte 2 komponent primer i 5 strøk. Jeg tapet byggplast rundt båten et stykke over vannlinjen og satte inn en byggvarmer. Det er veldig viktig at man har kontroll på temperaturen med med 2 komponent primer. Blir temperaturen for lav, så stopper herdingen. Hvis herdingen stopper, så får du den ikke i gang igjen. Redigert 17.November.2009 av Åsabu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Åsabu Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Du må nok beregne ca 1 ukes arbeid pga tørketider osv. Men jeg tror jeg ville anbefalt 5 strøk med primer. Det er det som blir regnet som sikker beskyttelse mot plastpest. jeg brukte International sin Gelshield. Ble anbefalt den av proffer. Den er også i 2 forskjellige farger. grønn og grå. Malte annenhvert strøk grå/grønn avsluttet med grå. Mye lettere da å se at man dekker alt skikkelig. Sitér dette innlegget Link to post
jeepy Svart 17.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Takk for godt tips med byggplast. Tror det bli måten å gjøre det på. Med den løsningen burde det være mulig å få 10-15 grader under "teltet"? Tenkte å bruke Hempel Light Primer. I følge forhandler er denne overmalbar etter et par timer. Hadde håpet å få prosjektet i havn i løpet av en helg (med god hjelp av en assistent eller 2). Synes en uke høres mye ut... Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 20.November.2009 Link til dette innlegget Svart 20.November.2009 Eg gjorde dette på en laaang dag på en 26 foter i varmt ver. 4 strøk primer + 2 strøk bunnstoff Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 21.November.2009 Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 Vi hadde på 5 strøk med primer i mars, men innendørs i en hall - kan ikke huske temperaturen, men det tok nesten en uke å få bunnstoff under labbene til krybben... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.November.2009 Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 Mer å hente her, husk verneutstyr. http://www.hempel.no/internet/ineno_datash...e/45551-pfi.pdf http://www.hempel.no/internet/ineno_datash...e/45551-pdb.pdf Følgende overmalingsintervall gjelder for HEMPEL’S LIGHT PRIMER 45551 påført i 60 micron tørrfilmtykkelse som er typisk for påføring med pensel/rulle HEMPEL’S LIGHT PRIMER 45551 10º 8 timer 20º 4 timer 30º 3 timer Første strøk bunnstoff må påføres mens primeren er lett klebrig men ikke våt. Påføres bunnstoffet på et senere tidspunkt enn det som er angitt i tabellen, må et nytt strøk med HEMPEL’S LIGHT PRIMER 45551 påføres for å sikre maksimal vedheft mellom strøkene. Sjøsetting bør ikke skje før HEMPEL’S LIGHT PRIMER 45551 er fullt gjennomherdet. Herdetider er angitt i tabellen ovenfor. Sikkerhet: Håndteres med forsiktighet. Før og under bruk; les merkeetiketten på emballasjen samt produktets HMS-datablad før bruk, samt følg opp nasjonalt regelverk. Unngå innånding, kontakt med huden og øynene, samt svelging. Ta forholdsregler mot eventuelle farer for brann eller eksplosjon samt forurensning av miljøet. Må kun påføres under god ventilasjon Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.