Jump to content

Galv. kjetting/anker i vann i vinteropplag- Tæring?

Verrie

Recommended Posts

Tæring og årsaker til dette har vært diskutert mye tidligere, men undres nå over en nabobåt som har lagt seg i vinteropplag.

Der var kun èn ledig bøye når han kom inn. For å sikre seg la han ut anker for å få Y-form fortøyd med akter til brygge.

Seilbåten er av stål, kjetting er galvanisert, anker er jeg usikker på.

Med tanke på elektrolytter/tæring, kan dette gå bra når båten blir liggende over såpass lang tid? Man sikrer jo skroget mot tæring med offeranoder, mens man ikke har dette på ankerkjetting som går til vinch med videre.

Tenkt scenario: Båten ankrer opp. Den har elektrisk ankerwinch. Naturligvis er den korrekt koblet med minus direkte til motor gods. Bryteren sitter naturligvis korrekt på plusskabelen. Han har korrekt landstrøm, der landjord er koblet korrekt til motor gods. Nå behøver det ikke være feil på landjorden. Men det er mulig at det uansett er en aldri så liten potensialforskjell mellom den flytende landjorden og sjøjorden. Med ankeret trygt plantet i mudderet, begynner det å trykke en liten spenning. Strømmen som flyter er begrenset av motstanden i systemet. Da har vi den første biten som skal til for å starte en elektrolytisk tæring.

Eller?

Det er derfor jeg spør, all den tid man ligger tildels ubeskyttet med kjetting i vann så vil jeg vite litt mer om dette.

Tenkt scenario:

Det er nettopp slik jeg tenker kan skje, jeg kommer til å ta en prat med ham om jeg ser han ombord. Synes det virker litt risiko forbundet med dette. Om ikke alt ville jeg valgt tau mellom båt/anker.

Blåser det bare fra en rettning der han ligger?

Nei? Det er jo derfor han ønsker Y-form, nemlig blåse og kjetting. Og som jeg skrev, akter til brygge.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...