summer family Startet 17.November.2009 Link til dette innlegget Startet 17.November.2009 (redigert) Er det noen som kan si meg hvordan det er visst en båt er forsikret for 250000,- tusen og det oppstår en skade der beløpet for reprasjon kommer opp mot forsikringssum. Snakker vi om kondemnering slik det vil bli visst en bil har skader opp mot verdi. Redigert 17.November.2009 av summer family (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Hvis det er slik, så skjønner jeg ikke vitsen med det. Er vel bedre å få reparert båten enn å bare få pengene i stedet for. Kan jo hende at båten har blitt kostet på en del, pluss at en har lagt mye egeninnsats i den for å få den slik en ønsker at båten skal være Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Edh1 Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Båt forsikres som 1. risiko - dvs si du setter en sum. Nar man forsikrer en bil oppgir man som kjent ikke noe sum da dette beregnes utfra listepris og hvor langt bilen er kjørt. En båt kan kondemneres dersom skaden er stor. Når dette gjøres er opp til takstmann og skadeavdeling. Synes å huske at det opereres med %-sats utfra båtens verdi. Sitér dette innlegget Link to post
Herr Felle Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Båt forsikres som 1. risiko Er dette normalen nå? Jeg mener å huske fra litt tid tilbake at normen var fastsum på båtforsikring. Kikker i papirene mine fra Gjensidige og ser at det er 1. risiko vilkår. Positiv utvikling i så fall. Sitér dette innlegget Link to post
Edh1 Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Jeg vet ikke om vi helt forstår hvernadre:-). 1. risiko er fast sum som du selv setter. På en bil eller hus er det annerledes. Bilen beregnes i ettertid som skrevet, uset beregnes utfra fullverdisum - denne kommer frem på dine forsikringspapirer. Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Setter man en verdi på båt og utstyr eks 1 million. Så får man ikke denne milionen om båten havarere eller skades for kondemnering. Du får en sum som tilsvarer kjøp av en lik båt, ikke en milion på konto. Beløpet er et max beløp oppad. Sitér dette innlegget Link to post
Herr Felle Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Edh1 Postet idag 12:53 Jeg vet ikke om vi helt forstår hvernadre:-). Joda, tror vi forstår hverandre Med "fast sum" har man risikoen for å være underforsikret dersom man har satt for lav forsikringssum på båten sin. Denne risikoen er ikke lik som ved 1. risiko forsikring, der man får dekket inntil forsikringssummen selv om den er for lav i forhold til markedsverdi. Men dette er uansett på siden av trådstarters problemstilling. Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Dette varierer vel en del fra selskap til selskap Jeg hadde totalhaveri i fjor sommer da båten sank i bås(Gjensidige) og da ble det gjort opp i forhold til markedspris med et tak ihht forsikringsum. Nå i år hadde en kjenning totalhaveri i form av brann (Norwegian Brookers) og her ble det gjort opp i forhold til forsikringsum. Det båten var forsikret for skulle utbetales uavhengig av markedspris. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Hvilket vel betyr at betingelsene varier fra selskap til selskap? Noen steder får man markedsverdi (gjenskaffelsesverdi) så sant man har forsikret båten for minst det beløpet, hos andre får man det beløpet båten er forsikret for. Så vidt jeg vet er det siste vanlig praksis i sjøforsikring og da snakker jeg store skip, ikke småbåter. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
TideRace Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 (redigert) .... og her ble det gjort opp i forhold til forsikringsum. Det båten var forsikret for skulle utbetales uavhengig av markedspris. Som noe spissformulert betyr : Jeg ønsker meg en 4 millioners båt og forsikrer min egen (med verdi 1,6 mill?) for denne summen. Totalhavariet skjer, og vips... får jeg drømmebåten? Jeg har vanskelig for å tro at Norwegian Brokers opererer med slike regler. 1. risiko betyr vel at man selv velger en sum man mener båt og fastmontert utstyr er verdt, og denne summen blir senere et tak for en fremtidig utbetaling, men likevel begrenset oppad av gjenanskaffelsesverdien på det jeg mistet? Tanken bak forsikring er at jeg skal ha tilbake det jeg hadde, og ikke et verktøy for å realisere det jeg ønsker meg på andres bekostning. Forsikring er fremdeles et solidaritetsprinsipp satt i system, og jeg aksepterer fullt ut at det må være noen regler som styrer eller begrenser hvor mye andre skal sponse min ulykke (eller hos Norwegian Brokers, iflg alfb: lykke). Redigert 17.November.2009 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 (redigert) Som noe spissformulert betyr :Jeg ønsker meg en 4 millioners båt og forsikrer min egen (med verdi 1,6 mill?) for denne summen. Totalhavariet skjer, og vips... får jeg drømmebåten? Jeg har vanskelig for å tro at Norwegian Brokers opererer med slike regler. Det spøket vi også med da Norwegian Brokers kunden fortalte dette, men ettersom jeg forstod måtte kjøpekontrakten fremlegges. Så regner jeg med at de sjekker denne opp i mot en listepris... MEN når det er sagt har han, så vidt jeg vet, ikke fått pengene enda (et par mnd siden brannen) men hos meg (Gjensidige) var oppgjøret utbetalt fortere enn svint Redigert 17.November.2009 av alfb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Herr Felle Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Som noe spissformulert betyr :1. risiko betyr vel at man selv velger en sum man mener båt og fastmontert utstyr er verdt, og denne summen blir senere et tak for en fremtidig utbetaling, men likevel begrenset oppad av gjenanskaffelsesverdien på det jeg mistet? Helt riktig. Men like fullt har det vært vanlig å bruke fast sum på båtforsikring. Da må man være ekstra nøye med å sette forsikringssummen høyt nok, ellers er man underforsikret. Eks. på erstatning ved fast sum: Båt markedsverdi (forsikringsverdi) kr. 500.000,- Forsikringssum kr. 400.000,- Erstatningen blir da IKKE kr. 400.000 ELLER 500.000,- men snarere kr. 320.000,-. Eksemplet er forenklet, men slik er mekanismen for forsikring fast sum. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 I Vesta eg. Der sa de: Er du underforsikret, feks at du teikna forsikring for ti år siden, og båten har steget fra 250.000.- til 350.000.- ...ja då sliter du, for du har faktisk betalt premie for en lavere sum. Fikk fortalt at eg sjølv er ansvarlig for å juster iht markedsverdi etter kvart som tida går. Ved havari vill de ta en enkel tlf til sin bekjente hos båtforhandleren i by`n og justere ned etter eget ønske dersom eg er overforsikret. Utstyr bør forsikres i tilleg har eg inntrykk av. De lever av å tjene penger, så en må være våken, for å klare å få faktiske verdier igjenn. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hansi Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Kan jo hende at båten har blitt kostet på en del, pluss at en har lagt mye egeninnsats i den for å få den slik en ønsker at båten skal være. Hjelper ikke en dritt, vi snakker om forsikringsselskaper ikke predikanter. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 (redigert) I Vesta eg. Der sa de:Er du underforsikret, feks at du teikna forsikring for ti år siden, og båten har steget fra 250.000.- til 350.000.- ... ja då sliter du...... så en må være våken, for å klare å få faktiske verdier igjenn. Det "å være våken" når det gjelder de største økonomiske verdiene dine, er ikke det en selvfølge? Bygger du på huset, sier du i fra til forsikringsselskapet. Setter du opp en garasje, forsikrer du den. Eller gjør du opp en circa status hvert 10. år? Har du bestilt og betalt en forsikring på båten din pålydende kr. 250.000,- for 10. år siden, og siden ikke fulgt med i timen, er neppe jeg villig til å inngå i ditt spleiselag hvis du nå plutselig får en skade og forlanger kr. 350.000,-. Det blir det samme som å betale kr. 2500 for et nytt tv til båten i kassa på Elkjøp, for så å gå inn og hente et til kr. 3500 i en annen hylle. Deretter lar du de kundene som er igjen i butikken ta spleiselaget på differansen din. Redigert 17.November.2009 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
summer family Svart 18.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Ble ikke helt klok på det her. Saken er den at båten er forsikret for 200000,- har allerede fått ordnet skader for ca 50000,- resten av skadene beløper seg til 200000,- kroner.Altså totalt 250000,- kroner Hva vil skje her?.Har ikke lyst å få båten kondemnert. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Hva vil skje her? Beklager, Summer Family, jeg er vel en av de som har bidratt til å avspore stråden din... Uten at jeg er ekspert på forsikring, antar jeg følgende: Jeg forstår at du allerede har fått utbetalt kr 50.000 av selskapet ditt. Nå viser det seg at for å få båten slik den var, kan du dokumentere at dette koster ytterligere 200.000. Båten er totalt forsikret til 200.000. Da regner jeg med at selskapet tilbyr deg 150.000 som endelig sluttoppgjør, så må du fikse resten selv. Sitér dette innlegget Link to post
summer family Svart 18.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Hei Har ikke fått utbetalt penger men fått ny kalesje og puter av salmaker Det som gjenstår er elektrisk og instrumenter,delvis min feil også da jeg forsikret båt,men jeg oppkav type båt og utstyr til forsikringen da jeg tegnet den. I ettertid når jeg ser andre like båter ser jeg at pris på tilsvarende er alt mellom 220 til 320. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.November.2009 Link til dette innlegget Svart 20.November.2009 Nettop den smellen eg advarer mot i mitt innlegg...... Og typisk i sånne saker så bruker selskapene 3mnd på å avgjøre. Slik at båter har muglet i stykker i mellomtiden...... Lykke til- Hold oss oppdatert Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.