Jump to content

Forsikring av båt

summer family

Recommended Posts

Edh1 Postet idag 12:53

Jeg vet ikke om vi helt forstår hvernadre:-).

Joda, tror vi forstår hverandre :cheers:

Med "fast sum" har man risikoen for å være underforsikret dersom man har satt for lav forsikringssum på båten sin. Denne risikoen er ikke lik som ved 1. risiko forsikring, der man får dekket inntil forsikringssummen selv om den er for lav i forhold til markedsverdi.

Men dette er uansett på siden av trådstarters problemstilling.

Dette varierer vel en del fra selskap til selskap :confused:

Jeg hadde totalhaveri i fjor sommer da båten sank i bås(Gjensidige) og da ble det gjort opp i forhold til markedspris med et tak ihht forsikringsum. Nå i år hadde en kjenning totalhaveri i form av brann (Norwegian Brookers) og her ble det gjort opp i forhold til forsikringsum. Det båten var forsikret for skulle utbetales uavhengig av markedspris.

Hvilket vel betyr at betingelsene varier fra selskap til selskap? Noen steder får man markedsverdi (gjenskaffelsesverdi) så sant man har forsikret båten for minst det beløpet, hos andre får man det beløpet båten er forsikret for. Så vidt jeg vet er det siste vanlig praksis i sjøforsikring og da snakker jeg store skip, ikke småbåter.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

.... og her ble det gjort opp i forhold til forsikringsum. Det båten var forsikret for skulle utbetales uavhengig av markedspris.

Som noe spissformulert betyr :

Jeg ønsker meg en 4 millioners båt og forsikrer min egen (med verdi 1,6 mill?) for denne summen.

Totalhavariet skjer, og vips... får jeg drømmebåten?

Jeg har vanskelig for å tro at Norwegian Brokers opererer med slike regler.

1. risiko betyr vel at man selv velger en sum man mener båt og fastmontert utstyr er verdt, og denne summen blir senere et tak for en fremtidig utbetaling, men likevel begrenset oppad av gjenanskaffelsesverdien på det jeg mistet?

Tanken bak forsikring er at jeg skal ha tilbake det jeg hadde, og ikke et verktøy for å realisere det jeg ønsker meg på andres bekostning. Forsikring er fremdeles et solidaritetsprinsipp satt i system, og jeg aksepterer fullt ut at det må være noen regler som styrer eller begrenser hvor mye andre skal sponse min ulykke (eller hos Norwegian Brokers, iflg alfb: lykke).

Redigert av Phoebe (see edit history)

Jeg ønsker meg en 4 millioners båt og forsikrer min egen (med verdi 1,6 mill?) for denne summen.

Totalhavariet skjer, og vips... får jeg drømmebåten?

Jeg har vanskelig for å tro at Norwegian Brokers opererer med slike regler.

Det spøket vi også med da Norwegian Brokers kunden fortalte dette, men ettersom jeg forstod måtte kjøpekontrakten fremlegges. Så regner jeg med at de sjekker denne opp i mot en listepris... MEN når det er sagt har han, så vidt jeg vet, ikke fått pengene enda (et par mnd siden brannen) men hos meg (Gjensidige) var oppgjøret utbetalt fortere enn svint :smash:

Redigert av alfb (see edit history)

1. risiko betyr vel at man selv velger en sum man mener båt og fastmontert utstyr er verdt, og denne summen blir senere et tak for en fremtidig utbetaling, men likevel begrenset oppad av gjenanskaffelsesverdien på det jeg mistet?

Helt riktig. Men like fullt har det vært vanlig å bruke fast sum på båtforsikring. Da må man være ekstra nøye med å sette forsikringssummen høyt nok, ellers er man underforsikret.

Eks. på erstatning ved fast sum:

Båt markedsverdi (forsikringsverdi) kr. 500.000,-

Forsikringssum kr. 400.000,-

Erstatningen blir da IKKE kr. 400.000 ELLER 500.000,- men snarere kr. 320.000,-.

Eksemplet er forenklet, men slik er mekanismen for forsikring fast sum.

I Vesta eg. Der sa de:

Er du underforsikret, feks at du teikna forsikring for ti år siden, og båten har steget fra 250.000.- til 350.000.- ...ja då sliter du, for du har faktisk betalt premie for en lavere sum.

Fikk fortalt at eg sjølv er ansvarlig for å juster iht markedsverdi etter kvart som tida går. Ved havari vill de ta en enkel tlf til sin bekjente hos båtforhandleren i by`n og justere ned etter eget ønske dersom eg er overforsikret. Utstyr bør forsikres i tilleg har eg inntrykk av.

De lever av å tjene penger, så en må være våken, for å klare å få faktiske verdier igjenn.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

I Vesta eg. Der sa de:

Er du underforsikret, feks at du teikna forsikring for ti år siden, og båten har steget fra 250.000.- til 350.000.- ...

ja då sliter du...... så en må være våken, for å klare å få faktiske verdier igjenn.

Det "å være våken" når det gjelder de største økonomiske verdiene dine, er ikke det en selvfølge?

Bygger du på huset, sier du i fra til forsikringsselskapet.

Setter du opp en garasje, forsikrer du den.

Eller gjør du opp en circa status hvert 10. år?

Har du bestilt og betalt en forsikring på båten din pålydende kr. 250.000,- for 10. år siden,

og siden ikke fulgt med i timen, er neppe jeg villig til å inngå i ditt spleiselag hvis du nå plutselig får en skade og forlanger kr. 350.000,-.

Det blir det samme som å betale kr. 2500 for et nytt tv til båten i kassa på Elkjøp,

for så å gå inn og hente et til kr. 3500 i en annen hylle.

Deretter lar du de kundene som er igjen i butikken ta spleiselaget på differansen din.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Hva vil skje her?

Beklager, Summer Family, jeg er vel en av de som har bidratt til å avspore stråden din... :lipseal:

Uten at jeg er ekspert på forsikring, antar jeg følgende:

Jeg forstår at du allerede har fått utbetalt kr 50.000 av selskapet ditt.

Nå viser det seg at for å få båten slik den var, kan du dokumentere at dette koster ytterligere 200.000.

Båten er totalt forsikret til 200.000.

Da regner jeg med at selskapet tilbyr deg 150.000 som endelig sluttoppgjør,

så må du fikse resten selv.

Hei

Har ikke fått utbetalt penger men fått ny kalesje og puter av salmaker

Det som gjenstår er elektrisk og instrumenter,delvis min feil også da jeg forsikret båt,men jeg oppkav type båt og utstyr til forsikringen da jeg tegnet den.

I ettertid når jeg ser andre like båter ser jeg at pris på tilsvarende er alt mellom 220 til 320.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...