Jump to content

Seilmaker i Hong Kong

Rastløs

Recommended Posts

Forhandlet litt med de via mail om nytt forseil. Valgte desverre og fikse på det jeg har noe jeg angrer på. Svarte på mail i løpet av minutter i motsetning til norske sjapper som ikke svarer i det hele tatt. Bare det er jo grunn nok til å handle med dem. Mener prisen jeg fikk var rett under 1000 dollar inkludert frakt for en 105% fokk til en Bavaria 32

>

> 105% Performance Jib Retail USD$1752.00

> 7.3oz Challenge High Modulus Sailcloth (less your discount)

> With UV Suncover

> Luff Tape

> Draft Stripe, Telltails, Triple Stitched

> Sailbag

> I=11.15m J=3.54 LP=4.5m

> Sail Area - 20.9 sqm - cross cut

>

Med 45% rabatt ble det rett under 1000. Skjønner at jeg var en idiot som ikke slo til. Fikk tilbudet i våres under værste finanskrise...

Det høres jo virkelig interessant ut.

Når det gjelder China så forventer de nok at det prutes på oppgitte priser.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Challenge High Modulus Sailcloth og Contender Supercruise er eksempler på helt standard dacron som forsåvidt er det som standardseilene til bavaria er laget av. Eneste man oppnår ved å skifte til dette, er et mer solid seil som tåler mere juling f.eks ved langtur der det er et godt valg. Så Rastløs; hvis du vil ha en reell forbedring på bavariaseilene bør du gå opp til cruising laminat. I tillegg til at seilene har mer avansert duk er det også vesentlig mer tidkrevende å sy et slikt seil fordi det blir radialsydd i motysetning til dacronseilet som er lagd med crosscut layout. Det forklarer prisforskjellen i tilbudet til "bergen". Og da viser det seg også at prisforskjellen til nordiske leverandører er mindre påfallende. Hvilken leverandør landet du på "Bergen"? Og hvorfor?

Cruising laminat er forøvrig det samme som de såkalte "hi-tech" seilene til bavaria er lagt av.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Eneste man oppnår ved å skifte til dette, er et mer solid seil som tåler mere juling f.eks ved langtur der det er et godt valg. Så Rastløs; hvis du vil ha en reell forbedring på bavariaseilene bør du gå opp til cruising laminat. av.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Hmm- noen mener at laminatduk generelt ikke duger til langtur. Håper ikke det er riktig, jeg har selv laminat i begge seilene (Gran) er er litt betenkt når jeg ser slitasjen.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Hmm- noen mener at laminatduk generelt ikke duger til langtur. Håper ikke det er riktig, jeg har selv laminat i begge seilene (Gran) er er litt betenkt når jeg ser slitasjen.

Hvis man kun bryr seg om hvor lenge seilet henger sammen, er dacron/crosscut det eneste riktige. Ville selv valgt dette hvis jeg skulle på langtur.

Men for kystseiling er det etter mitt syn viktigere at seilet har fin fasong slik at man kan gå høyt på kryss med minst mulig krenging. Da er cruising laminat bedre. Men helst skulle man hatt mer avanserte fibre. Da blir seilet lettere og enda mere stabilt.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Kjøpte gennaker fram dem, den ble utrolig rimelig, 9500 levert på døra inkl. strømpe. 91 kvm. Veldig ryddige.

Merk at disse ikke lager seil i annet enn Dacron som påpekt av andre også. Jeg var i kontakt med dem når jeg kjøpte nytt forseil, men droppet det da jeg ville ha et mer formstabilt seil... For deres beste dacron seil ble det ca dobbelt så dyrte med HPC laminat fra GranSeil... En ok prisforskjell syns jeg når en tar risikoen for at ting ikke passer og problem da etc... Samt et et laminatseil er ett betydelig "bedre" seil. Mitt GranSeil måtte tilbake til Gran, pes hvis det hadde skjedd med seil fra Fareast, da måtte jeg tatt kostnaden selv...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Merk at disse ikke lager seil i annet enn Dacron som påpekt av andre også.

De leverer flere duktyper, men da var plutselig prisfordelen fraværende!

Fob Hong Kong

105% r/f genoa Jeanneau Sun Odyssey 32.2 1 US$2,400.00 US$2,400.00

I=12m J=3.42m LP=3.591m

area 21.60 m2 - tri-radial cut

PC75 Polyesteer cruising laminates

UV cover in Sunbrella blue ( navy blue)

We don't make any laminated sails. Our tooling is for premium dacron. We can use 8.3 Challenge High Modulus, specs attached

Det er nå blitt ett år siden jeg fikk dette svaret, tiden går fort og de har tydeligvis begynt med dette nå:)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

• 1 år senere...

Jeg bumper opp denne istedet for a lage en ny trad.. Jeg ser pa seil fra Hong Kong, de skal ha ca. 4000 norske inkl frakt, men eks alt av skatter og avgifter. Hvor mye skatt (import tax) ma man vanligvis betale for seil? Rolly Tasker skulle ha litt over 5000 levert pa brygga, sa det er jo ikke de helt store forskjellene. Forovrig studerer jeg i England, sa om det utgjor en forskjell kan jeg fa det sendt hit.

http://www.blueboatblog.com

"Når dodøra sitter fast er det på tide å reve seil" - Jarle Andhøy

Et spm til; jeg har en kompis som bor i Hong kong og kan plukke opp seilet for meg. Vil det vare mulig for ham a sende det til meg som en gave eller noe, for a unnga moms?

Vet at jeg framstar som gjerrig na, men sann er det bare nar man er fattig student og sparer alt man kan for a fa rad til a dra pa eventyr:)

Den oppgitte verdien på en gave kan ikke overstige 1000,- NOK. Over det må du betale avgifter. Det er jo mulig selvfølgelig for kameraten din å merke sendingen som gave og en verdi under 1000,- , men faren er da at den blir sendt i retur hvis tollerne forstår på innholdet at det er et forsøk på "juks"... Hvis kameraten din skal til Norge, kan han bære med seg verdier for 6000,- uten å måtte betale avgifter tror jeg.

Norge, ja.. Tingen er at jeg drar til Middelhavet i juli, uten noen umiddelbare planer om a dra tilbake til Norge. Sa da er plutselig ikke veien sa kort allikevel.. har kommet over en seilmaker som kan sy meg en genoa ut av et eldre seil han har liggende, for en veldig god pris. Er dette noe som kunne vart aktuelt? Mtp at baten er en "racer" med lystall 0.97 og seilet jeg har brukt til na er en sammentapet fille fra sent 70tall sa ser jeg for meg at det fort kan vare en god deal. For pengene jeg sparer har jeg rad til a ta meg 2 uker ekstra ferie, hvilket alltid er kjekt. Innspill pa dette?

Du sparer noen få kroner om du tar det inn til UK. Der er vel momsen (VAT) nå 20% (var 17,5%, men så vidt jeg har fått med meg ble den øket til 20% fra januar i år).

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...