Knallfred Startet 17.November.2009 Link til dette innlegget Startet 17.November.2009 Overbygget på min Halco 29 har seget 3-4 cm i løpet av årene pga. dårlig oppstøtting! Er det noen som har erfaring med å rette opp dette?? Sitér dette innlegget Link to post
solei Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Har hatt en 29 offshore. Der var d "innredning", delevegg som hadde seget litt nedi dørkplater. Hadde planer om å legge ny dørk, og samtidig rette/ løfte litt opp igjen innredningsvegg mot toalett på stb. side og framvegg mot kabin. Går muligens å stive av oppunder dekk og, men problemet er vel å få den jobben integrert i eksisterende innredning. Skiftet båt , så d vart berre med planene. Sitér dette innlegget Link to post
Knallfred Svart 17.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Samma problem med veggen inn til sovecabin som er seget ned, og løsnet fra støpefestene! Har planene klar, men lurer litt på om det vil danne seg sprikker i overbygget når jeg begynner å jekke det opp? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Øyner meg at dette er en prosess som bør gå over lang tid om sommeren når temperaturen er god. Jekke litt om gangen, unngå punktbelastning og la støpet hvile mellom øktene. Har planer om noe lignende selv. Sitér dette innlegget Link to post
Knallfred Svart 17.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Ja Tme! Det er sånn jeg også har tenkt det! Fyre godt opp i båten, og jekke litt om gangen med en til to uker mellom! Her kan man tydelig se på dashbordet hvor mye det er snakk om! Overgangen fra avsluttning av lugar til rekke! Dollbordet heller innover... MYE! Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 På de bildene ser det ut som om det har seget ganske mye. Hva er årsaken? Mangler det oppstøtting under dollbordene? På vår Halco 29 Fly som vi solgte i sommer var det bæring i skottet mellom kabin og lugar. Videre var det også bæring i skottet mellom toalett og pantry, og i skottet mellom kabin og motorrom. Det var ingen tegn til sig på den båten. Skyldes dette en selvbygger som har tatt noen snarveier den gangen båten ble bygget? Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Knallfred Svart 18.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 (redigert) Hei Brigg! Det er nok skottveggen inn til sovekabinen som har mistet feste nede i skroget, og seget ned og inn Må bare tilstå at båten får kraftig medfart, da jeg ikke bare bruker den til godværsturer, men som transportmiddel til hytta! Å dit drar jeg uansett vær Redigert 18.November.2009 av Knallfred (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Nå skal de jo tåle en del disse båtene. Jeg har ingen erfaringer å bidra med når det gjelder å rette opp dette. Men jeg vill vært nøye med å få bæring fra spantene nede i bunnen og opp under dollbordene, gjerne flere plasser bakover i kabinen. Og så antar jeg at du beretter med tekst og bilder etterhvert som arbeidet skrider frem. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
jonn Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Hei, jeg har en Halco 29 økonomi 86 mod, orginalt bygget, jeg ser ingen tegn til dette på min. Er den og orginalt bygget? Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Noen med halco som har knirk når dere går på dolbordet? Eg har dette, og lurer på om det er dårlig oppstøttet, eller om det er divinycellen som er delaminert? Tror mest på det siste. Det skal vel ikke knirke selv med dårlig oppstøtting? Sitér dette innlegget Link to post
Knallfred Svart 18.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Brigg! den/de skottveggen(ne) som er nå, er ikke sammenhengende i nerkant! Så når ting er jekket i rett høyde, blir de laget sammenhengende så de ikke siger sammen på midten! Og støpe inn trekantprofiler mellom dollbord og skrog på ett par plasser må da gjøre susen!? Legger inn bilder etter hvert! Jonn! Njaa.. Er ikke sikker på hvem som har skrudd det sammen! ...men noe kvalitet er det ikke Eysteind! Er du sikker på at det ikke er skruene på fenderlisten som er litt løse? ....sånn at det "gnisser" mellom skrog og overbygg??? Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 19.November.2009 Link til dette innlegget Svart 19.November.2009 Hei Knallfred, jeg har tatt opp Halcoen i vinter, den står 1 m fra husveggen. Jeg holder på og plastrer meg en plattform, er kommet så langt at det er bare finpussen igjen, jævlig mye arbeide!!!! Kommer med mere detaljer om platformen senere. Jeg har også løsnet sittegruppen i salongen for å høyne den 20 cm. Skutesidene er isolert med 12 mm svart/mykt materiale over alt, dette er gjort fra fabrikken, det ser veldig for seg gjort ut. Benken som ligger mot skutsiden var plastret fast til skutesiden. Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 19.November.2009 Link til dette innlegget Svart 19.November.2009 E det virkelig nødvendgig å ta dette litt etter litt. Det er da herdeplast uansett hvor seint det går. Har jo ikke sett skaden på båten din, men ser liksom at en kontrolert oppretting og avstivning ville være tilstrekkelig. ??? Sitér dette innlegget Link to post
Knallfred Svart 19.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2009 "Jonn" Høres ut som din er skikkelig bygget! Har du bilder!! "Alma" Hvis jeg jekker opp overbygget 4 -5 cm i ett "jokk" ...Vil jeg regne med at gel-coaten spruter! (-12 grader ute) Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 19.November.2009 Link til dette innlegget Svart 19.November.2009 Knallfred, hva vil du ha bilder av? Sitér dette innlegget Link to post
Knallfred Svart 19.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2009 Jonn! ...Plattformen og avstivingen Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 19.November.2009 Link til dette innlegget Svart 19.November.2009 Knallfred, jeg skal jobbe med båten i morgen, (avspassering). Jeg skal ta bilder da, håper det er tildsnok? Sitér dette innlegget Link to post
Knallfred Svart 19.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2009 Jonn! ..Jada.. Har goood tid Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 19.November.2009 Link til dette innlegget Svart 19.November.2009 Eysteind! Er du sikker på at det ikke er skruene på fenderlisten som er litt løse? ....sånn at det "gnisser" mellom skrog og overbygg??? Ja, er nok ikke det desverre. Merker svikt når eg går på dekket. Mistenker at divinycellen har sluppet fra glasfiberen. Vurderer å bore mange hull i dolboret for å fylle epoksy for få feste. Båten skal lakkes oppigjen, så da vurderer eg flexiteak for å skule hullene... Sitér dette innlegget Link to post
Knallfred Svart 19.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2009 Ja, er nok ikke det desverre. Merker svikt når eg går på dekket. Mistenker at divinycellen har sluppet fra glasfiberen. Vurderer å bore mange hull i dolboret for å fylle epoksy for få feste. Båten skal lakkes oppigjen, så da vurderer eg flexiteak for å skule hullene... Hmm..! Er det divinycelle på halco ...eller kryssfiner?? Er det noe materiale i dollbordene?? Sitér dette innlegget Link to post
Halco29fb Svart 19.November.2009 Link til dette innlegget Svart 19.November.2009 Hallo, sjekk disse bildene fra et Halco 26 prosjekt. Her vises bilder av innstøpte støtter for dollbordet. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...=prosjekt+halco Sitér dette innlegget Link to post
Knallfred Svart 19.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2009 Takk! Det var jo tråden til "eysteind"! ...Den hadde jeg glemt Sitér dette innlegget Link to post
Halco29fb Svart 20.November.2009 Link til dette innlegget Svart 20.November.2009 Jepp. Innstøping av slike trekanter under dollbordene vil vel gi en bra støtte. Støper inn noe lignende selv før jeg får samme problem som du har. Sitér dette innlegget Link to post
Knallfred Svart 20.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2009 Tro om det holder med fryssfiner?? Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 20.November.2009 Link til dette innlegget Svart 20.November.2009 Hei Knallfred, ser du har flybridge? er den oppstøttet inne cabinen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.