Njord Startet 17.November.2009 Link til dette innlegget Startet 17.November.2009 Hei ! Jeg skulle hatt fatt i noen digre fendere, gjerne 80-100cm i diameter og noe over en meter høye. Noen som vet hvem som selger slike? Ser for meg at de skal være i en eller annen gråfarge. De skal brukes på en 72 fots treskøyte. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Zenit Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 (redigert) Hei ! Jeg skulle hatt fatt i noen digre fendere, gjerne 80-100cm i diameter og noe over en meter høye. Noen som vet hvem som selger slike? Må de være så store da? Jobber på en supply båt på gode 90 meter og de fendrene som du etterlyser er jo større enn de vi bruker. Eller er det fendere i form av bildekk du tenker på? Redigert 17.November.2009 av Zenit (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Njord Svart 17.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Det jeg er ute etter er forsåvidt vanlige fendere. Mulig jeg har hengt meg litt mye opp i størrelsen på de vi har i dag. Kan godt være at noen mindre er godt nok. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
index Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Jeg ville prøvd hos en skipshandler, for eksempel John Dahle. De leverer denslags til store og små yrkesbåter hele tiden... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Aloha II Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 den største kulefenderen fra danfender er enorm og den er vel ca den størrelsen du spør etter. Se her! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Henrik Nygaard Link to post
lnjk Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Fendere på denne størrelsen tror jeg blir litt store. Ser på hjemmesiden til Polyfrom http://www.polyform.no/ at de med diameter på 800 mm har en lengde på nesten 2 meter og veier 23 kg. Tipper de koster mye. Har du vurdert vanlige runde blåser? Ser at oppdrettsanlegg for skjell bruker grå og sorte. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Hva med oppdretsblåser? har et par liggende som har drevet iland. Virker iallefall solide. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Vi har to 60cm kuler ombord. Kan ikke tenke meg noe bedre å ha. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Hadde ikke flettede fendre vært no på en treskøyte? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Otto R Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Maritim har ihvertfall oppblåsbare til salgs. Nabo båten (ca 50 ft seilbåt) blåste opp et par da vi lå i havn på Shetland i sommer og en kuling blåste rett mot båtene langs kaia.' De gjorde i alle fall jobben Sitér dette innlegget Link to post
Trond Iversen Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Hei, Har fendere fra DanFender i butikken. Hvis ikke du har veldig hastverk med å få disse, skal jeg lage en fin pris på de. Send meg en mail på trond@tolema.no med spesifiksjoner, så skal du få pris. MVH Tolema As Trond iversen Sitér dette innlegget Link to post
Njord Svart 17.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Takker for gode innspill Jeg ville prøvd hos en skipshandler, for eksempel John Dahle. De leverer denslags til store og små yrkesbåter hele tiden... Takker for tipset. Har sendt forespørsel til dem. Fendere på denne størrelsen tror jeg blir litt store. Ser på hjemmesiden til Polyfrom http://www.polyform.no/at de med diameter på 800 mm har en lengde på nesten 2 meter og veier 23 kg. Tipper de koster mye. Har du vurdert vanlige runde blåser? Ser at oppdrettsanlegg for skjell bruker grå og sorte. Mulig jeg tok litt i med størrelsen. De skal iallefall ikke være 2m lange Sjekka Polyform. Disse har ikke rett farge til skuta. Hva med oppdretsblåser? har et par liggende som har drevet iland. Virker iallefall solide. Har tenkt samme tanken. Hører at det reker en del sånn rundtom i Lysefjorden. Blåskjelloppdrettet der inne er i ferd med å gå i oppløsning. Føler meg litt usikker på om disse er beregnet for støt. De fungerer jo som flyteelementer i oppdrettssammenheng. Hadde ikke flettede fendre vært no på en treskøyte? Helt absolutt enig. Kunne gjerne hatt et par slike, men til pynt. Men hvis det er snakk om å være helt historisk korrekte, så måtte det nok vært bildekk, for det var ihvertfall det de brukte på skuta i 40 årene Hei,Har fendere fra DanFender i butikken. Hvis ikke du har veldig hastverk med å få disse, skal jeg lage en fin pris på de. Send meg en mail på trond@tolema.no med spesifiksjoner, så skal du få pris. Skal sende deg en forespørsel Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Poseidon Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Etter å ha punktert ca 4 store og kostbare polyform-fendere i løpet av et års tid var tiden inne til å prøve noe mer robust Jeg kjøpte 5 stk Danfender og de virker egentlig adskillig mer solide; alle er fortsatt like hele . . . . PS Hos meg kan det gå ganske hardt for seg når mer eller mindre uerfarne kursdeltagere kommer dundrende med over 100 tonn stål, med alt for stor fart inn mot diverse dårlig fendrede betongkaier Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
VO`n Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 PSHos meg kan det gå ganske hardt for seg når mer eller mindre uerfarne kursdeltagere kommer dundrende med over 100 tonn stål, med alt for stor fart inn mot diverse dårlig fendrede betongkaier Har hjertet i halsen noen ganger du da Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 (redigert) Scanmarin FA-fender.Kraftig type, meget høy kvalitet * Lengde: 1025 mm * Diameter: 375 mm * Diameter øye: 28 mm * Vekt: 5,1 kg Link til Marineshop Redigert 18.November.2009 av VO`n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Ser også at de har en som er enda større også Fender Scanmarin FA8 hvit Scanmarin FA-fender. Kraftig type, meget høy kvalitet. Lengde: 1455 mm Diameter: 375 mm Diameter øye: 28 mm Vekt: 7,4 kg Link til Marineshop Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Du kan prøve Mørenot, eller andre selskaper som selger ulike "hardware" til fiskeri bransjen Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 PSHos meg kan det gå ganske hardt for seg når mer eller mindre uerfarne kursdeltagere kommer dundrende med over 100 tonn stål, med alt for stor fart inn mot diverse dårlig fendrede betongkaier ÅÅÅÅÅ er det der de lærer unotene. måtte bare. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Poseidon Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 ÅÅÅÅÅ er det der de lærer unotene. måtte bare. Jeg er tilhenger av "Learning by doing"; selv om lærekurven kan bli bratt - og fendrene flate . . . Det viser seg at enkelte blir litt "fartsblinde" når de kommer adskillige meter opp over sjøen og det hender jo at noen spør hvor stor fart det passer å ha inn mot land. Da svarer jeg gjerne med mitt vanlige flegma: "Tja, det kan jo være greit å komme under 4 knop før du fortøyer" Denslags vitsing kan man tillate seg når stålplatene er opp til 18 mm og det ikke er så nøye med noen riper i gelcoaten Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.