Bayer Startet 17.November.2009 Del på Facebook Startet 17.November.2009 Oppdaget når jeg skulle kjøre drev og motor i ferskvann på land at det er en ganske fremtredende "knattre" lyd fra drevet mitt. Ulyden kommer ikke før motor har gått i noen minutter etter å ha vært nedkjølt, og fremtrer ikke skikkelig før jeg gir litt gass for å så gå tilbake til tomgangsturtall. Lyden er værst på tomgang og endrer ikke karakter ved svinging eller tilting av drevet. Er usikker på om det kansje kan være drivknuten eller gimble lageret??, men da skulle vell det gitt utslag ved trim eller sving.....? Ved økende turtall øker også frekvensen av lyden men den avtar i volum. Drevet er 2002mod og gått ca. 350t. Oljen var helt fin uten metallpartikler og vann. Er det noen som har noe hotte tips? Sitér dette innlegget Link to post
Trondwi Svart 17.November.2009 Del på Facebook Svart 17.November.2009 Jeg har også et Bravo III med en noe lignende "feil". Så lenge jeg kjører rett frem, er det ingen ulyder. Jo kraftigere jeg svinger til en av sidene, jo sterkere romlelyd kommer det fra drevet. Det underlige er at ulyden er kraftigst på bare litt over tomgangshastighet. Båten har bare gått ca 200 timer og da jeg oppdaget dette kjørte jeg innom forhandleren. Vi tok en tur på vannet og han mente "dette ikke var unormalt. Jeg kunne bare kjøre med den til båten skulle opp for service". Jeg kjørte dermed en måneds tid til og leverte båten for ca 14 dager siden. Jeg har ikke hørt noe om hva det kunne være - enda. Trond Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 17.November.2009 Del på Facebook Svart 17.November.2009 Har du prøvd å pumpe fett i hekklageret? prøv det først for å se om lyden avtar. Du må nok av med drevet å kjenne fysisk på lager og knute Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Bayer Svart 17.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2009 Har pumpet et par pump med grease inn i lageret men lyden er den samme Som nevnt i teksten er "rassle" lyden uforandret selv om jeg tilter eller svinger drevet. Er det mye arbeid å evt. skifte gimble lager? Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 17.November.2009 Del på Facebook Svart 17.November.2009 Når drevet er av,tar det max 10 min å bytte.Jeg har pleid å trekke det ut med ei slagpumpe,greit å merke det nye lageret med en tusj der hullet til smøring er,slik at du treffer kanalen til til nippelen,smør fett på annleggsflatene på lageret og bank det på plass. Jeg har dreid meg et verktøy som passer inni og har anleggs flate på utsiden av lager,Lageret bør også sentreres etter montering. Dette har jeg også dreid meg,ta mål av omkretsen av bunnen av splinesen på akselen på drevet,og drei deretter bort lengden tilsvarende lengden på splines,så dreier du resten av "røret"i samme dim som lager/aksel på drev.(så sant du ikke har et rør i den dim) Da er det bare lirke til sentrings tappen du har går lett og ledig,mulig motor fester også må justeres for å få dette til. Lykke til Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Blanco Svart 18.November.2009 Del på Facebook Svart 18.November.2009 En vanlig feil på nyere Bravo 3 drev er at belgen ikke er tett. Da ryker drivaksel og lager fort. Disse belgene trenger ekstra tetning utover det som benyttes originalt. Brunswick skifter dette uten diskusjon dersom det er sammenheng. Jeg hadde lagerstøy og ekstra romling ved sving av drevet, og det ble raskt konstantert årsak og skiftet uten diskusjon. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Birchwood 320 Svart 18.November.2009 Del på Facebook Svart 18.November.2009 Knatrelyd i Bravo 3 er vel ganske normalt. Mitt gjorde det alltid. Startet motor var det lydløst men etter en liten stund kommer knatrelyden. Normalt sa service sted. Det som ikke er normalt r at et ikke skal romle når ein svinger i fart. Da er drivknuten dårlig. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Bayer Svart 18.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2009 Har hørt på andre bravo og de lager ikke lyd i det hele tatt når de går, kan ikke helt se de store forskjellene mellom bravo 1, 2 og 3 når det gjelder drivknute og gimbel lager der jeg misstenker at lyden kommer fra. Får ta å høre med et verksted om dette ikke er normalt før jeg evt. begynner å demontere. Sitér dette innlegget Link to post
Bayer Svart 18.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2009 Hvor gammel og hvor mange timer var drevet ditt gått birchwood 33? Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 19.November.2009 Del på Facebook Svart 19.November.2009 1998 mdo drev med 210 timer på . Motor 7,3 liter v8 diesel med 600 timer på. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Egil H Svart 6.Desember.2015 Del på Facebook Svart 6.Desember.2015 Har tikke/knattre lyd i drevet. Kommer ei stund etter oppstart av motor. Virker som lydene går bort når det blir satt i gir. Bravo 3 2005 mod/steyr 256 Sitér dette innlegget Link to post
svendis Svart 6.Desember.2015 Del på Facebook Svart 6.Desember.2015 Litt lyd er det alltid. Jo høyere temperatur det er på oljen jo mer lyd. Spesielt på xr er lyden mer fremtredende da de har rettskårne tannhjul. Noe rumle lyd ved svinging har det vært på alle båtene med Mercruiser som jeg har vært om bord i. Står drevet mest mulig beint i forhold til vinkel på motor blir det minimalt hvis knute og hekklager er i orden. Jo mindre båten er jo lettere er det å høre dette, det er min erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.