fuskefanten Startet 17.November.2009 Del på Facebook Startet 17.November.2009 For noen år siden hadde jeg en Mercury Optimax 115. Tredje året jeg hadde den, røk en reim (den som dreiv kompressor-unit), med resultat at motoren ikke ville svive. Heldigvis var jeg på solskinnstur langt inne i en fjord, og kunne padle rolig inn til en brygge. Mercury hadde ikke opplevd dette tidligere, påstod de. Noen som har erfart noe lignende, eller hørt om andre som har? Utover dette var jeg godt fornøyd med motoren, men sammenlignet med en 115 Yamaha 4-T var den ukultivert på tomgang (en del vibrasjoner). Men bra fart, og gunstig forbruk. Har nå en E-tec 25 hk som lover bra, bør være en enklere konstruksjon enn 4-T, og håper driftssikkerhet er på topp Barnesykdommer bør være vasket ut med Ficht-teknologien. Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 17.November.2009 Del på Facebook Svart 17.November.2009 ...bør være en enklere konstruksjon enn 4-T, og håper driftssikkerhet er på topp Men tro ikke dermed at 4-takt er mindre driftsikkert enn Optimax og E-tec. Bildet er mer sammensatt enn som så. Finnes mange tråder her på BP som omhandler feil og mangler på forskellige motorer og argumentasjon for og mot 4-takt vs. moderne 2-takt. Søk og du vil finne svar! Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
fuskefanten Svart 17.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2009 Ja, skulle jeg kjøpt en større utenbords i dag, hadde jeg nok endt opp med 4-takt. Forskjellene mellom 2- og 4-takt er vel mer eller mindre utvisket. Vi har nettopp bestilt en 15 hk 4 takt til fiskebåten, ser fram til å gjøre erfaringer med denne også. Ser absolutt fordelene med 4 takt når en ligger med nesa over motoren og ser etter gode hummer-plasser Men hadde vært interessant å høre om flere har hatt reim-brudd på Optimax. Var skuffende på en 3 år gammel motor. Engangs-tilfelle / mandags-reim? Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 17.November.2009 Del på Facebook Svart 17.November.2009 (redigert) Men hadde vært interessant å høre om flere har hatt reim-brudd på Optimax. Var skuffende på en 3 år gammel motor. Engangs-tilfelle / mandags-reim? Sjekka reima på min 115 Optimax 2004 mod nå i høst og den var like fin. Selvfølgelig kan kompressorreima ryke på selv en Optimax. Mulig du har hatt en "mandagsreim. Reima skal egentlig skiftes etter 200 timer så vidt jeg har lest eller etter behov. Redigert 17.November.2009 av chagall (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.