erund Startet 17.November.2009 Link til dette innlegget Startet 17.November.2009 Hei - vurderer å skaffe oss en jolle som vi kan slepe med for vår Nidelv 26. Hva anbefales med fordel og ulemper ved å velge mellom River 290 og Rib 270-300 str. Rib har altså glassfiberbunnen, ellers er den en gummibåt. Formålet med jollen er til familiebruk, spesielt for barna på 4 og 10 år. Har selv 2 takt Tohatsu 5 hk - nok for en slik jolle eller? Tungt for snekkebåten Nidelv å slepe jollen med motor på? Eller liten betydning? Sitér dette innlegget Mvh erund Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A Link to post
CSL Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Jeg har ingen erfaring med River-båtene, men har hørt at de er svært gode å slepe. Det samme må vel gjelde RIB. Fordelen her er vel at den er lettere, og med glassfiberbunn blir de gode å slepe. 5hk er nok på slik båt ja. Min 285 planet med dette med meg alene (veier ca. 85kg). For å være pirkete blir jo dette ulovlig for ungene dine pga. farten, men personlig bryr jeg meg ikke om dette så lenge folk bruker vest, dødmannsknapp og ikke minst sunn fornuft mtp kjøringen. Slepet blir nok greiere hvis du tar motoren ombord. Min 5hk yamaha totakt veide vel ikke mer enn ca. 22kg, så det skal vel gå greit å løfte den. Med seilbåten (Vega) som vel også kan betegnes som snekke for motor (er jo snekkemotor tross alt) tapte jeg ca. 0,5 knop mener jeg å huske. River-båtene har jeg som sagt hørt at er svært gode å slepe, videre er de jo veldig robuste. Gummibåtene er vel ikke noe dårligere å slepe vil jeg tro, og er jo langt bedre om du skulle være uheldig å få den inn i skutesiden. Om det har noen betydning så er jo riben lettere, og uten luft kan du jo bære skrog med pontonger inn i en kjellerbod e.l. for sikker og riktig lagring. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Fru Jacobsen Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Hva veier en River kontra en RIB i samme størrelse? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Christina 3 Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 En River290 veier 75kg . En rib veier vel fra 50 kg og oppover til det samme som Riveren. Fordelen med River er at den tåler å bli dratt opp på fjellet, ro den over skjær osv. Den synker ikke selv full av vann, og har ingen pontonger som det kan gå hull på. Derfor er det uproblematisk å ta "langturer" med den. Vet at noen ikke har så lyst til å dra langt i "tilfelle man skulle være uheldig". I tillegg er den veldig fin å ro og er selvlensende. Eneste ulempen jeg ser er vekten......ellers er det bare fordeler. http://www.rotostop.no/?CatID=1196 Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Riveren tåler nok mer røff bruk som du beskriver ja. Mange riber av denne størrelser er imidlertid også synkefrie, selv uten luft. Hull på pontongene skal godt gjøres. Kjøper du en av skikkelig kvalitet så er ikke dette noen bekymring. Tåler fint å kjøres opp på stranda o.l. I tillegg er en rib veldig stabil. Her kan selv en voksen kar stå på pontongen uten at båten tipper osv. Gir veldig god trygghetsfølelse synes jeg, at båten føles stabil og trygg, hvertfall i forhold til størrelsen. River har vel også rimelig god stabilitet, ser røff ut hvertfall. Tror du vil bli fornøyd uansett Pris kan vel også bli litt avgjørende? Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
index Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Rib eller gummibåt har jo den fordelen at de er ferdig fendret! ikke dumt når man skal sove i båten med jolla liggende på siden. Bøtteplastbåten dunker betydelig mer i skroget enn en båt med luftpølser på. Ellers ville jeg ikke valgt en jolle som var lengre enn bredden på moderskipet, det er greit å kunne vippe jolla opp på badeplattformen i hjemmehavna for å slippe å ta den med hjem hver gang den har vært brukt. Her snakker jeg av erfaring, min jolle befinner seg for det meste hjemme i garasjen! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
andk Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Rib ville jeg valgt da trygghetsfølelsen er langt høyere i denne. Har hatt begge deler både river og rib...definitivt rib som er favoritten til "redningsbåt" trygt fartøy...Men riveren går bra da:) Sitér dette innlegget Link to post
Kasina Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Har hatt både Rib, River og gummibåt. Synes i mitt tilfelle at River var den beste slepejolla i forskjellig vær. Med hensyn til dunking. har man vel en fender ekstra..... Sitér dette innlegget "Sistemann tar med flagget" Link to post
erund Svart 18.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Takk for svarene... River blir nok for tungt til å henge opp på badeplattformen via snapdaviter, tenker jeg - og så er snekkebåten min avrundet bak med ankervinsj som ikke er lett å få utstyret og jollen på plass. Da er det bedre å slepe den... Stemmer det? Jeg tenker å la jollen være i sjøen i hele sesongen og ta den med hjem om vinteren - også påhengsmotoren i sjøen. Går dette bra, mon tro? Jeg må vurdere om vekten og dunking på skroget - så det spørs om Rib som f.eks. Aquaqik, Brig, Grand, Valiant etc. er å foretrekke. Min sønn liker kanskje bedre River, men jeg tenker på vekten hm... Sitér dette innlegget Mvh erund Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A Link to post
Sturee Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Vi har en gummibåt, den ligger ute hele tiden, og det går helt fint, men 30-40% av bunnen ble full av rur, men det er jo bare å bruke bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 (redigert) Rib ville jeg valgt da trygghetsfølelsen er langt høyere i denne. Har hatt begge deler både river og rib...definitivt rib som er favoritten til "redningsbåt" trygt fartøy...Men riveren går bra da:) At en rib skal være mer trygg en en River skjønner jeg ikke ? Hva mener du med det ? Ellers er ikke dunking i skutesiden noe problem med et par fendere imellom. Har laget meg 2 ferdige tau som sitter på pullerene og som bare er å "smekke på". Har stoffet min og den ligger ute hele sesongen uten at det har grodd noe på den. Motoren vipper du bare opp. Vis du skal slepe den betyr ikke vekten så mye vil jeg si..... Da ville jeg heller konsentrert meg om andre egenskaper. Som du så vidt kanskje ser av bildet har jeg den også i davitene ......,,,,::: Redigert 18.November.2009 av marolita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Fordel med River: Lavt feste på begge sider i baug for slepetau. Fantastiske sjøegenskaper. Utrolig fart i forhold til motorstørrelse Minus: Kan ha litt dårlig finnish Rib: Har ikke peiling på Sitér dette innlegget Link to post
tomu Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Jeg har hverken hatt gummijolle river elller rib, men har slept diverse joller som har dunket inn i skutesida. DETTE ER IRRITERENDE. Jeg er nok litt for lat og ville gjerne valgt rib. Jeg hadde faktisk en musling 430 som i litt ruskevær dunket inn i en pioner bøtteplastbåt med det til følge at Muslingen min fikk omfattende skader i skrogsiden. MEN... Hva slags farvann skal poden kjøre i? Jeg har testet noen små-ribber og de tåler ikke mye motvind før de flipper rundt. De er imidlertid veldig sidestabile (det er vel også riverbatene så vidt jeg vet), og skulle de gå rundt, ville jeg nok foretrukket å forlise med en rib fremfor en river, da den er mykere. Tror ikke jeg ville vektlagt slitestyrke så mye på en liten rib. Stor rib derimot, ville jeg vært mer skeptisk til. Sitér dette innlegget Link to post
Valianto Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 River gode sjøegenskaper? Har sittet på med en kompis som har river 290 i sommer , har sittet der og savnet en pute mens båten hoppa opp og ned i bølgene. Var ikke spesielt tørt heller.. Sitér dette innlegget Lyst til å kjøpe båten min ? Link to post
tomu Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Husker forresten de dagene da vi slepte rundt på ei 8 fots with jolle - Vakker jolle men IKKE særlig sidestabil. Men - den er veldig artig å kjøre med. Vi hadde en 4 hk 2t mariner på den, og den planet så det sang med person på 60 kg oppi. Med 5 hk går dn nok veldig godt. Dessuten er min subjetive mening at det er mer riktig "båtfølelse" i en glassfiberbåt enn en gummibåt eller bøtteplastbåt, som på en måte gir litt etter (i hvertfall i akterspeil). Jeg får en god følelse når båten er hard. ... men jeg ville nok likevel ønsket meg en rib pga dunking i skrogsiden - særlig når du skal slepe den. Du slipper jo da å tenke på denne når du skal legge til... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.