TelstarTruls Startet 18.November.2009 Link til dette innlegget Startet 18.November.2009 Hei Hadde akkurat vasket ned motor får å gi den et strøk med motormaling og tenkte det ville være en god ide å tørke motoren ved å kjøre den varm. Det var det nok ikke. Den startet greit, men etter en liten stund var det akkurat som den begynte å jobbe tungt. Dum som jeg var ga jeg mer gass og etter en liten stund begynte det å lukte svidd. Da så jeg at biltema voltmeteret stod helt i enden av måleområdet. Altså 16V ++. Stoppet motor med en gang, men antagelivis for seint. Etter hva jeg har forstått er dette et tegn på at regulatoren er defekt. Det jeg lurer på er om det er noen vits å bytte denne etter som jeg kjørte dynamoen nesten til nedsmeltning. Er det ikke stor sansynlighet for at andre komponenter også har blitt skadet? dioder og viklinger tenker jeg? Hvordan bør jeg eventuelt gå frem med feilsøking. Det er en mitsubishi dynamo som står på en Yanmar 2GM Dette er en lavbudsjettsbåt, så jeg takker for all hjelp jeg kan få. TT Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Ville vel prøvet å bytte ut regulatoren i første omgang. Er ikke sikkert at den har røket selv om det røyk av dynamoen. Eller det aller beste er vel å plukke den ut og ta den med til et bilelektroverksted for å få kjørt den i testbenk Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
TelstarTruls Svart 18.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 takk for tips, Prøvde igjen i dag med sikkelig multimeter og målte direkte på dynamo. Spenningen krøp langsomt oppover fra startbivå på ca 12.5 volt, etter ca 1 min nådde jeg 18 volt. Da stoppet jeg. Dette betyr vel at feltet får samme spenning som går ut fra dynamoen helt uregulert? Det jeg lurer på er om det hadde vært like greit å kjøpe en ekstern regulator. Det kan vel fort bli like dyrt å fikse/bytte den orginale. Demonterer "dekelskapen" i morgen og ser hvordan ting ser ut på innsiden. Dersom viklingene og diodene fremdels er inntakt prøver jeg å fikse. Dynamoen var neppe orginal etter som jeg tror yanmar bruker Hitachi, så da er det ikke så nøye om en evt ny blir det heller. TT Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Var borti tilsv problem her for en tid siden - byttet regulator uten at det hjalp. Sannsynligvis minusregulering, og feltspole brent til jord ga full gass på ladingen uansett hva regulatoren måtte mene. -koh Sitér dette innlegget Link to post
TelstarTruls Svart 20.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2009 Takk for innspill tror du har rett i at det er like greit å bare skaffe en ny. Demonterte dynamoen i går og alle viklingene er kortsluttet mot hverandre, er derfor litt rart at turtelleren fremdeles gir fornuftige verdier. Trodde den bare brukte sinusen til den ene fasen(statoren)? Blir vel litt spesielt signal når vilkingene er kortsluttet, eller er det noe her jeg ikke forstår? Jaja, var oppe på Biltema i går og det ser ut til at det er mulig å lure til en av universaldynamoene deres til Yanmaren. Tror jeg går for den løsningen dersom ikke svigerfar har en gammel dynamo som passer på lur. Finnes det foresten en tommelfingerregel for hvor mange amp man bør ha i forhold til batteribank? Jeg tror det er to 70aH batterier som står i båten. Jeg går mest for seil så det er kanskje ikke så dumt med en kraftig dynamo når jeg først lader? TT Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.November.2009 Link til dette innlegget Svart 20.November.2009 Hvis du har liten motor så bør ikke dynamoen være for stor, da den tar mye av effekten fra motoren. En kraftig dynamo kan lett trekke 2-3hk, og har du da en motor på 7-8hk kan det lett bli problematisk å få opp turtallet på denne... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjøtunga Svart 20.November.2009 Link til dette innlegget Svart 20.November.2009 Demonterte dynamoen i går og alle viklingene er kortsluttet mot hverandre, er derfor litt rart at turtelleren fremdeles gir fornuftige verdier. Trodde den bare brukte sinusen til den ene fasen(statoren)? Blir vel litt spesielt signal når vilkingene er kortsluttet, eller er det noe her jeg ikke forstår? Nå har jeg ikke førstehånds erfaring med slike målinger på generatorer selv, men jeg mistenker sterkt at du ikke vil klare å måle noe særlig motstand i viklingene med et multimeter. Motstanden er så liten at det vil se ut som kortslutning. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
TelstarTruls Svart 20.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2009 Nå har jeg ikke førstehånds erfaring med slike målinger på generatorer selv, men jeg mistenker sterkt at du ikke vil klare å måle noe særlig motstand i viklingene med et multimeter. Motstanden er så liten at det vil se ut som kortslutning. Det har du nok kanskje rett i, men jeg tenkte mer mellom de tre statorviklingene. Disse må vel være adskilte for å få de tre fasene? Jeg mistenker at dynamoen ble så varm at isolasjonen mellom disse smeltet og dermed kortsluttet. Når det gjelder størrelse på dynamo er det et godt poeng du kommer med index. Yanmaren skal være 18 hester så jeg har jo ikke allverden å spille meg med. Var foresten akkurat vært ute hos sviger, han hadde ikke mindre enn 5 dynamoer!! som så ut til å passe mer eller mindre. Riktig nok litt slitne, men det står fint i stil med resten av båten. Satser på at jeg får en av dem til å virke. Har ikke helt sett hvor mange amp de ulike er, men får prøve meg frem. Takk for hjelpsomme innspill TT Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 20.November.2009 Link til dette innlegget Svart 20.November.2009 Det har du nok kanskje rett i, men jeg tenkte mer mellom de tre statorviklingene. Disse må vel være adskilte for å få de tre fasene? Jeg mistenker at dynamoen ble så varm at isolasjonen mellom disse smeltet og dermed kortsluttet. Jeg vet ikke om det Y- eller delta-kobling som er vanlig på generatorer, men viklingene må jo være sammenkoblet i og med at de har felles referanse. Så hvis du ikke eksplisitt har klart å separere dem på en eller annen måte, så vil du måle tilnærmet null motstand mellom viklingene. Men som sagt: jeg har ikke allverdens peiling på dette... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Ingar Svart 20.November.2009 Link til dette innlegget Svart 20.November.2009 Disse må vel være adskilte for å få de tre fasene? Pga den lave motstanden i viklingene vil alt tilsynelatende henge sammen. Står tegninger her. Sitér dette innlegget Link to post
TelstarTruls Svart 20.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2009 Jeg vet ikke om det Y- eller delta-kobling som er vanlig på generatorer, men viklingene må jo være sammenkoblet i og med at de har felles referanse. Så hvis du ikke eksplisitt har klart å separere dem på en eller annen måte, så vil du måle tilnærmet null motstand mellom viklingene. Men som sagt: jeg har ikke allverdens peiling på dette... Du har nok mer peiling enn meg. Y- og Delta-kobling vet ikke jeg hva er. Så på de meget informative sidene til Ingar og da ble det klart at ting henger mer sammen enn jeg hadde tenkt. For å blottstille min manglende kunskap totalt, hva skjer egentlig når man måler motstanden over en diode? TT Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 20.November.2009 Link til dette innlegget Svart 20.November.2009 Du bruker motstandsinnstilling og måler over dioden. Er dioden i orden skal det være tilnærmet uendelig motstand i den ene retningen, tilnærmet null i den andre. Hvis du har en regulator av den types som er vist i det innlegget jeg linket til så koster en ny bare ca kr 100 på Biltema. Har aldri sett noe annet enn stjernekobling (y) på dynamoer: Sitér dette innlegget Link to post
TelstarTruls Svart 20.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2009 (redigert) Takk for svar Ingar Egentlig ganske logisk med tanke enveisventilanalogien fra linken din. Tror ikke jeg kommer til å prøve å bytte regulatoren ettersom jeg ikke helt ser hvordan jeg skal få den ut. Kan ikke se at det er noe deksel på baksiden og fra innsiden ser jeg heller ikke helt klart hva som er regulatoren. Regner med den ligger under børstene en eller annen plass(se bilde) Den oransje ledningen loddet jeg på til turteller og det fungerte fint(funker faktisk enda). Tenker å gjære det samme med neste dynamo, så dersom noen mener dette kan ha noe med dynamokrasjen håper jeg dere sier fra. Mitsubishi dynamo TT Redigert 20.November.2009 av TelstarTruls (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 20.November.2009 Link til dette innlegget Svart 20.November.2009 Selve regulatoren ligger på andre side av kullbørstene. Det er det samme som med Hitachi. Men hvorfor nekter du å sjekke den riktig? "Mitsutachi" er gode ladere og koster helt sikkert fra 5k og oppover. Hvis det er bare dioder og småtteri da er det lønnsomt med å pusle litt over vintern. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
TelstarTruls Svart 27.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering. Selve regulatoren ligger på andre side av kullbørstene.Det er det samme som med Hitachi. Men hvorfor nekter du å sjekke den riktig? "Mitsutachi" er gode ladere og koster helt sikkert fra 5k og oppover. Hvis det er bare dioder og småtteri da er det lønnsomt med å pusle litt over vintern. Jørg hehe, nekter og nekter Det var bare det at jeg kom over noen andre dynamoer som jeg ville teste ut før jeg eventuelt ga meg i kast med dioder og annet "småtteri" som jeg ikke har spesielt god greie på. En ting er i alle fall sikkert, foreløpig har ikke mine dynamo sysler vært spesielt lønnsomme. Må innrømme at jeg er litt deppa nå etter som jeg tror jeg nettopp ødela en Hitachi 50A dynamo som jeg testet. Koblet til BAT til + på starter, E til jord, L til lampen og S til tenningen. Vridde om til "on", men ikke noe ladlys. Dessverre ble iveren for stor så jeg startet motoren. Alt vel! 14.6 V ut av dynamo, litt høyt kanskje, men mye bedre enn null. Men så kortsluttet "topplokket" mitt og jeg vridde batterivelger fra 1 til 1+2. Hører bare hvordan turtallet synker og ikke lenge etter piper alarmen og oljetrykk og ladelampe lyser. Stopper motor, men alarm, oljetrykk og ladelampe er fremdeles på. Til og med når jeg skrur av tenningen. Skrur av hovedbryter for batteri og skjønner at dette nok ikke var særlig smart. trøster meg med at det er lenge til sommeren. Er det noen som kan forklare en stakkar hva som gikk galt og hvordan jeg evt kan fikse det. Lover å sjekke regulatore "riktig" og skru opp hver minste lille skrue dersom det er det som skal til TT Sitér dette innlegget Link to post
TelstarTruls Svart 27.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 (redigert) Men hvorfor nekter du å sjekke den riktig?"Mitsutachi" er gode ladere og koster helt sikkert fra 5k og oppover. Hvis det er bare dioder og småtteri da er det lønnsomt med å pusle litt over vintern. hehe, nekter og nekter Det var bare det at jeg kom over noen andre dynamoer som jeg ville teste ut før jeg eventuelt ga meg i kast med dioder og annet "småtteri" som jeg ikke har spesielt god greie på. En ting er i alle fall sikkert, foreløpig har ikke mine dynamo sysler vært spesielt lønnsomme. Må innrømme at jeg er litt deppa nå etter som jeg tror jeg nettopp ødela en Hitachi 50A dynamo som jeg testet. Koblet til BAT til + på starter, E til jord, L til lampen og S til tenningen. Vridde om til "on", men ikke noe ladlys. Dessverre ble iveren for stor så jeg startet motoren. Alt vel! 14.6 V ut av dynamo, litt høyt kanskje, men mye bedre enn null. Men så kortsluttet "topplokket" mitt og jeg vridde batterivelger fra 1 til 1+2. Hører bare hvordan turtallet synker og ikke lenge etter piper alarmen og oljetrykk og ladelampe lyser. Stopper motor, men alarm, oljetrykk og ladelampe er fremdeles på. Til og med når jeg skrur av tenningen. Skrur av hovedbryter for batteri og skjønner at dette nok ikke var særlig smart. headbang.gif trøster meg med at det er lenge til sommeren. Er det noen som kan forklare en stakkar hva som gikk galt og hvordan jeg evt kan fikse det. Lover å sjekke regulatore "riktig" og skru opp hver minste lille skrue dersom det er det som skal til TT Redigert 27.November.2009 av TelstarTruls (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Den "S til tenning" høres mystisk ut, skal kun være BAT til + på starter, E til jord, L til lampen. Sitér dette innlegget Link to post
Per Oves Svart 29.November.2009 Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 Her er noen tilkoblingsdata fra Datsun/Nissan med Hitatchi dynamo: Datsun/Hitachi LR160 Alternator Terminal Function Label Function: "B"/"BAT" +12V Power white/red Straight connection the + post of the battery. "E" Ground black "S" Voltage Sense. Needs to see the battery voltage so that the alternator knows when to do its thing. "L" Charge Lamp. Wired directly to the charge lamp. The other side of the charge lamp goes through the fuse box to a + ignition source. "P" Tach/Accessory Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 29.November.2009 Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 og jeg vridde batterivelger fra 1 til 1+2. ....Hører bare hvordan turtallet synker .....Stopper motor, men alarm, oljetrykk og ladelampe er fremdeles på. Til og med når jeg skrur av tenningen. Skrur av hovedbryter for batteri og skjønner at dette nok ikke var særlig smart. Jeg undrer meg litt hvorfor at velgeren skulle kutte ut ved å vri fra 1 til 1+2, men det her videre høres ut som noe klassisk diodeskade. I så fall stenger diodene ikke for spenning i fra batteri, spenningen går gjennom dynamoet og forsyner nå alle forbrukere som er tilkoblet på selve kontakt på tenningslåsen. Det er også mulig at selve IC-regulatoren røyk, den ligger også på B+ Begge to skader kan repareres. Men alt ha en grunn og den må du isolere, ellers knekkes det neste dynamoet også. Er det mulig at batteri nummer 2 er skadet/kortsluttet? Hvis ikke nr. 2 ha vært tømt eller er veldig stor da ville det forklare hvorfor at tutallet gikk ned. Lykke til og ha en fin søndag. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.