foshak Startet 18.November.2009 Link til dette innlegget Startet 18.November.2009 Hei, Vurderer å kjøpe meg en Simrad AI50 AIS fra USA. De er veldig mye billigere der borte. Vet at VHF kanalene er noe forskjellige rundt omkring i verden (bortsett fra K16 da). Noen som vet om en AIS fra USA vil fungere i Norge med hensyn til kanalene den bruker? Er AIS kanalene internasjonale? Takker og bukker! Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 (redigert) Så langt jeg vet er AIS frekvensene lik "all over". Hvis ikke blir det jo bare bambus med hele greien... TrondT red: Men Post og teletilsynet (tror jeg) sier vel noe om godkjenninger osv? Redigert 18.November.2009 av TrondT (see edit history) Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
foshak Svart 18.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Simrad AI50 selgers jo i Norge også, og er vel strengt talt utviklet i Norge såvidt meg bekjent. Tror godkjenningene er i orden. Men på den annen side selger de jo VHF systeme sine både i USA og resten av verden. Her er vel frekvenstabellene byttet om som eneste endring. Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Da skulle det ikke være noe stort problem (meg bekjent ihvertfall...) TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
shaukaas Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Hvor mye må du gi for en AI50 i statene - og hvor kjøper du fra? Hva med et "samkjøp"? :) Sitér dette innlegget Link to post
foshak Svart 18.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Dollarkursen er jo nede i 5,6 nå, så mye gode muligheter for bra kjøp i USD. Jeg fant en butikk her: http://coastalmarineelectronics.com/ De selger AI50 for 1275$, noe som vil tillsi 7140 NOK. Med norsk moms ender den på 8925. Dvs ca 4000 NOK billigere enn i Norge. Jeg har planer om å utstyre en ny båt helt fra bunnen av med det Simrad ustyret jeg klarer å få kjøpt "over there", og kjøpe det som krever norske utgaver i norge. Sammenliknet med Norske priser ser det ut til at prisene her er ca 50% på det meste av simrad utstyret, selv når norsk moms er inkludert. Først må jeg kjøpe båt, så må jeg finne ut hva slags utstyr jeg skal ha, så skal jeg nok kjøpe ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Biscaya Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Simrad AIS'en ligger ute til $1000 på ebay Sitér dette innlegget Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser Link to post
Fanafjord Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 (redigert) Hvorfor USA? Cactusnav selger den for 739 pund + moms som er med dagens kurs 6920 kroner (8650 med norsk moms). Fordelen med England er at det er innen EU med veldig god forbrukerlovgivning. Har selv returnert noe til Cactus som gikk helt knirkefritt. Redigert 18.November.2009 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Teza Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 (redigert) Hvorfor USA? Cactusnav selger den for 739 pund + moms som er med dagens kurs 6920 kroner (8650 med norsk moms). Kjenner ikke butikken selv men man må huske å sjekke om butikken kan/vil refundere britisk mva. (mange som ikke gjør det) Hvis de ikke gjør det (eller ikke spesifiserer mva beløpet på fakturaen og at den skal tilbakebetales) må man betale £ 849,95 + frakt + norsk mva (av £ 849,95+frakt til norsk grense) samt fortollingsgebyret her hjemme. Kan fort bli dyrt å "spare" på å kjøpe i utlandet hvis man ikke er godt inne i regelverket og norske priser. Regnestykket ser omentrent slik ut: 9,39 x GBP 849,95 = NOK 7981,03 (valutakurs når varene ankommer norsk havn er kursen det beregnes av(kan gå opp mens du venter på varen) + frakt GBP 27,06 x 9,39 = NOK 254,10 (oppgis i nettbutikken i dette tilfellet) Det er ikke toll på dette produktet inn til Norge, men tollen kan være på opptil flere hundre prosent på enkelte sesongvarer. (beregnes av NOK 8235,13 i dette eksemplet) + Norsk MVA (8235,13 (+ evt toll)) x 0,25 = 2058,79 Til sammen NOK 10293,92 + fortollingsgebyr fra norsk speditør på 200-300 kroner. Mao, det lønner seg å regne litt før man bestiller, så slipper man unna en sur ekstraregning i postkassen. Redigert 18.November.2009 av Teza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Biscaya Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Wow!!! Det var noen skikkelige priser! Helt enig med deg Fanajord at man bør handle i England når man kan få utstyr fra England til disse prisene. Sitér dette innlegget Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser Link to post
Fanafjord Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 (redigert) Handlet noen ganger hos Cactusnav. De selger uten engelsk mva til Norge og virker helt seriøs. En annen butikk jeg har handlet i er Yachtbits. Også de helt proff og uten mva fra England. Det er ikke toll på vanlig elektronikk, bare moms. Norsk fortollingebyr kan du unngå ved å fortolle selv på internett. Posten ta et gebyr på 60 kr. likevel, men det er jo ikke all verden. Har en mer enn rundt 500 kroner å spare i forhold til norsk butikk pleier jeg å kjøpe i utlandet. - Hadde vi vært innenfor EU hadde vi som forbrukere bare betalt engelsk moms og hadde ikke forholdt oss til norsk toll i det hele tatt. Men det kommer jo kanskje engang... Redigert 18.November.2009 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Teza Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Dollarkursen er jo nede i 5,6 nå, så mye gode muligheter for bra kjøp i USD. Jeg fant en butikk her: http://coastalmarineelectronics.com/ De selger AI50 for 1275$, noe som vil tillsi 7140 NOK. Med norsk moms ender den på 8925. Dvs ca 4000 NOK billigere enn i Norge. Prøvde for morro skyld å legge inn ordren på dette produktet i nettbutikken. Ser ut som de ikke godtar bestillinger med lev. adresse i Norge. Mest sansynlig må man sende dem en mail og vil da få et tilbud med en som regel høy frakt til Norge. Alternativt benytte free shipping og levere til f.eks jetcarrier som videresender til Norge for en hvis pris. Du får da samme regnestykket som jeg skrev over. Mao er innsparingen noe mindre enn antatt. En annen ting er reklamasjon, produkter fra enkelte produsenter må man sende tilbake til USA dersom det blir feil på dem. Det er flere produsenter som ikke tillater butikker i USA å selge til adresser i Europa. (dvs garanti/reklamasjon bortfaller hvis det blir oppdaget) Sitér dette innlegget Link to post
Teza Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Norsk fortollingebyr kan du unngå ved å fortolle selv på internett. Posten ta et gebyr på 60 kr. likevel, men det er jo ikke all verden. Dette gjelder for ordre opp til 1000 kroner, over 1000 kr får du et fortollingsgebyr på mellom 200-300. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Jeg har en på lager jeg skal selge før nytt år. Du kan ha den på USA-prisen plus mva med norsk garanti. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Frøken Fryd Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Ais systemet velger jo kanaler selv, så uansett hvor en befinner seg vil en "land" ais fortelle båtene hvilke frekvenser som skal benyttes. Brukere trenger ikke å tenke på det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.