maarcus Startet 18.November.2009 Link til dette innlegget Startet 18.November.2009 Dynamon tömmer batterierna när inte motorn är igång. Kopplad som Ingars teckning på denna sida: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=5330 (dock saknas ladelampa) Misstänker att det är spänningsregulatorn eller mest sannsyligt likeretter/diodebro som tagit kvällen. Frågan är hur jag kan måla exakt var felet ligger? Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Hei ! Om "tenningen" er på - er det vel normalt at dynamoen trekker strøm, og står den slik over tid tømmer den batteriet. Når ikke motoren går, vil det jo ikke produsres noen spenning, og regulatoren gir "full gass" . Trodde vi fort snakket om en ampere eller to - men jeg skal ut i båten seinere i kveld. Skal ta med et amperemeter og sjekke. Er du sikker på at tenningen er avskrudd - er det en annen story. Har ikke veldig med erfaring, men snakker vi om feil i likeretter, er det vel enntn full åpning eller full kortslutning. -koh Sitér dette innlegget Link to post
maarcus Svart 18.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 tenningen er avskrudd Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 (redigert) Hmm - jeg forsøkte å måle - men glemte at Yanmar har inne ei 90A varmesløyfe når motoren er kald. Det ble i overkant av hva sikringen i multimeteret kunne være med på. Så målingen får vente til en annen gang. Er du sikker på at tenningen er av, er jo ikke dette så interessant heller. Har du noen ide om hvor lang tid det tar å tømme batteriene ? Snakker vi om døgn, er du er innenfor det et amperemeter på et multimeter kan tåle - da ville jeg satt amperemeteret over hovedbryteren (denne avskrudd) - konstatert hvor mye som går, og begynnt å kople fra komponentene du mistenker. Når du kopler fra rett komponent ser du det med engang at trekket faller. Hos meg var det computeren til autopiloten som ikke skrudde seg av når jeg trykket "off" på styre-enheten. Den tok ikke mer enn 300ma, men nok til at jeg så det når båten hadde stått noen dager. -koh Redigert 18.November.2009 av koh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
maarcus Svart 18.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Dynamon tömmer batterierna på några timmar... Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Dynamo kan også være full av karbonstøv fra børstene. I proffbransjen bør dynamo og startar vaskes regelmessig til at jordfeilalarm skal ikke gå. En grunn til at fleste produsenter av fritidsbåter velger en-pol anleg der mindre fare er med korrosjon vis plus for utslag en i to-pol anlegg. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
koh Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Dynamon tömmer batterierna på några timmar... OK - om du er sikker på at batteriet er OK betyr jo det en strøm på i størrelsesorden20A - Om du måler volt på batteriet, vil du med en gang se at spenningen endrer seg når du kopler dynamoen til og fra. (dersom det er den som er problemet) Et nyladet batteri vil ligge på 12,6-12,8 volt (når det har fått roet seg etter lading). Såsnart du kopler til en komponent med et strømtrekk på 20A, vil det synes på spenningen, og den vil typisk kunne falle til 12,2-12,4 volt. Kopler du fra igjen vil spenningen stige igjen. Merk at dette er ca. tall som er avh av batteriets kapasitet. Merk også at et defekt batteri vil kunne oppvise noe av de samme symptomene. -koh Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 (redigert) Fågan är hur jag kan måla exakt var felet ligger? Hvis feilen ligger i dynamoen er diodebroen defekt. For å verifisere det 100% kan du koble ifra B+ og se om dette fjerner problemet. Du bør kunne se det umiddelbart hvis du måler spenningen på batteriet, at den slutter å synke når dynamoen kobles ifra. Diodebroen må byttes som en komplett enhet. Spørs om sånt lønner seg idag hvis man ikke kan gjøre det selv. Involverer lodding. (krysspostet med koh) Redigert 18.November.2009 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Har 2 Bosch dynamoer i snekka, og ingen av de har tappet batteriet på noen måte. Der står jo 12V innkoblet hele tiden på B+ og 0V. Det eneste som ikke er koblet inn er ladelampa, for den får jo + fra tenningsnøkkel og - gjennom ankeret i dynamo, og når det kommer + fra ankeret, så aktiveres ladingen. Må være at diodebrua har tatt kvelden i så fall, og da kan du like godt få tak i en ny dynamo. Diodebrua koster nesten like mye som en ny dynamo bare i deler, og så koster det jobben å gjøre det i tillegg. Ikke regningssvarende mener jeg Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
maarcus Svart 19.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2009 Nån som vet var jag kan få tag i en passande diodbro? Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 19.November.2009 Link til dette innlegget Svart 19.November.2009 Du må kjøpe den som skal være i den aktuelle dynamoen. Deler til Marelli ??? aner ikke , jeg ville ikke ha kostet en krone på marreli (Fransk søppel). Kjøp en ny Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.November.2009 Link til dette innlegget Svart 19.November.2009 marreli (Fransk søppel) Langt i fra! En italiensk juvel... Brukes som standard av Fiat, blant andre.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
maarcus Svart 19.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2009 och ferrari... Sitér dette innlegget Link to post
Silverado Svart 19.November.2009 Link til dette innlegget Svart 19.November.2009 Og Iveco..... Sitér dette innlegget Link to post
maarcus Svart 20.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2009 Ingen som vet var man kan få tag i en diodbro till en magneti marelli? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 20.November.2009 Link til dette innlegget Svart 20.November.2009 Mekonomen, firma som selger ettermarkedsdeler, bilelektrisk verksted. Sjekk først om du vil klare å bytte den selv, tykke ledninger, man trenger en relativt kraftig loddebolt. Har du konstatert med sikkerhet at det er B+ på dynamoen som trekker strøm? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.November.2009 Link til dette innlegget Svart 20.November.2009 Ikke sikkert du trenger loddebolt! Jeg skiftet diodebro på en Magnet Marelli dynamo i en Fiat Ritmo Abarth jeg hadde en gang, og der var tilkoplingene skrudde! Hvis du har samme sort burde dette gå som en lek! jeg kjøpte børster, diodebro, lagre m.m. fra DP Service, men dette er nok noe som også selges andre steder. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ingar Svart 20.November.2009 Link til dette innlegget Svart 20.November.2009 ok, har heldigvis aldri hatt italiensk bil... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.November.2009 Link til dette innlegget Svart 20.November.2009 Da vet du ikke hva du går glipp av! Kjøremaskiner uten sidestykke, rust som spretter frem fortere enn du klarer å fjerne den, og alltid en grunn til å skru! Slik var det i alle fall på den tiden jeg hadde Fiater. Artig, men forferdelig tidkrevende... Etter hva jeg har forstått er kvaliteten og rustbestandigheten blitt bedre nå. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ingar Svart 20.November.2009 Link til dette innlegget Svart 20.November.2009 Ved nærmere ettertanke så hadde jeg faktisk en 850 midt på 70-tallet. Mother of all rust...... Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 21.November.2009 Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 Bosch funker for meg. Alt annet er greit, men ikke det samme. Folkevognløsning av en dynamo Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.