Jump to content

Magneti Marelli dynamo som trekker ström

maarcus

Recommended Posts

Hei !

Om "tenningen" er på - er det vel normalt at dynamoen trekker strøm, og står den slik over tid tømmer den batteriet. Når ikke motoren går, vil det jo ikke produsres noen spenning, og regulatoren gir "full gass" . Trodde vi fort snakket om en ampere eller to - men jeg skal ut i båten seinere i kveld. Skal ta med et amperemeter og sjekke. Er du sikker på at tenningen er avskrudd - er det en annen story. Har ikke veldig med erfaring, men snakker vi om feil i likeretter, er det vel enntn full åpning eller full kortslutning. :smiley:

-koh

Hmm - jeg forsøkte å måle - men glemte at Yanmar har inne ei 90A varmesløyfe når motoren er kald. Det ble i overkant av hva sikringen i multimeteret kunne være med på.

Så målingen får vente til en annen gang. Er du sikker på at tenningen er av, er jo ikke dette så interessant heller. Har du noen ide om hvor lang tid det tar å tømme batteriene ? Snakker vi om døgn, er du er innenfor det et amperemeter på et multimeter kan tåle - da ville jeg satt amperemeteret over hovedbryteren (denne avskrudd) - konstatert hvor mye som går, og begynnt å kople fra komponentene du mistenker.

Når du kopler fra rett komponent ser du det med engang at trekket faller. Hos meg var det computeren til autopiloten som ikke skrudde seg av når jeg trykket "off" på styre-enheten. Den tok ikke mer enn 300ma, men nok til at jeg så det når båten hadde stått noen dager.

-koh

Redigert av koh (see edit history)
Dynamon tömmer batterierna på några timmar...

OK - om du er sikker på at batteriet er OK betyr jo det en strøm på i størrelsesorden20A - Om du måler volt på batteriet, vil du med en gang se at spenningen endrer seg når du kopler dynamoen til og fra. (dersom det er den som er problemet)

Et nyladet batteri vil ligge på 12,6-12,8 volt (når det har fått roet seg etter lading). Såsnart du kopler til en komponent med et strømtrekk på 20A, vil det synes på spenningen, og den vil typisk kunne falle til 12,2-12,4 volt. Kopler du fra igjen vil spenningen stige igjen. Merk at dette er ca. tall som er avh av batteriets kapasitet.

Merk også at et defekt batteri vil kunne oppvise noe av de samme symptomene.

-koh

Fågan är hur jag kan måla exakt var felet ligger?

Hvis feilen ligger i dynamoen er diodebroen defekt.

For å verifisere det 100% kan du koble ifra B+ og se om dette fjerner problemet. Du bør kunne se det umiddelbart hvis du måler spenningen på batteriet, at den slutter å synke når dynamoen kobles ifra.

Diodebroen må byttes som en komplett enhet. Spørs om sånt lønner seg idag hvis man ikke kan gjøre det selv. Involverer lodding.

(krysspostet med koh)

Redigert av Ingar (see edit history)

Har 2 Bosch dynamoer i snekka, og ingen av de har tappet batteriet på noen måte. Der står jo 12V innkoblet hele tiden på B+ og 0V. Det eneste som ikke er koblet inn er ladelampa, for den får jo + fra tenningsnøkkel og - gjennom ankeret i dynamo, og når det kommer + fra ankeret, så aktiveres ladingen. Må være at diodebrua har tatt kvelden i så fall, og da kan du like godt få tak i en ny dynamo. Diodebrua koster nesten like mye som en ny dynamo bare i deler, og så koster det jobben å gjøre det i tillegg. Ikke regningssvarende mener jeg :nonod:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Ikke sikkert du trenger loddebolt! Jeg skiftet diodebro på en Magnet Marelli dynamo i en Fiat Ritmo Abarth jeg hadde en gang, og der var tilkoplingene skrudde! Hvis du har samme sort burde dette gå som en lek! jeg kjøpte børster, diodebro, lagre m.m. fra DP Service, men dette er nok noe som også selges andre steder.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Da vet du ikke hva du går glipp av! Kjøremaskiner uten sidestykke, rust som spretter frem fortere enn du klarer å fjerne den, og alltid en grunn til å skru! Slik var det i alle fall på den tiden jeg hadde Fiater. Artig, men forferdelig tidkrevende... Etter hva jeg har forstått er kvaliteten og rustbestandigheten blitt bedre nå.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...