Jump to content

Strømaggregat vs inverter (hva velger man?)


VO`n

Recommended Posts

Skal du f.eks. ha en vifteovn på 1000watt ombord mens du jobber, vil inverteren trekke ca. 90A fra bilbatteriet. Da skal du ikke ha dette lenge på før du ikke får startet bilen når du skal hjem! :nonod:

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Låner denne strengen, ettersom overskriften passer godt... :yesnod:

Hva er den minste flersylindrede dieselmotoren som finnes?

Trenges til å drive en liten 12-volts dynamo / generator...

 

Problemstilling:

Har ikke tilgang til landstrøm og har et lite forbruk fra batteribanken. 5-7 Ah / døgn, og båten blir liggende der uten særlig tilsyn i lange perioder. Hvordan hindre at du går tom for strøm / ødelegge batteriene?? :confused:

 

I mitt vokabular finnes det kun 5 muligheter for å oppfylle behovet:

•Kabel fra land (ikke mulig i dette tilfellet.)

•Solpanel (kanskje brukbart sommers tid, men vinteren blir værre for nordlige farvann. Avhengig av vinkel mot sola)

•Vindgenerator (Hvis du ikke ligger inne i en stille vik)

•Hjeplemaskin bensin/diesel som startes automatisk når batterispenningen synker for mye.

•Brenselscelle (koster endel...)

 

Gode forslag er velkommen :flag_bp:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jeg har lignende behov på hytta der et helt standard kjøleskap går på batteri og inverter døgnet rundt i sesongen. Har 500Ah batteribank og en Mascot 600W inverter som styres av termostaten i kjøleskapet. På den måten kuttes tomgangsstrømforbruket når kjøleskapet står. Inverteren bruker rundt 1A uten belastning.

 

Løsningen på ladebehovet er et 5.5kW dieselaggregat med en Dynagen GSC300 generatorkontroller og en Xantrex LinkPRO batterimonitor. Xantrexen har alarmutgang som kan stilles til å slå seg på både ved lav spenning og lav gjenværende batterikapasitet (begge fritt justerbare). Alarmutgangen gir da startsignal til generatorkontrolleren og denne tar seg av gløding, gjentatt start om nødvendig og overvåking av oljetrykk og temperatur. I tillegg har jeg også en liten SMS alarmsentral fra Clas Ohlson som gir meg beskjed om aggregatet ikke starter og som også gir meg anledning til å starte manuelt.

 

Du, Marwin, fikser lett automatbiten på et hvilket som helst aggregat som kan fjernstartes og -stoppes og så mange båtlappene koster det heller ikke.

 

Holder nå på å bygge meg et større aggregat med Dynagen GSC400 kontroller men det er litt langtidsprosjekt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke tenke meg at det er hverken interessant eller forsvarlig å ha et aggregat kjørende i tide og utide når båten er ubemannet og uten tilsyn. Har man sjekket hva forsikringen dekker om det oppstår f.eks. en diesellekkasje og brann når dette kjører uten tilsyn? Tror du skal gjøre dette først. Mulig du da får servert en haug med krav som skal oppfylles først.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en bryggenabo i Strömstad som har ligget en årrekke ute om vinteren uten tilgang til strøm. Lading av batteriene ombord blir ivaretatt av ett eneste lite solcellepanel. Dette vinklede panelet er også nok til å holde batteriene oppe under seilaser der han har et visst forbruk av strøm. Så valget mitt, når jeg kommer så langt, blir å installere solcellepaneler, bygget slik at de til en viss grad kan vinkles mot solen.

Link to post
Share on other sites

Men hvis du ikke har særlig tilgang på sol (mørk trang vik i nord...) OG du bruker LITT strøm, blir vel solpanel for spinkelt eller?

 

I og med at ingen gir hint om dieselmotor i ministørrelse, kan man vel gå ut fra at slikt ikke finnes?

 

Alså blir vel brenselscelle eneste løsning kanskje... :rolleyes: Tross prisen.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Du havner vel fort oppe i 15 hk med 2 sylindret diesel motor men 1 sylindrede finner du vel ned til rundt 4-5 hk. Har jeg forstått deg riktig så skal du ha lading mens båten ligger "i opplag" og da spiller det vel liten rolle om den er 1 eller flersylindret?

Vær skeptisk til de der Yanmar/Yanmar klonene som står i "alle" små dieselaggregat, de pleier ikke å vare mer enn få hundre timer...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...