VO`n Startet 18.November.2009 Del på Facebook Startet 18.November.2009 Har ikke strøm på opplagsplassen og har noen planer for ting jeg vil gjøre i vinter. Tanken var å kjøpe meg et aggregat, men vil en inverter koblet til bilen ville det vært et godt alternativ? Trekker invertere mye strøm? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 18.November.2009 Del på Facebook Svart 18.November.2009 Skal du f.eks. ha en vifteovn på 1000watt ombord mens du jobber, vil inverteren trekke ca. 90A fra bilbatteriet. Da skal du ikke ha dette lenge på før du ikke får startet bilen når du skal hjem! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
VO`n Svart 18.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2009 Å ja vel ja, da kan jeg nok glemme inverter... Da er nok alternativet et aggregat Takk for svar Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Svart 18.November.2009 Del på Facebook Svart 18.November.2009 Jeg har en sånn på 7hk, 3kw. Den har aldrig vært startet og du kan ha den på prisen jeg betalte. Har oppdaget jeg eier for meget... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
VO`n Svart 18.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2009 3 kw var jo meget, bare for litt lys og en liten ovn men hva er prisforlangende da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Svart 18.November.2009 Del på Facebook Svart 18.November.2009 Jeg betalte 2400 inkl moms. Vis du henter den til Oslo er den din for par tusen. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 28.April.2012 Del på Facebook Svart 28.April.2012 (redigert) Låner denne strengen, ettersom overskriften passer godt... Hva er den minste flersylindrede dieselmotoren som finnes? Trenges til å drive en liten 12-volts dynamo / generator... Problemstilling: Har ikke tilgang til landstrøm og har et lite forbruk fra batteribanken. 5-7 Ah / døgn, og båten blir liggende der uten særlig tilsyn i lange perioder. Hvordan hindre at du går tom for strøm / ødelegge batteriene?? I mitt vokabular finnes det kun 5 muligheter for å oppfylle behovet: •Kabel fra land (ikke mulig i dette tilfellet.) •Solpanel (kanskje brukbart sommers tid, men vinteren blir værre for nordlige farvann. Avhengig av vinkel mot sola) •Vindgenerator (Hvis du ikke ligger inne i en stille vik) •Hjeplemaskin bensin/diesel som startes automatisk når batterispenningen synker for mye. •Brenselscelle (koster endel...) Gode forslag er velkommen Redigert 28.April.2012 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Christensen Svart 28.April.2012 Del på Facebook Svart 28.April.2012 Marwin: Det var da et veldig høyt strømforbruk når du ikke bruker båten, noen mulighet til å redusere dette kanskje?? Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 28.April.2012 Del på Facebook Svart 28.April.2012 Mulig det, men tanken er å ikke gå tom for strøm, med lensepumpe + enkelte kontrollorganger og muliheter for styring via modem... Tanken var å få opp en vettug diskusjon, for det er kanskje andre også som har lignende behov?? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
free Svart 28.April.2012 Del på Facebook Svart 28.April.2012 Jeg tenker at løsningen heter brenselcelle, dyrt ja men enkelt og trygt, lettvint installasjon og vedlikehold. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 28.April.2012 Del på Facebook Svart 28.April.2012 Jeg har lignende behov på hytta der et helt standard kjøleskap går på batteri og inverter døgnet rundt i sesongen. Har 500Ah batteribank og en Mascot 600W inverter som styres av termostaten i kjøleskapet. På den måten kuttes tomgangsstrømforbruket når kjøleskapet står. Inverteren bruker rundt 1A uten belastning. Løsningen på ladebehovet er et 5.5kW dieselaggregat med en Dynagen GSC300 generatorkontroller og en Xantrex LinkPRO batterimonitor. Xantrexen har alarmutgang som kan stilles til å slå seg på både ved lav spenning og lav gjenværende batterikapasitet (begge fritt justerbare). Alarmutgangen gir da startsignal til generatorkontrolleren og denne tar seg av gløding, gjentatt start om nødvendig og overvåking av oljetrykk og temperatur. I tillegg har jeg også en liten SMS alarmsentral fra Clas Ohlson som gir meg beskjed om aggregatet ikke starter og som også gir meg anledning til å starte manuelt. Du, Marwin, fikser lett automatbiten på et hvilket som helst aggregat som kan fjernstartes og -stoppes og så mange båtlappene koster det heller ikke. Holder nå på å bygge meg et større aggregat med Dynagen GSC400 kontroller men det er litt langtidsprosjekt. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 28.April.2012 Del på Facebook Svart 28.April.2012 Jepp. Automatikk og styring er ikke noe problem. En liten PLS og en nett-komponent fikser den. Men finnes det ikke mindre dieselmotorer? Brenselscelle: Hva er forbruket på en slik? Krever den vannkjøling? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Christensen Svart 28.April.2012 Del på Facebook Svart 28.April.2012 Kan lese litt om brenselceller her! Link Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellmatros Svart 28.April.2012 Del på Facebook Svart 28.April.2012 (redigert) 5-7 Ah pr døgn betyr 60-85 wh ved 12v. Det skulle ikke et solpanel ha noen som helst problem med å tilføre. Om det er litt dårlig tilførsel i en dag eller tre, så vil solpanelet klare å tilføre etterslepet når det blir klarvær. Redigert 28.April.2012 av Fjellmatros (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 28.April.2012 Del på Facebook Svart 28.April.2012 Kan ikke tenke meg at det er hverken interessant eller forsvarlig å ha et aggregat kjørende i tide og utide når båten er ubemannet og uten tilsyn. Har man sjekket hva forsikringen dekker om det oppstår f.eks. en diesellekkasje og brann når dette kjører uten tilsyn? Tror du skal gjøre dette først. Mulig du da får servert en haug med krav som skal oppfylles først. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 29.April.2012 Del på Facebook Svart 29.April.2012 Takker for hintet Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 29.April.2012 Del på Facebook Svart 29.April.2012 Jeg deler tanken om at solcelleanlegg må være det beste her. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jernbåten Svart 29.April.2012 Del på Facebook Svart 29.April.2012 Jeg har en bryggenabo i Strömstad som har ligget en årrekke ute om vinteren uten tilgang til strøm. Lading av batteriene ombord blir ivaretatt av ett eneste lite solcellepanel. Dette vinklede panelet er også nok til å holde batteriene oppe under seilaser der han har et visst forbruk av strøm. Så valget mitt, når jeg kommer så langt, blir å installere solcellepaneler, bygget slik at de til en viss grad kan vinkles mot solen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 1.Mai.2012 Del på Facebook Svart 1.Mai.2012 Men hvis du ikke har særlig tilgang på sol (mørk trang vik i nord...) OG du bruker LITT strøm, blir vel solpanel for spinkelt eller? I og med at ingen gir hint om dieselmotor i ministørrelse, kan man vel gå ut fra at slikt ikke finnes? Alså blir vel brenselscelle eneste løsning kanskje... Tross prisen. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 1.Mai.2012 Del på Facebook Svart 1.Mai.2012 Du havner vel fort oppe i 15 hk med 2 sylindret diesel motor men 1 sylindrede finner du vel ned til rundt 4-5 hk. Har jeg forstått deg riktig så skal du ha lading mens båten ligger "i opplag" og da spiller det vel liten rolle om den er 1 eller flersylindret? Vær skeptisk til de der Yanmar/Yanmar klonene som står i "alle" små dieselaggregat, de pleier ikke å vare mer enn få hundre timer... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 1.Mai.2012 Del på Facebook Svart 1.Mai.2012 Nettopp. Og da ender vi opp med Brenselscelle da, hvis sol og vind ikke går på stedet. Kan den startes og stoppes i tide og utide (koble inn etter behov) uten problemer? Er vannavkjøling unødvendig? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.