Jump to content

Riktig innenbords diesel motortype mht belastning


lnjk

Recommended Posts

Først: Finner ikke bedre forslag til overskrift så hvis dere tror moderator stenger tråden, kom med forslag!

 

Med så mange flinke motorkyndige her på forumet så hadde det vært fint å lese andre sine tanker om dette. For å illustrere hva jeg er på jakt etter tar jeg utgangspunkt i følgende tenkte tilfelle:

 

Har behov for 125 hk maks uttak og 100 hk kontinuerlig. Driftstid 300 timer pr år. Kan velge blant alle utgavene av Sabb Iveco 6,7 liter som leveres/er blitt levert i disse utgavene

 

 

NORMALLADET

Diesel, 6,7 liter, 6 syl rekke, robust og slite sterk motor, 530kg, L=1071mm B=780mm H=869mm

 

For yrkes bruk kan motoren raites:

110kw (150hk) ved 2800 rpm A 300 timer pr år

99kw (135hk) ved 2800 rpm B 1500 timer pr år

92kw (125hk) ved 2800 rpm C 3000 timer pr år

92kw (125hk) ved 2800 rpm D over 3000 timer

 

TURBOLADET

Tror denne tidligere ble levert med kun turbo og og var da på 170 hk ved 2800 rpm 1500 timer pr år

 

TURBOLADET MED LADELUFTKJØLER

Diesel,280hk/2800omd,6 syl rekke, 6,7liter, 2800rpm, ferskvannkjølt, 605kg, slite sterk og robust motor L=1236mm B=780mm H=793mm

 

For yrkesbruk kan motoren raites til:

206kw (280hk) ved 2800 rpm A 300 timer pr år

191kw (260hk) ved 2800 rpm B 1500 timer pr år

169kw (230hk) ved 2800 rpm C 3000 timer pr år

132kw (180hk) ved 2500 rpm D over 3000 timer

 

Hvilken utgave bør velges og hvorfor?

 

Se bort fra kostnad, det er driftsikkerhet og levetid jeg håper noen har tanker om.

Link to post

Tja, ikke lett å si. Med behov max 300 timer går det jo greit nok med den uten turbo beregnet for 300 timers bruk. Men siden du har behov for max 125, kontinuerlig 100 hk, ville jeg kanskje gått for 1500 timers varianten? Da har du fortsatt litt å gå på av effekt, samt at motoren vil få såpass belastning under vanlig drift at den ikke soter ned. Turbo og intercooler ville jeg ikke vurdert engang, så lenge behovet for ekstra hk ikke er til stede. Bare flere ting som kan ryke og skape problemer. Jeg må få presisere at jeg ikke har noe faglig grunnlag for å vurdere dette, så alt over er kun ren synsing fra min side...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Tror vi tenker likt men det er bare synsing fra min side også.

Ved å velge 1500 timers varianten så vil man ha ca 300 høyere Rpm noe jeg også tror er mest gunstig. Dette til tross for at man vil komme opp mot maks Rpm de gangene man tar ut 125 hk.

Ser på Iveco sine sider at det kanskje ikke ikke var lurt å velge denne motoren til eksempel.

Rating A er for High performance craft 300 timer pr år men uten begrensing i tid med maks belastning utover de 300 timene?

Rating B er Light duty 1500 timer pr år med maks 10% full pådrag av total gangtid?

Rating C og D har samme kurve i diagrammene men har ulik tillatt belastning? Forstår ikke dette jeg.

http://www.ivecomotors.com/en-uk/Product/M...-P3P04N002E.pdf

 

Antar likevel motorer har en nedre grense for hvor lite belastning de bør ha før det er riktig å redusere turtallet istedenfor dieselmengde.

Soting er vel ikke noe problem med normalladede motorer uansett belastning?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...