lnjk Startet 19.November.2009 Link til dette innlegget Startet 19.November.2009 Først: Finner ikke bedre forslag til overskrift så hvis dere tror moderator stenger tråden, kom med forslag! Med så mange flinke motorkyndige her på forumet så hadde det vært fint å lese andre sine tanker om dette. For å illustrere hva jeg er på jakt etter tar jeg utgangspunkt i følgende tenkte tilfelle: Har behov for 125 hk maks uttak og 100 hk kontinuerlig. Driftstid 300 timer pr år. Kan velge blant alle utgavene av Sabb Iveco 6,7 liter som leveres/er blitt levert i disse utgavene NORMALLADET Diesel, 6,7 liter, 6 syl rekke, robust og slite sterk motor, 530kg, L=1071mm B=780mm H=869mm For yrkes bruk kan motoren raites: 110kw (150hk) ved 2800 rpm A 300 timer pr år 99kw (135hk) ved 2800 rpm B 1500 timer pr år 92kw (125hk) ved 2800 rpm C 3000 timer pr år 92kw (125hk) ved 2800 rpm D over 3000 timer TURBOLADET Tror denne tidligere ble levert med kun turbo og og var da på 170 hk ved 2800 rpm 1500 timer pr år TURBOLADET MED LADELUFTKJØLER Diesel,280hk/2800omd,6 syl rekke, 6,7liter, 2800rpm, ferskvannkjølt, 605kg, slite sterk og robust motor L=1236mm B=780mm H=793mm For yrkesbruk kan motoren raites til: 206kw (280hk) ved 2800 rpm A 300 timer pr år 191kw (260hk) ved 2800 rpm B 1500 timer pr år 169kw (230hk) ved 2800 rpm C 3000 timer pr år 132kw (180hk) ved 2500 rpm D over 3000 timer Hvilken utgave bør velges og hvorfor? Se bort fra kostnad, det er driftsikkerhet og levetid jeg håper noen har tanker om. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 19.November.2009 Link til dette innlegget Svart 19.November.2009 For yrkes bruk kan motoren raites:110kw (150hk) ved 2800 rpm A 300 timer pr år Hvilket yrke er det her snakk om? Kassadame på IKA? En typisk sjarkmotor går nå gjerne mellom 3-5000 t i året om båten er i aktivt fiske. Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 19.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2009 Beklager. For å gjøre det enkelt for meg selv så kopierte jeg fra Frydenbø Sabb sin hjemmeside. Forøvrig så tror jeg ikke motoren vil merke forskjell om det er kassadama på IKA eller andre som bruker den Driftstid 300 timer pr år. Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 22.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 Ingen som har tanker rundt dette eller er spørsmålet rett og slett for dumt? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 Tja, ikke lett å si. Med behov max 300 timer går det jo greit nok med den uten turbo beregnet for 300 timers bruk. Men siden du har behov for max 125, kontinuerlig 100 hk, ville jeg kanskje gått for 1500 timers varianten? Da har du fortsatt litt å gå på av effekt, samt at motoren vil få såpass belastning under vanlig drift at den ikke soter ned. Turbo og intercooler ville jeg ikke vurdert engang, så lenge behovet for ekstra hk ikke er til stede. Bare flere ting som kan ryke og skape problemer. Jeg må få presisere at jeg ikke har noe faglig grunnlag for å vurdere dette, så alt over er kun ren synsing fra min side... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
lnjk Svart 22.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 Tror vi tenker likt men det er bare synsing fra min side også. Ved å velge 1500 timers varianten så vil man ha ca 300 høyere Rpm noe jeg også tror er mest gunstig. Dette til tross for at man vil komme opp mot maks Rpm de gangene man tar ut 125 hk. Ser på Iveco sine sider at det kanskje ikke ikke var lurt å velge denne motoren til eksempel. Rating A er for High performance craft 300 timer pr år men uten begrensing i tid med maks belastning utover de 300 timene? Rating B er Light duty 1500 timer pr år med maks 10% full pådrag av total gangtid? Rating C og D har samme kurve i diagrammene men har ulik tillatt belastning? Forstår ikke dette jeg. http://www.ivecomotors.com/en-uk/Product/M...-P3P04N002E.pdf Antar likevel motorer har en nedre grense for hvor lite belastning de bør ha før det er riktig å redusere turtallet istedenfor dieselmengde. Soting er vel ikke noe problem med normalladede motorer uansett belastning? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 En motor som går på kontant lav belastning soter ned over tid, selv uten turbo. Men det er klart, med turbo blir problemet desto større... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.