Jump to content

Raymarine Autopilot kompatibel med Garmin kartplotter?

Konsensus

Recommended Posts

I følge brukerhåndboka kan den kobles til en Garmin autopilot. Den sender også garantert Waypoint data på NMEA 183 porten.

Det jeg ikke finner er om den sender NMEA "autopilot" setningen $GPAPB. Sjekk for sikkerhets skyld at plotteren gjør det.

(gjetter at det er > 90% sannsylighet at den gjør det)

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)

NMEA 2000 er en kommunikasjonsstandard, konnetorerene er spesifisert i fysisk nivå som er det første nivå i en 7 nivås OSI modell som brukes til å spesifisere datanettverk.

NMEA 2000 har standarisert 2 konnektorer kalt Micro-C og Mini-C. Lowrance, Garmin, Furuno, Maretron, Airmar er blandt produsentene som bruker Micro-C konnektorer. Mini-C er en konnektor for backbone i store nettverk hvor det kreves større tverrsnitt på strømledningene.

Av ustandard konnektor finnes Raymarine Seatalk 2 og ng, Simrad Simnet og de utgåtte blå Lowrance konnektorene.

NMEA 2000 presentasjon

Se slide 13 for konnektorer.

Garmin 5015 plotter med Micro-C til Raymarin autopilot med Seatalk ng. Begge kontaktene blir hunner da hannen ligger i T-stykkene en bruker for å koble dette sammen.

Vet du hvem som selger denne? Gjerne på nett.

Er det noen andre ulemper enn utseendet ved å bruke NMEA 0183 mellom autopilot og kartplotter?

Kompasset er koblet inn på autopiloten, og jeg regner med at signalene fra det vil sendes videre til plotter over NMEA 0183?

Mons

Mons

Jeg skal aldri lage en NMEA 183 kobling mer hvis jeg kan unngå det. NMEA 2000 er en mye mer robust kabling enn å koble sammen en spagetti av enkeltledere.

Er forsåvidt enig, men det er noe som heter "For all practical purposes".

Her er det snakk om å bruke 1 stk 0183 tilkobling. Da blir det spørsmål om pris og tilgjengelighet, på kabler med plugger og overganger, for meg.

Redigert.

Sjekket manualene for begge og er enda med overbevist om å bruke 0183 i dette tilfelle.

0183 ligger ut på kabel fra samme plug som power på GPSMap. Er den kablen lang nok, går den rett inn på NMEA rekkeklemmen i autopiloten. Hvis ikke - er det en smal sak å skjøte.

Takker så meget for gode svar.

Antar jeg prøver med NMEA 0183 i første omgang. Da trenger jeg ikke hverken å kjøpe ny kabel eller skjøte den som kommer ut fra plotteren.

Satser på at plotteren får lest av kompasset selv om det går igjennom autopiloten først. Hvis ikke er det enkelt i ettertid å endre til NMEA 2000.

Var nede i kveld og tilpasset hydraulikkoblinger og monterte den nye pumpa, men får ikke koblet det elektriske før i neste uke.

Mons

Mons

Satser på at plotteren får lest av kompasset selv om det går igjennom autopiloten først. Hvis ikke er det enkelt i ettertid å endre til NMEA 2000.

Ptrooo, som jeg sier til gampen. Nå kommer du med et nytt element - kompass!

Hvis du skal ha kompass informasjon fra autopiloten må du bruke en separat NMEA0183 forbindelse. En 0183 forbindelse er en som "snakker" og fler som "lytter".

Hvis du skal ha $GPAPB fra Garmin til autopilot så er det en forbindelse. Garmin snakker Autopilot lytter.

Magnetisk kurs kan komme fra autopilot som en $xxHDM setning (kanskje $APHDM), men du kan ikke sende den til en NMEA183 "port" som snakker.

Nå har både Garmin og autopiloten 2 NMEA183 porter, så problemet lar seg løse, men nå nærmer vi oss Abbor sin påstand om at NMEA 2K er en bedre løsning. NMEA 2K er "Bi-directional" og multi Talker - multi Listner.

Dersom du likevel må bruke 2K, så er det ingen vits å blande inn 0183, med mindre det er den eneste løsningen.

• 3 uker senere...

Hei

Det ble NMEA0183. Kablene som ble levert med plotteren rett inn på rekkeklemmene på autopiloten. Kalibrerte autopilot og alt fungerte helt slik det skulle med en gang (ser det ut for så langt - har bare prøvd båten i kveld).

Piloten følger instruksene fra plotteren og båten ligger rett vei på kartet selv om en bakker eller ligger stille.

Takker for hjelpen!

Mons

Mons

• 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...