Konsensus Startet 19.November.2009 Link til dette innlegget Startet 19.November.2009 Har per i dag en Raymarine SPX10 autopilot. Har noen en formening om/erfaring med om denne kan brukes med en Garmin katplotter? Har sett på Garmin GPSMAP® 526/526s. Begge har NMEA 0183. Grunnen til at jeg heller vil ha en Garmin kartplotter er bedre tilgang på kart, samt at man får Garmin plottere svært billig i USA i forhold til Raymarine. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 19.November.2009 Link til dette innlegget Svart 19.November.2009 (redigert) I følge brukerhåndboka kan den kobles til en Garmin autopilot. Den sender også garantert Waypoint data på NMEA 183 porten. Det jeg ikke finner er om den sender NMEA "autopilot" setningen $GPAPB. Sjekk for sikkerhets skyld at plotteren gjør det. (gjetter at det er > 90% sannsylighet at den gjør det) Redigert 19.November.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 19.November.2009 Link til dette innlegget Svart 19.November.2009 Med en Globalmap 526 kan du koble sammen piloten og plotteren både via NMEA 183 og NMEA 2000. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 19.November.2009 Link til dette innlegget Svart 19.November.2009 (redigert) Raymarine SPX10 også? (via NMEA2K) Redigert 19.November.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 19.November.2009 Link til dette innlegget Svart 19.November.2009 SPX pilotene har Seatalk ng som er NMEA 2000 med ikke standard konnektorer. Trengs en overgangskabel. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 19.November.2009 Link til dette innlegget Svart 19.November.2009 SPX pilotene har Seatalk ng som er NMEA 2000 Takk for den. Det var nyttig å vite. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 19.November.2009 Link til dette innlegget Svart 19.November.2009 NMEA 2000 med ikke standard konnektorer. Det er ingen "standard" konnektorer for NMEA2000. NMEA 2000 er en protokoll. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 19.November.2009 Link til dette innlegget Svart 19.November.2009 NMEA 2000 er en kommunikasjonsstandard, konnetorerene er spesifisert i fysisk nivå som er det første nivå i en 7 nivås OSI modell som brukes til å spesifisere datanettverk. NMEA 2000 har standarisert 2 konnektorer kalt Micro-C og Mini-C. Lowrance, Garmin, Furuno, Maretron, Airmar er blandt produsentene som bruker Micro-C konnektorer. Mini-C er en konnektor for backbone i store nettverk hvor det kreves større tverrsnitt på strømledningene. Av ustandard konnektor finnes Raymarine Seatalk 2 og ng, Simrad Simnet og de utgåtte blå Lowrance konnektorene. NMEA 2000 presentasjon Se slide 13 for konnektorer. Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 20.November.2009 Link til dette innlegget Svart 20.November.2009 Her er NMEA2000 kontakten til LOWRANCE. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 20.November.2009 Link til dette innlegget Svart 20.November.2009 "Standard" konnektor fra Simrad. Og i tillegg bruker de proprietary setninger for å forvisse seg om at ikke utstyr av annet fabrikat blir koblet til. Men, jeg innrømmer at det ser ut til å være lys i denne tunellen på sikt. At man kan enes om en felles standard som alle SKAL bruke. Men det tror jeg blir Ethernet. Taim vill sjåv. Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 20.November.2009 Link til dette innlegget Svart 20.November.2009 Det beste ville være Ethernet m/PoE ( Power Over Ethernet ). Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 20.November.2009 Link til dette innlegget Svart 20.November.2009 Har devsverre ikke hørt noe om at NMEA har begynt arbeidet med å standarisere en protokoll som bygger på Ethernet. Har en mistanke om at dette sitter langt inne hos mange av leverandørene, de ønsker å låse oss til å kjøpe multifunksjonsskjerm, ekkolodd og radar fra samme firma. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 20.November.2009 Link til dette innlegget Svart 20.November.2009 Dersom noen skulle ha interesse av protokollen, så ligger den her på BP. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 Slik jeg skjønner dette kan Nmea 2000 på Garmin plotter kobles direkte sammen med Seatalk ng fra Raymarine i samme nettverket. Finnes det ferdige kabler med denne overgangen eller må en snekre den selv? Hvor kjøpes den i tilfelle? Alternativet blir å koble autopiloten til NMEA 0183 inn og ut, men det ser ikke fullt så skikkelig ut. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
abbor Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 Det finnes ferdige adapterkabler, men hvilken kabel som trengs kommer an på hva slags Raymarineplotter det gjelder. Det finnes kabler som brukes direkte fra C&E serie classic plottere til micro-C, det finnes Seatalk 2 til micro-C og det finnes Seratalk ng til micro-C. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 Garmin 5015 plotter med Micro-C til Raymarin autopilot med Seatalk ng. Begge kontaktene blir hunner da hannen ligger i T-stykkene en bruker for å koble dette sammen. Vet du hvem som selger denne? Gjerne på nett. Er det noen andre ulemper enn utseendet ved å bruke NMEA 0183 mellom autopilot og kartplotter? Kompasset er koblet inn på autopiloten, og jeg regner med at signalene fra det vil sendes videre til plotter over NMEA 0183? Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
abbor Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 Raymarine har 2 mulige adapterkabler du kan bruke: A06045 Devicenet adapterkabel – hunnkjønn A06046 Devicenet adapterkabel – hannkjønn Begge koster 305kr. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 (redigert) Da hadde jeg valgt å bruke NMEA 183. Da trenger du kun en skjermet 2-leder. Ingen plugger. Redigert 22.November.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 Jeg skal aldri lage en NMEA 183 kobling mer hvis jeg kan unngå det. NMEA 2000 er en mye mer robust kabling enn å koble sammen en spagetti av enkeltledere. Når dataene fra piloten er tilgjengelig på NMEA 2000 kan de jo brukes av alt utstyr du har eller senere kommer til å koble til NMEA 2000 nettverket. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 (redigert) Jeg skal aldri lage en NMEA 183 kobling mer hvis jeg kan unngå det. NMEA 2000 er en mye mer robust kabling enn å koble sammen en spagetti av enkeltledere. Er forsåvidt enig, men det er noe som heter "For all practical purposes". Her er det snakk om å bruke 1 stk 0183 tilkobling. Da blir det spørsmål om pris og tilgjengelighet, på kabler med plugger og overganger, for meg. Redigert. Sjekket manualene for begge og er enda med overbevist om å bruke 0183 i dette tilfelle. 0183 ligger ut på kabel fra samme plug som power på GPSMap. Er den kablen lang nok, går den rett inn på NMEA rekkeklemmen i autopiloten. Hvis ikke - er det en smal sak å skjøte. Redigert 22.November.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 Takker så meget for gode svar. Antar jeg prøver med NMEA 0183 i første omgang. Da trenger jeg ikke hverken å kjøpe ny kabel eller skjøte den som kommer ut fra plotteren. Satser på at plotteren får lest av kompasset selv om det går igjennom autopiloten først. Hvis ikke er det enkelt i ettertid å endre til NMEA 2000. Var nede i kveld og tilpasset hydraulikkoblinger og monterte den nye pumpa, men får ikke koblet det elektriske før i neste uke. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
2nd Trikker'n Svart 23.November.2009 Link til dette innlegget Svart 23.November.2009 (redigert) Satser på at plotteren får lest av kompasset selv om det går igjennom autopiloten først. Hvis ikke er det enkelt i ettertid å endre til NMEA 2000. Ptrooo, som jeg sier til gampen. Nå kommer du med et nytt element - kompass! Hvis du skal ha kompass informasjon fra autopiloten må du bruke en separat NMEA0183 forbindelse. En 0183 forbindelse er en som "snakker" og fler som "lytter". Hvis du skal ha $GPAPB fra Garmin til autopilot så er det en forbindelse. Garmin snakker Autopilot lytter. Magnetisk kurs kan komme fra autopilot som en $xxHDM setning (kanskje $APHDM), men du kan ikke sende den til en NMEA183 "port" som snakker. Nå har både Garmin og autopiloten 2 NMEA183 porter, så problemet lar seg løse, men nå nærmer vi oss Abbor sin påstand om at NMEA 2K er en bedre løsning. NMEA 2K er "Bi-directional" og multi Talker - multi Listner. Dersom du likevel må bruke 2K, så er det ingen vits å blande inn 0183, med mindre det er den eneste løsningen. Redigert 23.November.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 13.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2009 Hei Det ble NMEA0183. Kablene som ble levert med plotteren rett inn på rekkeklemmene på autopiloten. Kalibrerte autopilot og alt fungerte helt slik det skulle med en gang (ser det ut for så langt - har bare prøvd båten i kveld). Piloten følger instruksene fra plotteren og båten ligger rett vei på kartet selv om en bakker eller ligger stille. Takker for hjelpen! Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Ojda Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 (redigert) Når man kun skal koble plotter-autopilot med NMEA 183. Skal man da kun koble NMEA ut fra plotter og inn på autopilot, eller må man også koble NMEA ut fra pilot til inn på plotter? Redigert 17.April.2010 av Ojda (see edit history) Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
abbor Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Smart å koble NMEA signaler fra pilot til plotter også for da får du kompassretningen tilgjengelig på plotteren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.