Jump to content

Skal skifte dieseltank, hvilken løsning velger jeg?

SeaRaymond

Recommended Posts

Båten, en kinesisk Scandinavien 260 sport har lekk dieseltank, tanken er en innstøpt glassfiber eller epoxytank? Denne har en tanktopp som er silikonert? fast til tanken og deretter støpt inn i båten. Etter litt feilsøking, kan de virke som om at det er i tanktoppen tanken lekker, da problemet med lekkasje er større jo fullere en fyller den. Og lekkasjen trekker inn mellom tanklaminat og laminatet som tanken er innstøpt i båten, og lekkasje kommer dermed ut de mest finurlige plasser (kryper mellom laminatene?)

Ok, det kan kanskje fikses med epoxy, men er egentlig lei hele greia, og frykten for å ikke lykkes får valget til å skjære ut å kassere hele greie høyt på lista, tanken er forøvrig ikke coata inni.

tanken som står der i dag rommer 410 liter.

Den lar seg ikke få ut uten å ta ut motor, så tanken skjæres i stykker.

Vil ikke klare å få inn større en 260 liter uten å ta ut motor så det for greie seg (forbruk ca 1,2 per n.mil)

Nettopp grunnet å få ned så stor tank som mulig må den være skreddersydd.

Trodde plasinvent var løsningen, men de kunne ikke skreddersy mindre tanker grunnet kostnad.

Så vet noen om en plasttank med mål høyde 65, bredde 88, dybde 46 ville jeg blitt taknemmelig.

men det finnes vel ikke så da blir alternativet rustfritt, hvem i Bergensområdet utfører dette, og hva kan jeg regne å måtte betale.

I topp av tank ønskes fyllestuss, lufting, stigerør til motor, samt ett separat til dieselbrenner, retur fra motor. og hull for montering av wema tankmåler. Mannlokk selvfølgelig for inspeksjon rengjøring. Og seglass i siden på tank der en visuellt kan følge med nivå.

Noen som har tips?

Motor skal ikke ut, 250 liter klarer seg, selv om fint med stor tank så lenge dieselen er rimelig (6,50-7 kr på vestlandet), men hvor lenge varer det :puke: med 250 (200 effektiv) liter har jeg vel en auksjonsradius på 80 n.mil og det er grett nok.

Noen med tips til hvor jeg får skreddersydd tank med nevnte mål, plast eller rustfritt (ikke glassfiber :nonod: )

Kan du få like stor tank ved å koble to sammen da?

Tvilsomt, men kunne kanskje bikket 300 liter... ved å fått ned 2 på ca 150 liter, men gevinsten ser jeg ikke som stor nok iforhold til det ekstra det vil medføre. I tillegg ville en mindre tank lette adkomst rundt motor, i tillegg til at en får omorganisert annet utstyr nedi der til mer passende plasser. Finfint vinterprosjekt :wink: med min D-4 260 har jeg forøvrig snittforbruk på 14 liter per time som vil gi 14 timers gange på 200 liter.

Redigert av SeaRaymond (see edit history)

Nå når dieselen er rimelig er det greit å fylle opp en 400 liters tank på en beskjeden båt, du har da relativt lenge, og om prisen stiger har du fremdeles diesel.... Nå betaler jeg ca 6-7 kroner for dieselen, og det er da greit å fylle 400 liter, men før eller siden er den vel tilbake på 10 tallet og mer til og da blir det ikke å "toppe" tanken til enhver tid slik som en vil gjøre nå, .... okey, just forget it... saken er den at jeg trenger en ny tank, 250 liter :lol:

Ehh... Så stor tank er dumt hvis dieselen blir dyrere :confused:

Ja, jeg er mer ukritisk til forbruk når dieselen er rimelig, det gir økt kjøreglede for meg. Når dieselen blir "dyr" igjen, vil en kanskje bli litt mer kritisk til å farte rundt "unødvendigt" om du skjønner. Og jeg vil ikke trenge å drasse rundt på relativt store mengder diesel iforhold til båtstørrelse, for gevinsten med å "hamstre" rimelig diesel ikke lenger er tilstedet.

Hadde diesellekkasje på min tank også men her var det påfyllingsrøret som hadde fått en knekk.

Sjekk påfylling og utlufting før du skjærer ut den gamle.

For min del hadde jeg en meget positiv dialog med Industri Lamberseter som kunne bygge etter mål i aluminium+stål med skvalpeskott, mannluke, målerhull utlufting etc.

De ligger riktignok i Oslo, men ..

Kanskje lage 2 tanker som forbindes sammen etter montering ?

Takker for alle inspill som beror på dobelle og atter dobbelsjekking av lekkasje før en går drastisk til verks og river ut tank, men jeg vet med sikkerhet at tanken er problemet, problemet er størst nå tanken er mer en 3/4 full og mest fremtrendede under gange i sjø. Alt tyder på at lekkasjen er internt i tanken og at dieselen smyger seg mellom tanklaminat og innstøpningslaminat, dieselen pippler ut på de mest merkverdige plasser i støpen rundt om kring :sad: Lekkasjen er ikke veldig stor og har brukt båten siden april når det ble oppdaget, men nå skal svineriet til livs, håper å finne ett brukbart og rimelig alternativ til under 8-10 lapper.

• 4 uker senere...
Vetus har vel også plasttanker, kan jo sjekke str på de.

Takker for alle innspill, tok kontakt med Turøy Mekaniske verksted og de skulle ha vel 8000,- for å lage en rektangulærntank på 260 liter.

Det er for drøyt, hva ville da en i rustfritt stål kostet??

Uansett, tror jeg har funnet løsningen, Vetus har en tank på 215 liter, med tilkoblingsutstyr kommer tortalprisen på denne løsningen på under 4000,- :flag: En for en tank som lett håndteres og en ser væskenivået direkte gjennom tanken, kan det bli bedre.

Tanken er 50 cm høy, og dersom jeg tillater meg å tømme den ned mot 10 cm fra bunn, og toppe den 3 cm fra topp vil det si at jeg har ca 170 liter forbrukkapasitet, noe som gir meg ca 140 n.mil i marsjfart, eller vel ca 12 timer gangtid utfra mitt snittforbruk på 14 liter i timen. Burde rekke for meg som stort sett bare beveger meg langs vestlandskysten der det er pumpestasjoner i fleng!

Som en ekstra bunus vil jeg nå få frigjort mer plass i motorom til organisering av annet utstyr der nede :smash:

Spurde om tilbudet for 3 uker siden uten å få tilbakemelding, da jeg ringte igjen ble det antydet ca 30 kr per liter, dvs ca 7800,- for 60 liters tank +/-. Uten å sjekket mye rundt hva en i rustfritt ville kostet har jeg en formening om 10.000,- til 15.000,- men what ever, nå blir det en Vetus plasttank tenker jeg, skal bare stille noen spørsmål til forhandler rundt levetid, festeanordningsløsninger og hvordan tilkoblingsdelene festes til tank og hvordan de holdes tette, hvorvidt en kan montere disse delene der en selv vil osv (vil uannsett montere alle tilkoblinger på topp så det burde vel være greit, men usikker på hvorvidt det er stigerør med i tilsattspakken eller bare nippel til montering nede på tank, sistnevnte løsning liker jeg ikke :nonod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...