Jump to content

CE merking seilbåter: B godt nok for sommertur over Nordsjøen?

Fanafjord

Recommended Posts

Seilbåteiere: Ser etter ny seilbåt og ser at ikke alle er merket A. (Oceanis 31 f.eks) En seilbåt i overkant av 30 fot som er CE-merket B i utgangspunkt godt nok til å seile Bergen - Orkney om sommeren? Den skal jo tåle 6 meter bølger og 21m/s vind. Med god værvarsel bør dette jo ligge godt innforbi marginene på en 2 til 3 dagers tur? Vil ha en seilbåt som jeg kan dra på skikkelig ferietur...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Båten vår er CE kl B. Jeg har ingen problemer med å gå ut på åpent hav med denne. MEN jeg hadde følt meg tryggere om jeg feks hadde hatt en klasse A båt som Nordhavn når jeg skal krysse lengre strekker der vi går i døgn. Det handler om hvor stor sannsynligheten er for å treffe dårlig vær. Jo lengre tid du er på åpent hav jo større er sannsynsligheten for dårlig vær.

Forsikring min gjelder over norsjøen fra mai - september, så det er ingen problem. Jeg tror også at en B-båt vil være greit. Noen som har gjort det?

First 31.7 er en flott båt. Er det den som ligger på finn.no?

Dette hadde jeg ikke hatt noen betenkeligheter med. En klasse B båt som du nevner klarer dette helt fint. Hadde sikkert gått med en klasse C også hvis været er bra.

Husk at det som regel er slik at båten tåler langt mer enn det kaptein og mannskap tør å være med på. I gamle dager var det av og til motsatt, og da merket man ikke båtene i det hele tatt :wink:

God tur, det går fint og reisemålet hørtes veldig spennende ut (misunnelig)

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Det er ingen problem å krysse nordsjøen med en slik CE B båt. Spørsmålet er hvorfor den er klasse B. Hvis det er pga stabiliteten bør du teste en slik båt i mye vind en gang før du kjøper. Den vil f.eks oppføre seg veldig annerledes i forhold til den du har nå, som faktisk er en glimrende, trygg havseiler. Det vil være mye vanskeligere å kontrollere båten i drittvær og du må regne med å reve veldig tidlig. Med det resultat at båten kanskje ikke tåler å ha noe særlig seil oppe i det hele tatt i sterk kuling. En trygg havseiler bør kunne krysse effektivt i liten storm utaskjærs som innaskjærs. Der tviler jeg litt på noen båter med grunn og lett kjøl. Men Balladen fikser dette greit, da...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Jo det du sier Sun Flyer er jeg litt redd for. Jeg er skikkelig glad i seilegenskapene til Balladen og koser meg i drittvær og stiv kuling over korsfjorden - Men som Feriebobåt med tre barn er den altfor ukomfortabel. En båt er vel alltid en kompromis mellom seilglede - komfort - pris. Den kan være god på to men ikke på alle tre egenskaper...

Såg litt på en Gib'sea 33 som ligger ute på nettet nå. Og har faktisk sunket så dyp at jeg vurderer Bavaria :lol:.

Ønsker meg egentlig Båt som er nyere en 2000 og ikke så mye mer en 500 - 600'. Men først må jeg jo selge det jeg har og så er det nok lenge til våren...

Redigert av Fanafjord (see edit history)

Hvorfor ikke velge den "havgående" kl A båten First 31.7? Den er i samme størrelse, men en mye bedre seilbåt. Skylder kanskje å opplyse om at jeg har en slik til salgs :rolleyes:

First 31.7 er byggemessig med høyt kvalitet i forhold til pris. I disse krisetidene hos store produsentene er pris til kunde lavere en før på utstyrt båt, men kunden for uansett mindre for pengene.

Såg litt på en Gib'sea 33 som ligger ute på nettet nå. Og har faktisk sunket så dyp at jeg vurderer Bavaria :lol:.

Ønsker meg egentlig Båt som er nyere en 2000 og ikke så mye mer en 500 - 600'. Men først må jeg jo selge det jeg har og så er det nok lenge til våren...

Gib sea 33 blir vel egentlig samme greiene som oceanis, men med kjipere interiør?

Du må nok finne deg i at båten er noe eldre? Denne f.eks.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Selv i dag med moderne værmelding er det ikke 100% garanti for ikke å få dårlig være over nordsjøen på sommeren.

Det er en grunn til CE-merkingen, hvid det skyldes dårligere stablitet f.eks. (lavere AVS f.eks.) ville jeg vært litt betenkt. Men uansett er det båtens tilstand og utstyr og ikke minst skipperens og mannskapets erfaring og ferdigheter som teller mest. Jeg ville tatt Bavaria'n - som jo er A.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...