Jump to content

Hva må gjøres med Scand Dynamic m/VP D3-190 2007 modell i vinter?

Kodvaag

Recommended Posts

Skal hjelpe en bekjent med båtpuss, men jeg har da aldri satt mine bein i et drev før.

Hva må gjøres med denne i vinter?

Alt er 2007 modell, og motoren er kun kjørt 153 timer.

Det er en Volvo Penta D3-190 i en Scand Dynamic.

Må belgen byttes?

Hva må gjøres med olje i drev?

Er det olje i både "øvre" og "nedre" gearkasse på drevet?

Kan jeg sende propellene til Winrace propellers for oppretting?

Er de vanskelig å få av, må jeg ha spesialverktøy?

(Har masse rare avtrekkere)

Må det kjøres gjennom med glykolholdig ferskvann vha en sånn Biltema hodetelefon med Gardenakobling?

Jeg har originale manualer, men det er alltid gode tips å hente her.

...og, så vil jeg IKKE ødelegge båtsesongen for han med å skru noe i stykker.

Alle tips mottaes med takk, så jeg kan lage en fin arbeidsliste (her jeg ligger hjemme med influensa)

Båten står lagret innendørs, men ikke frostsikkert.

Ferksvannstanken er tømt, og både pantrykran og dusjslange står åpne.

Her er noen bilder:

181120091413.jpg

181120091414.jpg

181120091415.jpg

181120091416.jpg

181120091418.jpg

181120091422.jpg

"Useful life = 1000 timer" - - Båten er gått 150 timer, da er 15% allerede brukt opp? :eek:

181120091428.jpg

181120091438.jpg

Her må vel byttes noe innmat?

181120091430.jpg

...og dette også?

181120091436.jpg

181120091439.jpg

181120091450.jpg

181120091433.jpg

181120091445.jpg

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Det første som slår meg er at all groe burde vært spylt vekk mens det enda var vått/ferskt, er det ikke det gjort blir det nå mer arbeid da det setter seg godt når det tørker ut. Belg skiftes hver 200 time eller 2. hver sesong, tror å forholde seg til 2. hver sesong er grei skurring, uannsett må den spyles ren, bøyes og strekkes på for å sjekke for sprekker, skift sm.olje og sm.olje filtre på motor (kjør varm først) avslutt med å kjøre 50-50 frostvæskeblanding innpå sjøvannsiden av motor, samt skifte av gearolje. Dette skulle være tilstrekkelig fremfor vinterlagringen vedrørende motor. Sørg for toppladedet batterier og koble fra forbruk/nett.

• 11 måneder senere...

Winrace tok propellene og fikk de riktig fine.

Den toppet hele 77 kmt ved sjøsetting, og gikk 67 kmt ved opptak.

Jeg sliter med en ting nå: Hvordan skifter jeg olje på motoren????

Volvo penta D3 190 hester.

Jeg gjorde det i fjor, men kan ikke huske hvordan!!!

Putter nedi et tynt sugerør i peilepinnehullet, og det bare slurper.

Det kan da ikke være tomt, har bare fått opp en liter snautt...

(Jeg har en kjempegod 6,5 liters manuell vakumpumpe, som jeg har montert en 1/4" kuleventil på, funker prima på egen båt, det er ikke noe galt med pumpa)

Var det som på min tamd40b maskin, et eget sugerør?

Hvorfor finner jeg det ikke?

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Når det gjelder olja så må du lirke litt med sugeslangen i peilerøret for å komme helt til bunns, er en slags kant eller overgang nedi der.

Jepp, du har rett!

Fant ut av det.

Nå er følgende skiftet:

olje

oljefilter + pakning (o-ring)

dieselfilter + lufting er gjort

Strammet et helt løst motorfeste, ettertrakk de andre.

Luftfilteret, der hadde jeg fått feil.. fikk rundt, skulle ha et lite firkantet.

Har impeller, men har ikke byttet den enda.

Hva skal jeg gjøre med drevet?

Viktig med helt ren fuel på disse commonrail-dyra..

Ja, skal bytte det og. I instruksjonsboka stod det at man ikke skulle fylle det nye filteret på motoren pga faren for forurensinger, men heller åpne lufteskruen og pumpe det fullt.

Servostyringa sluttet å virke på siste turen, og det rant olje ut av denne sylinderen her:

Hva gjør jeg med det?

Servostyring.jpg

Servostyring2.jpg

En ting som slo meg da jeg så de flotte bildene dine var all tæring/irr rundt om på motoren og fester..

Jeg har som vane og ALLTID vaske motorrom rent for så og spraye HELE motoren og andre komponenter med Konserveringsolje.. Penzoil har en som heter fogging oil.. flott til formålet.. ellers har Biltema egen motorkonserveringsspray.. spray ivei og man får ingen irr og rust noen gang.. utsatte kontakter slik som drevtrim/polsko/åpnekoblinger etc setter jeg inn med polfett/syrefri vaselin..

Gjør man dette så lever motor og elektrisk et godt liv tross saltmiljø :flag_bp:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Det første som slår meg er at det drevet der må senkes til laveste tilt mens det står i opplag.

kontroller hydreuliske slanger på drevet for blærer og utposninger. dette har vært et vp-problem. jeg har byttet hvert år. du ser en utposning på slangen under her.

baatrep_032.jpg

lekk servo på 07 modell? da snakker vi vel en garantisak da tenker jeg.

Bytte av drevolje: tør ikke si for mye om dette da jeg ikke har samme drev.. men her er ett bilde da jeg skiftet på noe større vp drev.

baatrep_035.jpg

oljen blir som du ser tappet ut i underkant av akslingen. høyt oppe på drevet er en skrue som åpnes samtidig.. prosedyrene rundt dette er det sikkert mange som kan gi bedre enn meg.

propellen skjønner jeg allerede er tatt av, så da sier jeg ikke mere om det.. noen mener duoprop skal stå i en spesiell posisjon i forhold til hverandre.. husker ikke hva som var rett.

Redigert av Eureka (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...