Kodvaag Startet 19.November.2009 Link til dette innlegget Startet 19.November.2009 Skal hjelpe en bekjent med båtpuss, men jeg har da aldri satt mine bein i et drev før. Hva må gjøres med denne i vinter? Alt er 2007 modell, og motoren er kun kjørt 153 timer. Det er en Volvo Penta D3-190 i en Scand Dynamic. Må belgen byttes? Hva må gjøres med olje i drev? Er det olje i både "øvre" og "nedre" gearkasse på drevet? Kan jeg sende propellene til Winrace propellers for oppretting? Er de vanskelig å få av, må jeg ha spesialverktøy? (Har masse rare avtrekkere) Må det kjøres gjennom med glykolholdig ferskvann vha en sånn Biltema hodetelefon med Gardenakobling? Jeg har originale manualer, men det er alltid gode tips å hente her. ...og, så vil jeg IKKE ødelegge båtsesongen for han med å skru noe i stykker. Alle tips mottaes med takk, så jeg kan lage en fin arbeidsliste (her jeg ligger hjemme med influensa) Båten står lagret innendørs, men ikke frostsikkert. Ferksvannstanken er tømt, og både pantrykran og dusjslange står åpne. Her er noen bilder: "Useful life = 1000 timer" - - Båten er gått 150 timer, da er 15% allerede brukt opp? Her må vel byttes noe innmat? ...og dette også? Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
SeaRaymond Svart 20.November.2009 Link til dette innlegget Svart 20.November.2009 Det første som slår meg er at all groe burde vært spylt vekk mens det enda var vått/ferskt, er det ikke det gjort blir det nå mer arbeid da det setter seg godt når det tørker ut. Belg skiftes hver 200 time eller 2. hver sesong, tror å forholde seg til 2. hver sesong er grei skurring, uannsett må den spyles ren, bøyes og strekkes på for å sjekke for sprekker, skift sm.olje og sm.olje filtre på motor (kjør varm først) avslutt med å kjøre 50-50 frostvæskeblanding innpå sjøvannsiden av motor, samt skifte av gearolje. Dette skulle være tilstrekkelig fremfor vinterlagringen vedrørende motor. Sørg for toppladedet batterier og koble fra forbruk/nett. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 20.November.2009 Link til dette innlegget Svart 20.November.2009 Propellene så ikke bra ut,send dem til Winrace propellers i Arendal for retting og balansering. Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 28.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2010 Winrace tok propellene og fikk de riktig fine. Den toppet hele 77 kmt ved sjøsetting, og gikk 67 kmt ved opptak. Jeg sliter med en ting nå: Hvordan skifter jeg olje på motoren???? Volvo penta D3 190 hester. Jeg gjorde det i fjor, men kan ikke huske hvordan!!! Putter nedi et tynt sugerør i peilepinnehullet, og det bare slurper. Det kan da ikke være tomt, har bare fått opp en liter snautt... (Jeg har en kjempegod 6,5 liters manuell vakumpumpe, som jeg har montert en 1/4" kuleventil på, funker prima på egen båt, det er ikke noe galt med pumpa) Var det som på min tamd40b maskin, et eget sugerør? Hvorfor finner jeg det ikke? Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
peppen Svart 28.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2010 Når det gjelder olja så må du lirke litt med sugeslangen i peilerøret for å komme helt til bunns, er en slags kant eller overgang nedi der. Ser det samme på min D3. Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 28.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2010 Når det gjelder olja så må du lirke litt med sugeslangen i peilerøret for å komme helt til bunns, er en slags kant eller overgang nedi der. Jepp, du har rett! Fant ut av det. Nå er følgende skiftet: olje oljefilter + pakning (o-ring) dieselfilter + lufting er gjort Strammet et helt løst motorfeste, ettertrakk de andre. Luftfilteret, der hadde jeg fått feil.. fikk rundt, skulle ha et lite firkantet. Har impeller, men har ikke byttet den enda. Hva skal jeg gjøre med drevet? Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
peppen Svart 28.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2010 dieselfilter + lufting er gjort Hva med grovfilter skift og drenering? Viktig med helt ren fuel på disse commonrail-dyra.. Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 31.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2010 Viktig med helt ren fuel på disse commonrail-dyra.. Ja, skal bytte det og. I instruksjonsboka stod det at man ikke skulle fylle det nye filteret på motoren pga faren for forurensinger, men heller åpne lufteskruen og pumpe det fullt. Servostyringa sluttet å virke på siste turen, og det rant olje ut av denne sylinderen her: Hva gjør jeg med det? Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Kodvaag Svart 1.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 Er det noen som vet hva som har gått galt med servostyringen? Se ovenstående innlegg... Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
adeneo Svart 1.November.2010 Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 Er det noen som vet hva som har gått galt med servostyringen? Den lekker olje? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 2.November.2010 Link til dette innlegget Svart 2.November.2010 En ting som slo meg da jeg så de flotte bildene dine var all tæring/irr rundt om på motoren og fester.. Jeg har som vane og ALLTID vaske motorrom rent for så og spraye HELE motoren og andre komponenter med Konserveringsolje.. Penzoil har en som heter fogging oil.. flott til formålet.. ellers har Biltema egen motorkonserveringsspray.. spray ivei og man får ingen irr og rust noen gang.. utsatte kontakter slik som drevtrim/polsko/åpnekoblinger etc setter jeg inn med polfett/syrefri vaselin.. Gjør man dette så lever motor og elektrisk et godt liv tross saltmiljø Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Eureka Svart 2.November.2010 Link til dette innlegget Svart 2.November.2010 (redigert) Det første som slår meg er at det drevet der må senkes til laveste tilt mens det står i opplag. kontroller hydreuliske slanger på drevet for blærer og utposninger. dette har vært et vp-problem. jeg har byttet hvert år. du ser en utposning på slangen under her. lekk servo på 07 modell? da snakker vi vel en garantisak da tenker jeg. Bytte av drevolje: tør ikke si for mye om dette da jeg ikke har samme drev.. men her er ett bilde da jeg skiftet på noe større vp drev. oljen blir som du ser tappet ut i underkant av akslingen. høyt oppe på drevet er en skrue som åpnes samtidig.. prosedyrene rundt dette er det sikkert mange som kan gi bedre enn meg. propellen skjønner jeg allerede er tatt av, så da sier jeg ikke mere om det.. noen mener duoprop skal stå i en spesiell posisjon i forhold til hverandre.. husker ikke hva som var rett. Redigert 2.November.2010 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.