Jump to content

Bygge om fra to til en motor (drev)

sun fun

Recommended Posts

Det er mange på forumet som har bygget om fra 2 til 1 drev/motor. De har vel travel førjulstid kanskje, men kommer nok på banen etter hvert. Jeg har selv bygget om med nytt drev og ny dieselmotor og fornyet alt i motorrommet. (Det var tidligere to V8-bensinere). Men det er desverre smått med bilder fra prosessen.

Jeg skråskar de gamle åpningene (bredest utvendig) og bygde opp flere lag med kryssfiner som ble plastret inn i hullet. Slipte ned gelcoaten et stykke rundt åpningene ute og inne og plastret igjen. Litt sliping og så toppcoat. Så mere sliping før det ble primet mange lag. Deretter toppstrøk.

Så ble det tatt hull for nytt drev. Det fulgte med en papirmal til hullet. Oppskrift på plassering fantes i medfølgende manual.

Dette er kurant arbeid som kan utføres av de fleste.

Hvilke planer har du, og hvilke type båt? Alltid spennende å få se hva andre driver med.

Jeg gjorde det på en Bayliner 2958.

Hos meg ble hele akterspeilet bygget nytt, da jeg måtte skifte driffstofftanken. Skal du lappe i de 2 hullene og sage ut i mellom disse, må du vite hva du gjør. Det blir lite igjen av orginal akterspeil, og det er store krefter på dette, og en gang skal båten selges.

Har ikke så mange bilder på dette, desverre.

Takker for svar,

Først til trikkern ja jeg har byttet båt,har en Sea Ray 290 Sundancer 1999 mod på vei hjem fra USA kommer rett før jul (julepresang)

Det har vert montert 2 stk mercruiser 4,3 l på Alpha 1 generasjon 2 drev motorene er tatt ut resten kommer hjem.

Er i tvil om hva jeg skal gjøre og hva som skal inn igjen men tror det blir å bygge om til 1 motor.

Tips motaes med takk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...