Jump to content

Billige vedlikeholdsladere fra Biltema...

KG

Recommended Posts

Hei!

Jeg leste en test av ”billig” lader fra Biltema, skrevet av Ingar;

http://iotech.no/baat/artikler/vedlikeholdslader.htm

Tenkte jeg skulle prøve dette selv (da LADAC blir for dyrt for meg).

Jeg har 3 stk. batterier á 115 A i min båt (Sand 25 Classic AV), tror du laderen vil holde til dette? Batteriene er koblet opp som to banker (1+2) + (3).

Hvordan kobler jeg i så fall, når hver bank har sep. strømbryter?

Hvordan ”velger” laderen ut vilket batteri som som trenger strøm?

Lan det evt. være fordelaktig med to slike ladere (en til hver bank)?

Tåler disse laderne at feks. kjøleskapet står på?

Mvh. KG

Har hatt en slik lader i snart 2 år, har 2 like batteribanker på 235 A hver. Har en velger som bestemmer hvilket batteribank som er i bruk. Koblet til laderen etter denne velgeren slik at det blir valgt med den hvem av batteriene som skal lades.

Har og et 3. nødstartbatteri som går via egen hovedstrømbryter, dette får også muligheten til lading med denne måten laderen er tilkoblet.

Har ikke hatt noen problemer med Biltemaladeren selv om den skal ta maks 90 A batterier.

I teorien skal enhver lader kunne lade en hvilken som helst batteribank innenfor rimelighetens grenser, bare man har god nok tid. Det var jeg helt sikker på en lang stund. Nå vet jeg ikke helt, selv om jeg har brukt en 4A uintelligent lader til å lade en 300Ah bank. Det tok en snau uke.

Hvorfor står det en anbefalt øvre batterikapasitetsgrense på mange ladere? En nedre også for den del. Den nedre er grei. Med for kraftig lader og for liten batteribank vet de fleste at da går det gjerne galt.  Men motsatt?

Din biltema 6A lader er grei nok til vedlikeholdslading. Da klarer den seg godt med sine 6A. På med kjøleskapet? Tja. Ikke godt å si. Det jevne kjøleskap trekker vel 4-5A når det går. En del mer i det kompressoren starter.

Og hvis batteriene dine til enhver tid ikke er helt toppet? Da skal din 6A lader lade dem opp.  Er de nesten fulle, går det bra. Er de langt nede, går det dårligere. Ikke bare går det sent, ladeprosessen skal være såpass kraftig at det skjer en viss minimum sirkulasjon i batterisyra. Det kreves vel ikke all verden, men LITT kreves det. Litt bobling altså.

Hvis du absolutt ikke ser deg tjent med å bruke 2000 kroner på å kjøpe en 20A lader, bør du nok bare bruke denne 6A laderen til ren vedlikeholdslading av fulladede batterier. Og vedlikeholdslading? Det er for fulle batterier som ikke skal brukes på noen måneder.  Eller for å kompensere for en eller annen liten forbruker som står på døgnet rundt.

Kjøper du 2 slike ladere? Da blir det straks bedre. 3 ladere? En på hvert batteri? Da er du snart oppe i 2000 kroner vet du.

Og hvis du har ligget noen dager i uthavn, kommer inn til havn med landstrøm og plugger i laderen på en halvtom bank? Bruker kjøleskap og litt lys i tillegg? Da er vel banken fortsatt halvtom når du neste formiddag tøffer videre?

Lotus

Jeg har 3 x 115Ah hovedbank og en 20A Sleipner 3 step lader. Det er ikke mer lading enn det absolutt må være når man kun har ettermiddagen og natten på seg til å få inn 150-200Ah i hovedbanken. Et 75Ah reservebatteri er alltid toppladet. Når vi tøffer videre neste dag, lader riktignok dynamoen. Likevel er det greit å være så og si toppladet.

Jeg har 3 stk. batterier á 115 A i min båt (Sand 25 Classic AV), tror du laderen vil holde til dette?

Det avgjørene er ikke batterikapasiteten, men hvor mange ampere-timer du normalt trenger å lade opp mellom hver tur.

Jeg vil tro de fleste klarer seg fint med en slik vedlikeholdslader.

Men ankommer man havna med flat forbruksbank og forventer at den er full neste morgen holder det selvsagt ikke.  

Batteriene er koblet opp som to banker (1+2) + (3).

Hvordan kobler jeg i så fall, når hver bank har sep. strømbryter?

Er det slik å forstå at du har to banker, to parallell-koblete batterier til forbruk og et ekstra til start?

Isåfall kobler du bare laderen til forbruks-banken.

Ønsker du også å lade start må du enten koble dette manuellt hver gang, eller automatisere med et rele.

Lars H. hadde et smart forslag med å drive releet fra et 12V batteri-eliminator.

Hvordan ”velger” laderen ut vilket batteri som som trenger strøm?
Dette ordner batteriene selv, de som er mest utladet tar mest ladestrøm  
Lan det evt. være fordelaktig med to slike ladere (en til hver bank)?
Dette er også en mulighet. Men startbatteriet har i praksis ikke behov for lading så jeg ville ikke valgt en slik løsning.  
Tåler disse laderne at feks. kjøleskapet står på?
Har du kompressorskap går dette normalt bra, regn med et gj. snittlig forbruk på rundt 1A.

Clas Ohlson har noe bra CTEK ladere til fornuftig pris. Finnes i flere varianter til rundt  kr 500 men de er bare 3.3A

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...