Jump to content

Hvor har dere VHF'n?

jonsverre

Recommended Posts

Selv har jeg i flere år hatt VHF'n ved kartbordet (i seilbåt)...

men etter at kjæresten min påpekte at det var et rart sted å

ha den begynte jeg og tenke...

- Jeg hører aldri hva som blir sagt når jeg ikke selv er nedunder. Det hadde jeg tenkt å løse med en cockpit-høytaler (lytteplikt! :flag:)

- Det er et alvorlig styr når jeg skal snakke med bruer etc... Det tenkte jeg å løse med å få meg en håndholdt VHF i tillegg.

- Hvis noe skulle skje (brann / vi synker / kollisjon ) er det dumt å bruke tid på å måtte

løpe ned for å trykke distress-knappen, ev. rope på hjelp.

DERFOR: Vhf'n skal flyttes til cockpit, jeg skal lage et lite hus den kan bo i, så er den der

den skal være, sammen med meg som fører båten.

Noen som vet hvorfor det har blitt slik at vi med seilbåter har radioen der den ikke

brukes? Og hvor har DU radioen?

Selv har jeg i flere år hatt VHF'n ved kartbordet (i seilbåt).......

Er enig med deg at den tryggeste plassering er ved kartbordet. dette p.g.a. fuktighet, sprut, o.s.v. Kjæresten din har likevel et godt poeng!

Kan du ikke montere et slags panel, på akterskottet mot cockpitten - rett over kartbordet - som er hengslet, slik at du kan "vippe" panelet med VHF'en 180 o ut - slik at apparatet på en måte er tilgjengelig fra nedgangen / åpningen? Dette krever selvsagt fleksible ledningsinatallasjon. Har sett en installasjon av VHF'en på denne måten, samtidig som apparatet var dekket av en sprutsikkert pleksiglass-kasse.

Komplisert, kanskje? Det er jo "Smør på flesk" hvis du må ivestere i en egen back-up bærbar.......

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Må tillate meg å være litt uenig med deg Walter.

En ekstra håndholdt VHF er definitivt ikke "smør på flesk".

Er uhellet ute er en håndholdt god å ha.

Må en gå i flåte eller gummibåt vil en håndholdt VHF være grei å ta med,  samt at den er peilbar både fra fartøy og ikke minst  redningshelikopter.

I en slik situasjon  kan en også snakke og kommunisere med alle båter i området som har VHF.

På en seilbåt er ofte VHF antenna montert i masta og går riggen overbord, er en uten samband.  Derfor har jeg bla. en håndholdt i tillegg til den faste.

Arild

I dag har jeg bare en håndholdt VHF i båten. Den står ved førerplassen. VHF'en er kun til nødbruk, og det er såvidt jeg får inn Tjøme radio på den når jeg ligger ved Bastøya. Nesten verdiløs til alt annet enn at Bastøferga skal høre meg om jeg synker.

I nye båten kommer den en stasjonær Simrad DCS VHF med antenne så høyt det går. Også den skal plasseres ved førerplassen. I tillegg blir nok den bærbare med som radio til gummibåten og i nødstilfeller.

Jeg har alltid undret meg over plasseringen av VHF'er i seilbåter. Man hører ikke hva som skjer på radioen når radioen er plassert under dekk. Det var en fornuftig løsning i Bavariaen vi leide i fjor sommer. Der var det ekstra høytaler i ratt pidestallen slik at man i det minste kunne høre K16 under gange

Jeg hører den fastmonterte alldeles utmerket. Høytaleren sitter på skottet foran kartbordet vendt mot utgangen.

Husk, her er ingen motorstøy.

Og en håndholdt vanntett, min er en Tron VHF, er alldeles ikke smør på flesk.

Den dag man virkelig har bruk for VHF, har man hverken antenne i mastetoppen eller strøm på batteriene.

Store Norske Kullseilingskompani.

Som "alle" andre seilbåter har jeg også VHF plassert ved kartbordet. I tillegg til at det er vanskelig å høre den i cockpit, er det irriterende for frivakten som ligger og sover i salongen. Nå kan det se ut som om den gamle sliteren har tatt kvelden. Det er umulig å stille squelch høyt nok til å fjerne støy. Da ønsker jeg meg en ny VHF med mulighet for separat fullfunksjons håndsett. Da kan jeg stille volumet på moderapparatet på et minimum, og opp på håndsettet som er montert i cockpit. Håndsettet kan for mange modeller også benyttes som intercom.

[sprak-metallisk stemme]

Hallo, kan du komme opp med en kaffe, og gjerne en bunke småkjeks også?

[/sprak-metallisk stemme]  :nonod:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Kan du ikke montere et slags panel, på akterskottet mot cockpitten - rett over kartbordet - som er hengslet, slik at du kan "vippe" panelet med VHF'en 180

Hei Walter, dette hadde gått på min forrige båt, men på den vi har nå er

toalettrommet innenfor styrbord skott og akterkabin innenfor babord skott.

Har heller ikke plass til å henge radioen i nedgangen, så ute under

sprayhood'n blir nok den fremtidige plasseringen.

Har fastapparat ved "maskintelegrafen" pluss ekstra høyttaler i taket over rattet.  I tillegg har jeg satt inn en splitt på høyttalerledningen for øretelefoner.  Da hører jeg alt klart å tydelig også ved marsjfart.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...