Jump to content

Erfaringer med sjødyktighet Capelli 20, 565 Wasper, GH V20

Bryant

Recommended Posts

Er ute etter en sjødyktig skjærgårdsjeep som tar bølger pent og har sett litt på Capelli 20 Open, GH V20 og Askeladden 565 Wasper.

Når jeg leter etter informasjon om skrog og v-bunn vinkel finner jeg bare dette oppgitt for GH V20 til 24 grader. Derfor lurer jeg på om noen vet hvilken v-bunn vinkel Askeladden 565 og Capelli 20 har? Om Capelli 20 står det kun at den har "kjempegode sjøegenskaper" og om Wasper "glimrende sjøegenskaper - selv under røffe forhold".

Hvilken betydning har egentlig vinkel på v-bunn for sjødyktighet og egenskapene til å ta bølgene uten å slå hardt ? Jeg er ganske uvitende til slikt.

Noen som har noe mer fakta her? Eller egne praktiske erfaringer med båtene i røff sjø og store bølger. Og gjerne mer om egenskapene til Capelli som er en litt mer sjelden båt her til lands.

På forhånd takk!

ps viss jeg skulle valgt så har jeg vil hat ibiza 20 sport.

Jeg har søkt litt på ibiza 20 sport og finner flest 19 sport, men de ser nesten helt identiske ut. En lekker båt med "master miami" skrog og skikkelig v-bunn. Eneste jeg ikke liker med den er at det finnes ikke noe sitteplasser eller benk bak førerstolen så flere en to kan få ly bak vindskjermen... Merkelig valg synes jeg. Samtlige andre båteri samme kategori har sittemuligheter for flere bak førerplassen.

• 3 måneder senere...
gh v20 er best av disse rangering

1. ghv20

2.capeli 20

3.wasper 565

ut fra gange i sjøen og utifra grader på v bund

Jeg har kjørt alle disse 3.

Enig i at V20 er best å kjøre fort med i sjø. Dessverre medfører det dype og smale skroget også at den er utrolig ustødig og overfølsom for vektforsyving.

Lurer virkelig på om du har kjørt Capellien når du rangerer den foran Wasper. Jeg var ute og prøvde en, og det er noe av det kjedligste jeg har kjørt. Bunnen er nesten paddeflat og båten er bred. Den slo som jeg sjelden har opplevet og sladdet voldsomt i svingene. Slagene ble ikke noe bedre av at det ble forsterket av alt annet også skalv og ristet og raklet noen millisek etter. Båten virket rett og slett billig og dårlig satt sammen. Kvalitetsinnstrykket ble heller ikke forsterket av at rekkene og styrekonsoll var blitt løse og at man så rustrenner og flekker på det "syrefaste" på en båt som var 2 mnd gammel. Tipper den tåler alderdommen godt... :nonod:

Velg V20 om kjøreegenskaper vektellegges tungt og det praktisk bruk mindre. Kvalitet og finnish er veldig bra.

Jeg endte opp med en Wasper med Yamaha 150. Ikke like vass som V20, men fortsatt rimelig sporty, rask, bunnsolid kvalitet og bra finnish.

Capellien ville endt på en høy to-sifret plassering på min liste.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

• 1 måned senere...

I mine øyne så står det en del vettugt om dette her;

The amount of V shape in the bottom of a hull is known as deadrise. Technically, deadrise is an angle measured upward from a horizontal plane at keel level. If you stand in front of or behind a hard-chined boat and look along the hull, you will be able to judge the amount of deadrise.A flat-bottomed boat has a dead-rise angle of 0 degrees; a deep-V hull has about 24 degrees of deadrise. The amount of deadrise varies with the intended use of the boat. A flat-bottomed boat rises onto a plane quickly and provides a comfortable, stable ride in calm water—but it will pound heavily in rough water. A deep-V hull provides a softer ride in those conditions, but will be more reluctant to rise onto a plane. An all-purpose hull—a common compromise—has a dead-rise angle of about 15 degrees.

People shopping for a boat frequently ask us about deadrise. Usually, they're comparing two or more boats and want to know how a difference in deadrise affects the relative performance of the two boats.

It's an excellent question and one with no easy answer. The debate in yacht design circles and among boatowners has raged ever since Ray Hunt and Dick Bertram built the legendary Moppie in the 1950s and smashed the offshore racing record book. Now, almost 50 years later, the answer to your question about the effect of deep-V hulls is still elusive.

What is deadrise? It's the angle of the boat's bottom relative to the horizontal. A flat bottom boat has a deadrise of 0°, while a deep-V might have a deadrise of 25°.

The first part of the answer in determining how deadrise affects performance is another question: deadrise measured where? If the angle between a horizontal plane tangent to the keel and the chine is measured just aft of the bow, most modern boats will measure around 45° or more. If measured just forward of the stern, the deadrise may be as little as 5°. The days when deep-V hulls carried the same high angle of deadrise nearly constantly from bow to stern is long gone. Why? Because they didn't perform very well.

What was learned in the period from the late 50s to the mid-70s is that deep-V hulls do indeed slice through rough water at high speed better than any other design. But they're fuel hogs because they have so much more wetted surface, demanding huge horsepower to drive them through the water. They also have limited initial stability, meaning they tip more easily as loads are shifted (thus the trim tabs and the designation of "a flat-bottomed boat with two chines on one side"). Steering on a deep-V boat is usually erratic at low speed and they tend to "porpoise" at high speed in calm water.

Despite all these inefficiencies, designers began to experiment with alterations of Hunt and Bertram's early successes, mostly due to a public misperception that the deep-V was faster than earlier designs. But note the exceptions. For boats used exclusively in calm water, especially where draft was important such as with flats boats, nearly flat bottoms were still used almost exclusively. There were variations on this theme with tri-hull, airslot, tunnel-drive and purely flat-bottomed boats in profusion. The latest craze for catamaran hulls is an extension of this heritage. Most high-performance bass boats today still reflect these traditions and are still favored where the waters aren't rough.

Look at the geometry of the 3-dimensional hull in cross section by taking a slice of the hull through the middle. We have a vessel of a certain height from the horizontal plane of the keel to the horizontal plane of the chine. This locks in our deadrise angle at say, 21°. Now we decide that the hull is too narrow but we don't want to increase the draft. If we just give our design a wee bit more beam, the deadrise angle may just decrease to 18°. Then look at the way the angle is carried aft by taking some more slices of the hull further aft. Is the angle still deep near the stern? Or did the designer provide more buoyancy and form stability there to support a massive power plant right at the transom?

Now look at the hull in profile. Is the keel a straight horizontal line from the turn of the bow to the transom? Or does it get progressively deeper as it goes aft? Or does it have "rocker," having its maximum depth about midhull and then becoming shallower and flatter as it goes aft, actually forming a slight curve? All these design elements will affect the performance of the boat as much as the maximum deadrise angle. In fact, in the early 70s when SeaRay and others were attempting to perfect the modified deep-V hull, there was a lot of talk in design circles about the "X-Factor," the attempt to get the combination of "V" forward, flatness aft, and keel rocker combi

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Er ikke deadrise ved baug som man omtaler når man snakker om vinkel på bunn. Deadrise vil som oftest bli skarpere jo lenger forover mot baugen. Sjelden at bunnen på en båt blir flatere mot baugen. Deadrise ved hekk er av betydning da som nevnt over ikke vil bli mindre mot baugen. Også av bestydning da ved noe sjø vil båten lande på eller fra siste/bakerste tredjedel av skroget. Men mange faktorer som spiller inn. Antall steglister, bredden på disse og utforming overgang bunn skrogside, vektfordeling etc. Men prøvekjøring er jo enest måte å "kjenne" sjøegenskapene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...