Jump to content

automatkasse fra bil i båt


stein erik olsen

Recommended Posts

Artig tanke. Th700 fra gmc typhoon feks :smiley:

Måtte vel gått an på en heilplanende weekendcruiser. Med tilpasset motor måtte det gått

unna etter kvart som den mista vannmotstand :sweat:

Måtte hatt bremseskive på aksel med calipper. Enkel sak å fikse. Aksel må stå stille for å

veskle D/R...

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

GM two-speed Powerglide må isåfall være tingen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Veit det var ein her i området som tok ein chevy 350 og medfølgande gearkasse (727?) og sette dette i ein lettdreven speedbåt som gjorde rundt 50 knop. Funka visst som snus.

 

Ellers er vel ikkje ulike gearutvekslingar noko nytt. Har sett dette fleire ganger både med konvensjonell mekanisk framdrift og diesel-elektrisk,

Link to post
Eks. I sted for å gå med 15 knop på 3500 O/min i 1 gir så ha den i 2 gir å ha samme fart på 2500 O/min

Nei, slik fungerer det ikke, en motor som går med konstant last (slik en båtmotor gjør) er konstruert for å holde ett hviss turtall ihht pådraget, motoren skal og bør også oppnå sitt maksturtallsområdet ved full last, hvis ikke blir den overbelastet i større eller mindre grad.

 

I ditt forslag her om å gire om under fart vil det si at du belaster motor mer ved å hive inn ett høyere gir, derav turtallsreduksjonen på motor. På ett eller annet tidspunkt vil motoren få åndenød og kneles, det blir som å sammenligne å la være å gire ned bilmotoren i en oppoverbakke.

Link to post

Jeg holder meg til båt for "hvermansen".

Det er propellen som bestemmer turtallet.

 

Skal proppen ha 2500 omdr/min og du setter inne en disel som har mx torque ved 3000. Da sveiser du fast girkassa i 3dje gir. (dersom 3dje gir 2500 på akselen ved 3000 på motoren.)

Da er den fastsveisede girkassa et reduksjonsgir.

Link to post

Eneste av bilautomatene som vil holde trur jeg. Kan forsterkes til å tåle stooore krefter med enkle inngrep.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

To-trinns ZF girkasse med elektronisk skift... egentlig bare reelt hvis du har behov for fart (45 knop pluss), og er motorisert osv., for dette...

 

Sunseeker, Sealine, Buzzi, Baia, Pershing, osv., har eksperimentert en del med dette på et par båter... som regelmed Arneson og / eller Trimax overflatepropeller, samt noen få med vannjet. Siste fra Sealine var vel rundt 4 år siden med en 35 foter med 2x440 Yanmar og Trimax.... men skroget var ikke det rette for over 45 knop .... Ingen har blitt den helt store salgssuksessen (Pershing er vel unntaket) da kompromissene en gjør for å oppnå så stor fart ikke fungerer så godt når en detter ned mot planingsterskelen i dårlig vær..

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Problemet med bilgearkasse er ikke det diskusjonen her snakker om, om det funker eller ikke :flag:

 

Det fungerer rent teknisk, men trykket fra akselen som dytter båten framover knekker kassa på et øyeblikk. Det finnes ikke trøstelager på ei bilkasse, og dermed bli akselen forsøkt presset inn i kassa.

 

Men hvis du monterer et trøstelager før kassa (finnes i handel) kan du bruke hvilken kasse du vil. Dette lageret vil ta opp vertikale krefter, og vridningslager holder stand.

Link to post

Litt på siden av spørsmålet, men jeg og en kompis tenkte for noen år tilbake på å lage hjulbåt av en gammel robåt med folkevognmotor. Tenkte å sveise diffen og sette skovler på hjula.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post

Forover går det kanskje greit med automatgir (forutsatt ok trøstelager og god nok oljekjøling, ja). Problemet kommer når man skal bakke opp... Først N, stopp aksling, så R, så masse masse gass (uten at båten stopper fort nok for det siden utvekslingen mellom motor og propell blir helt feil pga reversen sin lave giring). Men jeg har hørt om de som har brukt en manuell girkasse. Da kan man bruke 1 og 2 giret forover. En fast vribar propell er da best, slik at man kan forhåndsinnstille grei nok stigning til at båten bakker godt nok i reversen. Men jeg holder meg nok til båtgir :smiley:

Link to post

Jeg kjenner en som en gang hadde en gammel jerndorry med lastebilmotor og tilhørende gearkasse i båten, med clutch og det hele. Problemet her var at cluthen var betjent av trykkluft, og hvis man ikke passet på å fylle luftflasken etter oppstart var det umulig å løse ut gearet under gange! Så det ble noen knuste brygger, ukontrollerte nærkontakter med grunner m.m. ut av det før han gikk lei og kvittet seg med greiene...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Veit om en som satte en 2,4l Toyota motor med automatkasse i ei gammal snekke, det fungerte så lenge han hadde båten ihvertfall. Mener å huske at problemet var kjøling av automatkassa, men han løste det etterhvert. Tror den går enda.

Nå med både Båtførerbevis og SRC sertifikat!

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...