Jump to content

automatkasse fra bil i båt

stein erik olsen

Recommended Posts

Eks. I sted for å gå med 15 knop på 3500 O/min i 1 gir så ha den i 2 gir å ha samme fart på 2500 O/min

Nei, slik fungerer det ikke, en motor som går med konstant last (slik en båtmotor gjør) er konstruert for å holde ett hviss turtall ihht pådraget, motoren skal og bør også oppnå sitt maksturtallsområdet ved full last, hvis ikke blir den overbelastet i større eller mindre grad.

I ditt forslag her om å gire om under fart vil det si at du belaster motor mer ved å hive inn ett høyere gir, derav turtallsreduksjonen på motor. På ett eller annet tidspunkt vil motoren få åndenød og kneles, det blir som å sammenligne å la være å gire ned bilmotoren i en oppoverbakke.

Eneste av bilautomatene som vil holde trur jeg. Kan forsterkes til å tåle stooore krefter med enkle inngrep.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

To-trinns ZF girkasse med elektronisk skift... egentlig bare reelt hvis du har behov for fart (45 knop pluss), og er motorisert osv., for dette...

Sunseeker, Sealine, Buzzi, Baia, Pershing, osv., har eksperimentert en del med dette på et par båter... som regelmed Arneson og / eller Trimax overflatepropeller, samt noen få med vannjet. Siste fra Sealine var vel rundt 4 år siden med en 35 foter med 2x440 Yanmar og Trimax.... men skroget var ikke det rette for over 45 knop .... Ingen har blitt den helt store salgssuksessen (Pershing er vel unntaket) da kompromissene en gjør for å oppnå så stor fart ikke fungerer så godt når en detter ned mot planingsterskelen i dårlig vær..

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Problemet med bilgearkasse er ikke det diskusjonen her snakker om, om det funker eller ikke :flag:

Det fungerer rent teknisk, men trykket fra akselen som dytter båten framover knekker kassa på et øyeblikk. Det finnes ikke trøstelager på ei bilkasse, og dermed bli akselen forsøkt presset inn i kassa.

Men hvis du monterer et trøstelager før kassa (finnes i handel) kan du bruke hvilken kasse du vil. Dette lageret vil ta opp vertikale krefter, og vridningslager holder stand.

Forover går det kanskje greit med automatgir (forutsatt ok trøstelager og god nok oljekjøling, ja). Problemet kommer når man skal bakke opp... Først N, stopp aksling, så R, så masse masse gass (uten at båten stopper fort nok for det siden utvekslingen mellom motor og propell blir helt feil pga reversen sin lave giring). Men jeg har hørt om de som har brukt en manuell girkasse. Da kan man bruke 1 og 2 giret forover. En fast vribar propell er da best, slik at man kan forhåndsinnstille grei nok stigning til at båten bakker godt nok i reversen. Men jeg holder meg nok til båtgir :smiley:

Jeg kjenner en som en gang hadde en gammel jerndorry med lastebilmotor og tilhørende gearkasse i båten, med clutch og det hele. Problemet her var at cluthen var betjent av trykkluft, og hvis man ikke passet på å fylle luftflasken etter oppstart var det umulig å løse ut gearet under gange! Så det ble noen knuste brygger, ukontrollerte nærkontakter med grunner m.m. ut av det før han gikk lei og kvittet seg med greiene...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...