stein erik olsen Startet 20.November.2009 Del på Facebook Startet 20.November.2009 Lurte på om noen har prøvd ut dette?tenkte at det må være tingen?får jo slure gir og flere utvekslinger Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 20.November.2009 Del på Facebook Svart 20.November.2009 Tipper det her vil komme mange kommentarer. Hva skal du med flere utvekslinger i båt, gire ned og opp i bølgene Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 20.November.2009 Del på Facebook Svart 20.November.2009 kan du ikkje likegodt sette inn en manuell kasse, får slureugir da og ;) og en forferrdelig lite effektiv revers :P Sitér dette innlegget Link to post
stein erik olsen Svart 20.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2009 Tipper det her vil komme mange kommentarer. Hva skal du med flere utvekslinger i båt, gire ned og opp i bølgene Eks. I sted for å gå med 15 knop på 3500 O/min i 1 gir så ha den i 2 gir å ha samme fart på 2500 O/min Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.November.2009 Del på Facebook Svart 20.November.2009 Artig tanke. Th700 fra gmc typhoon feks Måtte vel gått an på en heilplanende weekendcruiser. Med tilpasset motor måtte det gått unna etter kvart som den mista vannmotstand Måtte hatt bremseskive på aksel med calipper. Enkel sak å fikse. Aksel må stå stille for å veskle D/R... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
REM Svart 20.November.2009 Del på Facebook Svart 20.November.2009 GM two-speed Powerglide må isåfall være tingen. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
magnumlars Svart 20.November.2009 Del på Facebook Svart 20.November.2009 Veit det var ein her i området som tok ein chevy 350 og medfølgande gearkasse (727?) og sette dette i ein lettdreven speedbåt som gjorde rundt 50 knop. Funka visst som snus. Ellers er vel ikkje ulike gearutvekslingar noko nytt. Har sett dette fleire ganger både med konvensjonell mekanisk framdrift og diesel-elektrisk, Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 20.November.2009 Del på Facebook Svart 20.November.2009 Eks. I sted for å gå med 15 knop på 3500 O/min i 1 gir så ha den i 2 gir å ha samme fart på 2500 O/min Nei, slik fungerer det ikke, en motor som går med konstant last (slik en båtmotor gjør) er konstruert for å holde ett hviss turtall ihht pådraget, motoren skal og bør også oppnå sitt maksturtallsområdet ved full last, hvis ikke blir den overbelastet i større eller mindre grad. I ditt forslag her om å gire om under fart vil det si at du belaster motor mer ved å hive inn ett høyere gir, derav turtallsreduksjonen på motor. På ett eller annet tidspunkt vil motoren få åndenød og kneles, det blir som å sammenligne å la være å gire ned bilmotoren i en oppoverbakke. Sitér dette innlegget Link to post
Ra Balder Svart 20.November.2009 Del på Facebook Svart 20.November.2009 Flere gearutvekslinger i båt er slettes ikke ukurant, iallefall ikke i båter beregnet for høy hastighet. Sjekk f.eks. ut denne: http://www.pbn.no/Engine Sitér dette innlegget Edmund.Larsen, Hardanger. Link to post
2nd Trikker'n Svart 20.November.2009 Del på Facebook Svart 20.November.2009 Jeg holder meg til båt for "hvermansen". Det er propellen som bestemmer turtallet. Skal proppen ha 2500 omdr/min og du setter inne en disel som har mx torque ved 3000. Da sveiser du fast girkassa i 3dje gir. (dersom 3dje gir 2500 på akselen ved 3000 på motoren.) Da er den fastsveisede girkassa et reduksjonsgir. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 20.November.2009 Del på Facebook Svart 20.November.2009 Men vist du skal ha fart og har motor som orker da er det bare fint med gear, en båt som har stor proppel for fart , er det ikke sikert har krefter nede på turtallet for å få båten opp i plan å da må vi inn med gear Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 20.November.2009 Del på Facebook Svart 20.November.2009 Men vist du skal ha fart og har motor som orker da er det bare fint med gear, Det er som vanlig, helt riktig det du skriver - dersom du heter Rune Gjelsten og båten heter Spirit of Norway. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 20.November.2009 Del på Facebook Svart 20.November.2009 GM two-speed Powerglide må isåfall være tingen. En kompis av meg hadde faktisk en to-trinns power-glide i båten sin for mange år siden Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
REM Svart 20.November.2009 Del på Facebook Svart 20.November.2009 Eneste av bilautomatene som vil holde trur jeg. Kan forsterkes til å tåle stooore krefter med enkle inngrep. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Hillmar Svart 20.November.2009 Del på Facebook Svart 20.November.2009 dersom du heter Rune Gjelsten og båten heter Spirit of Norway. så har du ikke lov, i følge reglene, å ha flere gir... Men ja, jeg skjønner hva du sier Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 20.November.2009 Del på Facebook Svart 20.November.2009 På polarn droppa jeg gearet og sveisa akselen rett på svinghjulet. Har vridbart propellanlegg Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Birchwood 320 Svart 21.November.2009 Del på Facebook Svart 21.November.2009 Noen Sunseeker 48/50 med 3 motorer har da 2 gir. Har selv satt bak spakene i en slik. Shift only bellow en eller annen fart eg ikke husker. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Divemaster Svart 21.November.2009 Del på Facebook Svart 21.November.2009 To-trinns ZF girkasse med elektronisk skift... egentlig bare reelt hvis du har behov for fart (45 knop pluss), og er motorisert osv., for dette... Sunseeker, Sealine, Buzzi, Baia, Pershing, osv., har eksperimentert en del med dette på et par båter... som regelmed Arneson og / eller Trimax overflatepropeller, samt noen få med vannjet. Siste fra Sealine var vel rundt 4 år siden med en 35 foter med 2x440 Yanmar og Trimax.... men skroget var ikke det rette for over 45 knop .... Ingen har blitt den helt store salgssuksessen (Pershing er vel unntaket) da kompromissene en gjør for å oppnå så stor fart ikke fungerer så godt når en detter ned mot planingsterskelen i dårlig vær.. Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Miss Amalie Svart 22.November.2009 Del på Facebook Svart 22.November.2009 Problemet med bilgearkasse er ikke det diskusjonen her snakker om, om det funker eller ikke Det fungerer rent teknisk, men trykket fra akselen som dytter båten framover knekker kassa på et øyeblikk. Det finnes ikke trøstelager på ei bilkasse, og dermed bli akselen forsøkt presset inn i kassa. Men hvis du monterer et trøstelager før kassa (finnes i handel) kan du bruke hvilken kasse du vil. Dette lageret vil ta opp vertikale krefter, og vridningslager holder stand. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Dalton Svart 23.November.2009 Del på Facebook Svart 23.November.2009 Litt på siden av spørsmålet, men jeg og en kompis tenkte for noen år tilbake på å lage hjulbåt av en gammel robåt med folkevognmotor. Tenkte å sveise diffen og sette skovler på hjula. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
BMP Svart 23.November.2009 Del på Facebook Svart 23.November.2009 Om en ikke syness båten bruker nokk drivstoff vil jo en automatkasse være den idiele løsningen på det problemet, bare ikke glem og monter en solid oljekjøler på kassa. Sitér dette innlegget Link to post
enes-25 Svart 24.November.2009 Del på Facebook Svart 24.November.2009 Forover går det kanskje greit med automatgir (forutsatt ok trøstelager og god nok oljekjøling, ja). Problemet kommer når man skal bakke opp... Først N, stopp aksling, så R, så masse masse gass (uten at båten stopper fort nok for det siden utvekslingen mellom motor og propell blir helt feil pga reversen sin lave giring). Men jeg har hørt om de som har brukt en manuell girkasse. Da kan man bruke 1 og 2 giret forover. En fast vribar propell er da best, slik at man kan forhåndsinnstille grei nok stigning til at båten bakker godt nok i reversen. Men jeg holder meg nok til båtgir Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.November.2009 Del på Facebook Svart 24.November.2009 Jeg kjenner en som en gang hadde en gammel jerndorry med lastebilmotor og tilhørende gearkasse i båten, med clutch og det hele. Problemet her var at cluthen var betjent av trykkluft, og hvis man ikke passet på å fylle luftflasken etter oppstart var det umulig å løse ut gearet under gange! Så det ble noen knuste brygger, ukontrollerte nærkontakter med grunner m.m. ut av det før han gikk lei og kvittet seg med greiene... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
BMP Svart 24.November.2009 Del på Facebook Svart 24.November.2009 Ja en må nokk inn med en akslingsbrems får og få stoppet akslingen slik at en får den inn i revers. Men skit har en tatt girkassen fra en bil kan en vel ta med en av bremsetromlene også. Sitér dette innlegget Link to post
Hombrè Svart 24.November.2009 Del på Facebook Svart 24.November.2009 Veit om en som satte en 2,4l Toyota motor med automatkasse i ei gammal snekke, det fungerte så lenge han hadde båten ihvertfall. Mener å huske at problemet var kjøling av automatkassa, men han løste det etterhvert. Tror den går enda. Sitér dette innlegget Nå med både Båtførerbevis og SRC sertifikat! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.