sprattus Startet 21.November.2009 Link til dette innlegget Startet 21.November.2009 jeg har en båt med styrehus og dekk av aluminium . det er til tider mye kondens under dekket så jeg lurer på om det finnes noe stoff som man kan lime under Sitér dette innlegget Link to post
M/S Ida Mari (Jan) Svart 21.November.2009 Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 Blir ikke noe mindre kondens av den grunn. Riktig ventilasjon er måten å fikse det på... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.November.2009 Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 Blir ikke noe mindre kondens av den grunn. Den der er nok feil. Kondens blir eliminert ved at kuldebroen brytes. Det fikses ved isolasjon. Nå går det en annen tråd her om isolasjon. Alt fra liggeunderlag og bedre kan brukes. Men dette er muligens ikke brannsikkert. Limes på med f.eks. kontaktlim. Sitér dette innlegget Link to post
spilli Svart 21.November.2009 Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 Den der er nok feil. Kondens blir eliminert ved at kuldebroen brytes. Det er helt riktig Hulda. Jeg vet ikke så mye om litex plater, men di er jo suverene for bad. Hele vitsen er jo å stoppe vanndampen i lufta før den får kondensert. 10 mm plater skulle være tilstrekkelig. Her tror jeg også du får lim som er brannhemmende (Brukes jo i hus og bygg av alle slag) Ville i allefall undersøkt. En bra avfukter er jo heller ikke å forakte. Da slår du jo to fluer i en smekk, både avfukting, og tørking av lufta, men den krever jo litt effektbruk. MVH Spilli Sitér dette innlegget Link to post
sprattus Svart 21.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 takk for gode tips jeg forsker videre Sitér dette innlegget Link to post
Keiko123 Svart 21.November.2009 Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 http://flak.no/index.php?expand=11&sho...mp;ProdNo=34754 denne er også grei å bruke. er jo selvslukkende også Sitér dette innlegget Link to post
spilli Svart 21.November.2009 Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 http://flak.no/index.php?expand=11&sho...mp;ProdNo=34754 denne er også grei å bruke. er jo selvslukkende også Flott Keiko. Denne skal jeg legge meg på minne, er jo midt i blinken for båt. Litt dyr? Ja,ja alt koster Mvh spilli Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 21.November.2009 Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 (redigert) Du fjerner ikke kondensen ved å isolere mot varme slik det foreslås her. Da må du også isolere mot vanndamp gjennomgang i isolasjonen, og det krever stor nøyaktighet!. Vanndampen vil dersom den ikke luftes ut, trenge igjennom isolasjonen og kondensere på innsiden av det kalde aluminiumsoverbygget. Kondensen vil derfra fukte eventuelle organiske materialer og danne grunnlag for soppvekst (mugg og råte). En isolasjom av vanndamp fuktspærre, krever nøyaktig og gjennomtenkte løsninger med hensyn på plassering av gjennomføringer av ledninger, rør og festemateriell som spiker og skruer. Nei det er mye sikrere å sørge for en jevn utlufting slik at fuktig luft sendes ut før den kondenserer. Redigert 21.November.2009 av aileenll (see edit history) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
spilli Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 Du fjerner ikke kondensen ved å isolere mot varme slik det foreslås her. Da må du også isolere mot vanndamp gjennomgang i isolasjonen Hei! Jeg finner ikk der hvor det ståt "Isolere mot varme"? Trådstarter ønsker jo råd om isolasjon mot kondens. Hele vitsen, som du også skriver er jo å få det difusjonstett. Etter som jeg har forstått så er disse mattene fra Armaflex,som Keiko 123 foreslår, og Litex platene det. Kun utlufting? Tja, er ikke helt overbevist om det. Luften klarer bare å holde på en viss mengde vanndamp i henhold til temp . Mvh Spilli. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 Kun utlufting? Tja, er ikke helt overbevist om det. Luften klarer bare å holde på en viss mengde vanndamp i henhold til temp .Mvh Spilli. Sånn er det. Man må ha en viss forståelse av hvordan ting fungerer. Poenget er at luft er bærer av vann i hennhold til sitt eget energinivå. Dette nivået er definert ved temperatur og trykk. Dess høyere, dess mer energi, dess mer vann. Når luften, la oss si ved 10 grader C treffer aluminiumsdekket som la oss si holder 5 grader C, så greier ikke luften i skjæringspunktet mellom luft og dekk å holde på vannet som tilsier 10 grader. Diffen av vannet mellom 10- og 5 grader blir utfelt som kondens på den kalde flaten. Så kan vi kutte ut alt om diffsjonssperrer og denslags. Aluminiumet er diffusjonssperre. Der det er gliper i isolasjonen, vil det kondensere der fordi det er kaldere. Men det vil ikke kondensere så mye. Skulle denne diffusjonsteorien kunne holde vann, ville Hulda veid 100 tonn. Da jeg var nede på båten i dag, ikke landstrøm, var det 6,3 grader inne og RF var 55 %. Det betyr at isolasjonen i Hulda og alt bart treverk ikke har trukket vann. Sitér dette innlegget Link to post
selin Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Armaflex. M. Lim på baksiden. Selges av makitech på finn.no Den beste løsningen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.