Diddn Startet 21.November.2009 Del på Facebook Startet 21.November.2009 hei er det noen som vet hvor det selges mekaniske knopmålere? mvh Didrik Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 21.November.2009 Del på Facebook Svart 21.November.2009 Hva legger du i det? Hvordan ser de ut, og hvordan fungerer de? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 21.November.2009 Del på Facebook Svart 21.November.2009 Er det trykklogg du tenker på? Det er jo bare et rør eller en slangestump som står mot fartsretningen og måler et trykk. Det trykket blir omregnet til antall knop i forhold til vannstrømmen av instrumentet det røret eller slangen er koblet til Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Birchwood 320 Svart 21.November.2009 Del på Facebook Svart 21.November.2009 Hadde slik i båten. Er demontert pga at kabel og propellen ikke virket lengre. Men har instrumentet. Aner ikke om slikt er i salg i dag. Er det sumlog det heter tru Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
nives Svart 21.November.2009 Del på Facebook Svart 21.November.2009 Har hatt med "propell"(skovel) giver på andre båter. Et kjapt google ga noen resultat. Er det sånt du er ute etter? http://www.komplettfritid.no/search.php?se...=knopm%C3%A5ler http://www.kdtrading.no/tradingshop/produc...products_id=466 Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
Mini Svart 21.November.2009 Del på Facebook Svart 21.November.2009 Hvis det er VDO Instrument du har, så sjekk på Kellox.no. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 21.November.2009 Del på Facebook Svart 21.November.2009 (redigert) Hei ! I gamle dager fantes det et instrument som jeg svakt erindrer - det hadde en slagst strekt propell ute under vann som var forbundet med et instrument oppe på dashbordet via en "snurrewire". Utifra hvordan dette var montert og utført kunne man raskt trekke etpar konklusjoner som begrenset levetid, wiren måtte ikke ha knekker - derfor gikk den i rimelig plasskrevende buer. VDO utførelsen som var i min båt var skikkelig gjennomført, og kunne ikke ha vært helt gratis. Da jeg fremdeles hadde min Nidelv26 var jeg på jakt etter wire til en slik en, så det må ha vært i 2005 eller før. Var ikke å oppdrive. Verkstedet sa at det var slutt på denslags siden det nå var så mange enklere, monteringsvennlige løsninger. Så grovt sett er det vel 3 typer å velge i : Som tidligere nevnt i tråden: trykklogg - et enkelt men ikke så pålitelig system som omdanner et vanntrykk skapt av båtens bevegelse i vannet via et rør som føres opp til instrumentet. Trykket skapes via en pickup monyert på akterspeilet eller via et hull i stammen på påhengere. Denne må betraktes som fullmekanisk. Så har du en stor gruppe som har som felles at de baserer seg på et "paddlehjul" som monteres i en innsats som settes slik at vannets bevegelse snurrer hjulet. Enten på hekk eller gjennom skroget. på hjulet er det gjerne montert små magneter som gir impulser som via ledninger føres opp til instrumentet. Farten kan vises enten digitalt eller analogt, eller som endel av et bilde i et ekkolodd eller i en kartplotter. Valgmulighetene er mange. Endel av disse har også temperaturføler, og det er en funksjon som er mye brukt hos oss. Vil kalle denne delvis mekanisk :-) Så har du siste type som etterhvert har sett dagens lys - nemlig en GPS basert fartsgiver. Da henter instrumenetet signalene fra himmelen, og man slipper å montere noe som helst under vann. Vær imidlertid oppmerksom på at disse viser fart i forhold til land, mens de to foregående viser farta gjennom vannet. Det er ikke noe som er mer riktig av det ene eller det andre - det er rett og slett to forskjellige ting. -koh Redigert 21.November.2009 av koh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 21.November.2009 Del på Facebook Svart 21.November.2009 (redigert) Det var mer uttrykket "mekanisk" jeg reagerte på, og hva trådstarter legger i det. Redigert 21.November.2009 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 21.November.2009 Del på Facebook Svart 21.November.2009 Jeg har vaiere og propeller til sum log. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
maia Svart 21.November.2009 Del på Facebook Svart 21.November.2009 Mange som har en mekanisk som du kaller det,og i ettertid har invistert i gps, har nok oppdaget at den gamle knopmåleren ikke har vært riktig,men finns sikkert noen av disse som er bra hvis de blir montert korrekt,de måler vel vannmotstand.Uansett kjekt å se ca hastighet på fartøyet Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 21.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2009 Hei jeg mente altså knopmåler som ikke gåt på batteri/strøm. mnh Didrik Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 21.November.2009 Del på Facebook Svart 21.November.2009 Det var mer uttrykket "mekanisk" jeg reagerte på, og hva trådstarter legger i det. Og eg har instrumentet fra 1980 Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Allan E Svart 22.November.2009 Del på Facebook Svart 22.November.2009 Jeg har hatt en i båten hvor waieren var veldig kort. Ca 30 cm, den gikk fra propell ytvendig til en slags dynamo innvendig. Denn produserte strøm som gikk vidre til instrumentet. 0-10 knop. VDO denne også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.