Jump to content

Hvem selger mekanisk knopmåler?

Diddn

Recommended Posts

Har hatt med "propell"(skovel) giver på andre båter. Et kjapt google ga noen resultat. Er det sånt du er ute etter?

http://www.komplettfritid.no/search.php?se...=knopm%C3%A5ler

http://www.kdtrading.no/tradingshop/produc...products_id=466

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

Hei !

I gamle dager fantes det et instrument som jeg svakt erindrer - det hadde en slagst strekt propell ute under vann som var forbundet med et instrument oppe på dashbordet via en "snurrewire".

Utifra hvordan dette var montert og utført kunne man raskt trekke etpar konklusjoner som begrenset levetid, wiren måtte ikke ha knekker - derfor gikk den i rimelig plasskrevende buer. VDO utførelsen som var i min båt var skikkelig gjennomført, og kunne ikke ha vært helt gratis.

Da jeg fremdeles hadde min Nidelv26 var jeg på jakt etter wire til en slik en, så det må ha vært i 2005 eller før. Var ikke å oppdrive. Verkstedet sa at det var slutt på denslags siden det nå var så mange enklere, monteringsvennlige løsninger.

Så grovt sett er det vel 3 typer å velge i :

Som tidligere nevnt i tråden: trykklogg - et enkelt men ikke så pålitelig system som omdanner et vanntrykk skapt av båtens bevegelse i vannet via et rør som føres opp til instrumentet. Trykket skapes via en pickup monyert på akterspeilet eller via et hull i stammen på påhengere. Denne må betraktes som fullmekanisk.

Så har du en stor gruppe som har som felles at de baserer seg på et "paddlehjul" som monteres i en innsats som settes slik at vannets bevegelse snurrer hjulet. Enten på hekk eller gjennom skroget. på hjulet er det gjerne montert små magneter som gir impulser som via ledninger føres opp til instrumentet. Farten kan vises enten digitalt eller analogt, eller som endel av et bilde i et ekkolodd eller i en kartplotter. Valgmulighetene er mange. Endel av disse har også temperaturføler, og det er en funksjon som er mye brukt hos oss. Vil kalle denne delvis mekanisk :-)

Så har du siste type som etterhvert har sett dagens lys - nemlig en GPS basert fartsgiver. Da henter instrumenetet signalene fra himmelen, og man slipper å montere noe som helst under vann. Vær imidlertid oppmerksom på at disse viser fart i forhold til land, mens de to foregående viser farta gjennom vannet. Det er ikke noe som er mer riktig av det ene eller det andre - det er rett og slett to forskjellige ting.

-koh

Redigert av koh (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...