jorhei Startet 18.Juli.2004 Del på Facebook Startet 18.Juli.2004 Som en del sikkert har fått med seg så har jeg en 27.5 fots snekke med en 8-12 hk FM fra 1956, med vridbar propell. Det jeg, broder`n og far lurer på er hvordan det vil gå hvis vi kommer ut for dårlig vær med sterk motsjø? Vil motoren klare å skyve båten forover eller er den for svak til det? Hva vil eventuel skje? Er det noen maks motsjø eller bølgehøyde for hva motoren klarer? Noen synspunkter/ erfaringer om dette? Er sikkert ikke den eneste som har en ganske liten motor i en stor båt Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Fenix Svart 18.Juli.2004 Del på Facebook Svart 18.Juli.2004 Har hatt maken båt. Det skal ganske mye motsjø til før du ikke kommer framover, men du vil lett få noen ublide møter på vei ned fra bølgetoppene - og da spørs det jo hvor godt båten er klinket sammen. Sideveis bølger får båten til å rulle voldsomt. I det hele tatt er kombinasjonen gammel tresnekke/høy sjø ingen fornøyelse... I smult farvann, derimot...! Sitér dette innlegget Link to post
jorhei Svart 18.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2004 Hva mener du med mye motsjø? Er interessert i å vite dette med tanke på lengre turer hvor man kan bli overrasket av litt dårlig vær. Har forresten opplevd at det ruller bra med bølger fra siden og det er ikke noe alreit. Båten brukes bare når været er godt og tillater bruk, men tingen er om jeg drar ned til foreksempel Fredrikstad og skulle bli overrasket av dårlig vær, vil da båt og spesielt motor tåle dette? Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
heira Svart 18.Juli.2004 Del på Facebook Svart 18.Juli.2004 Hei Jorhei. Jeg tror mannskapet ombord gir seg før båten , tror ikke du skal bekymre deg for hva båtens fremdrift makter, med sunn fornuft har du søkt nødhavn lenge før sjøen har stoppet dere :diving. Det handler om å ha respekt for havets krefter og ikke utfordre det spesielt når en er usikker på hva som tåler hva. Mvh Heira Sitér dette innlegget 30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær Link to post
TommyJ00 Svart 18.Juli.2004 Del på Facebook Svart 18.Juli.2004 Var ute i et helvetes vær i fjor, på vei til Strømstad over sekken. Med 3-4 meter bølger hadde jeg ikke mye fremdrift. Klarte så vidt å holde baugen opp mot bølgende på det værste, men det gikk greit. Som heira skriver gir nok vi oss før båten, bare motor og styring fungerer. Undertegnede var nok mest medtatt etter turen over enn båten. mvh GipsyGirl Sitér dette innlegget Link to post
jorhei Svart 1.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2004 Har nå testet motoren på mye vridning og høyt turtall og er ikke i tvil om at det vil klare seg i høy/sterk motsjø. Viste seg at båten faktisk gjorde rundt 8 knop +/- (har tidligere ikke turt å kjøre den hardt) PS. Dette har ikke noe med at magneten nå antakligvis har tatt kvelden. For å si det sånn så kommer jeg til å gi meg veldig leeeeenge før båt og motor gir seg. Dette er jeg helt sikker på. Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Ronny O Svart 1.August.2004 Del på Facebook Svart 1.August.2004 Heisann Da var jeg tilbake fra ferie og sitter her solbrent som f.... La merke til denne tråden da jeg hadde en litt ubehagelig opplevelse her i vår. Merket på tur ut av fjorden at det var tung sjø, men fortsatte siden det ikke så ut til å bli værre. Da jeg var kommet ut av fjorden fikk jeg vinden rett på pluss en del motstrøm og enda tyngre sjø. Etter å ha gått et kvarters tid fant jeg ut at det kanskje var best å tørne rundt og komme seg på land igjen. Da hadde baugen fått seg et par kraftige lufteturer og jeg begynte å føle dette som litt utrygt. Fikk kameraten min til å ta ned mesanen da jeg ikke ville ha den oppe når jeg skulle snu, sendte han så ned i salongen for å holde fast det som eventuellt kunne falle i dørken. Jeg gjorde en stor feil på tørningen, jeg slakket av for mye. Så når jeg skulle beregne å snu mellom bølgene gikk dette altfor sakte. Resultatet ble en voldsom kregning når den første bølga traff skrogsiden, og når bølge nummer 2 kom løsnet batteristroppen og batteriet falt over foten min. Jeg var da så forbanna på meg selv at jeg ikke merket smerten noe særlig, og var mest lykkelig for at jeg hadde fått snudd skuta og det hele føltes mer trygt. Så jeg har funnet min grense hva slags vær jeg gir meg utpå, jeg har ikke tenkt å finne ut av hva båten sin grense er... Sitér dette innlegget Link to post
jorhei Svart 1.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2004 Så jeg har funnet min grense hva slags vær jeg gir meg utpå, jeg har ikke tenkt å finne ut av hva båten sin grense er... Det har jeg heller ingen som helst tanke om, men lurte hvis det skulle vise seg at det ble dårlig vær. Snekker er ikke noe særlig når du får sjøen fra siden, det er deres desidert svakeste side. Godt det gikk bra og du kom deg inn igjen da Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Ronny O Svart 1.August.2004 Del på Facebook Svart 1.August.2004 Jeg tror heller det er lurt å ha et par planer i bakhånden om været skulle bli friskt. Jeg ser bestandig på værvarselet før jeg tar en tur. Så plukker jeg meg ut et par nødhavner hvis det skulle blir nødvendig. Jeg vet nå hvor mye vær jeg vil tillate meg selv å dra ut i, og hvis jeg skal ha med familien er det gode marginer som gjelder. Samboeren min har enda ikke skjønt dette, hun vil ut nesten uansett. Første gangen jeg ga etter for presset ble en heller dårlig tur i åpen plastbåt, men fikk heldigvis berget opplevelsen da vinden løyet og fikk fisket litt småtorsk. Andre gangen var etter jeg hadde kjøpt snekka, da hun så lyst å ta en prøvetur. Jeg sa at det var litt for mye vind men jeg ga etter. Bare en liten tur ut av havna og inn igjen, fikk litt siderulling. Men etter da ba jeg henne om å høre på meg når jeg sier at forholdene ikke er helt bra... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.