Kjelli Startet 21.November.2009 Link til dette innlegget Startet 21.November.2009 Hjelper en nabo med startmotorene, men finner ikke ut av det. Dette er 24v anlegg, og startmotorene er av fabrikat Bosch, og står på MTU motorer. Startmotorene er skrudd ut, og ligger på dørken, lasken over til startviklingen er fjernet, slik at det bare er innslaget vi tester. Startbatteriene er 4 Sønnac ca 100Ah, så vi har ca 200Ah på 24v. Når vi tester innslaget, er hovedkablene koblet til med + og - direkte på startmotor, og så bruker en en ledningsstubb fra + og inn til + på innslaget. Strømtrekket er målt til ca 18A uansett om innslaget slår inn eller ei. Styrbord motor er lengst fra batteribanken. Når vi tester styrbord så kan det være den slår inn en gang, og så vil den ikke mer, og denne startmotoren er ny. Tester vi babord motor, så slår den inn kansje 5 - 8 ganger, og så vil den ikke mer. Da er tanken at dette er spenningsfall, enten over ledninger og koblinger, men ved måling direkte på innslagsreleet, synker spenningen fra 26,4 til 25,9 på begge. Måler vi spenningsfall fra tilkobling til batteri, er den på 20mV pr ledning. Vi har også koblet fra og lagt en og en ledning på nytt, med RK 50mm2, først + og så -, uten at det hjalp noe mer. Har også prøvd å bytte over til forbruksbanken, det hjalp ikke heller. Så er spørsmålet, hvordan ser innslaget ut på en startmotor av den størrelsen? Ligger der noe som nekter for mange innslag etter hverandre, inne i innslagsreleet? Kan der være problem med magnetiseringen når selve startmotoren er frakoblet? Har de byttet om startmotorene, så har problemet med at en bare får et innslag flyttet seg til den andre startmotoren, slik at den som er nærmest alltid fungerer best. Men siden der går 2 paralelle 95mm2 til både + og - til hver motor, så kan det ikke være spenningsfallet som gjør det, når strømtrekket bare er under 20A, og en ikke klarer å måle noe spenningsfall. Er kansje litt forvirrende slik som jeg har skrevet dette, men jeg er forvirret selv også Så, er der noen som kjenner oppbyggingen av innslaget på en stor startmotor? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 21.November.2009 Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 https://baatplassen.no/i/index.php?act=Sear...e=%2Bstartmotor Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 21.November.2009 Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 Hei ! Skjønte ikke helt det du beskrev, men slik jeg har forstått prinsippene skal det fungere på følgende måte. Det er en holdevikling og en innslagsvikling. Innslagsviklingen tar mye strøm, og er ment bare å virke en kort stund, mens holdeviklingen skal holde inslaget aktivisert etter at startmotoren har begynnt å gå. Holdeviklingen alene greier ikke å trekke igang sakene. Så for at innslaget bare skal virke en kort stund, er det seriekoplet med selve startmotoren (via børstene). Når så du vrir på nøkkelen vil først all spenningen gå til innslagsviklingen som da trekker ankeret i bakre stilling der det igjen kontakter releet som gir strømmen til selve startmotoren som så begynner å svive. Ettersom denne kommer opp i fart, vil spenningen forflytte seg til denne, og det blir mindre på selve innslagsviklingen. Holdekretsen sørger for å holde ankeret i bakre posisjon til vi slipper nøkkelen. Så når du har problemstillinger som du beskriver, er det ofte fordi det er slitte evt fastkilte børster og dårlig kontakt - som forårsaker at ikke innslagskretsen får den strømmen det skal ha. Sist gang jeg hadde slike problemer, tok jeg ut starteren, rengjorde og smurte (tynn olje) selve ankeret - tok ut børstene og rengjorde - sørget for at de hadde bevegelse/hadde fjærspenn dvs var ikke helt nedslitt. Rengjorde også kommutatoren. Dvs kopperplatene der børstene har kontakt. Etter denne operasjonen funket Yanmar startern min problemfritt i flere år - inntil jeg solgte hele stasen. Har oxo forstått det slik at dersom du greier å sette 12v direkte på innslagspolen over tid, vil der sive blå røk ut av de eller så flotte innkapsliger ! Moralen i denne visa er at innslagstrømmen er avhengig av strømgjennomgangen i selve starteren - og den skal bare være i aktivitet en kort stund. -koh Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 21.November.2009 Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 Har du målt med ohmmeter om det er skikkelig gjennomgang i innslaget? Det er jo en spole, og den er målbar med et multimeter. Hvis ankeret går inn bare nå og da, så ville jeg sett på hvor lett det ankeret går ut og inn. I tillegg sitter det en returfjær bak ankeret for å returnere det og bendixdrevet slik at starteren blir frikoblet fra starterkransen. Vet ikke størrelsen på denne starteren, men ville sjekket opp tverrsnittet på kabelen som fòrer innslaget med spenning Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Kjelli Svart 21.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 Har vært inne en tur til, tok denne gang med en mekaniker, og denne gangen fikk vi konstatert at innslaget på babord motor slo inn, men fikk ikke strøm til startmotoren. Tok ut innslaget, og klemte det i sammen for hånd, og målte at der ikke er elektrisk kontakt mellom boltene, der strømmen skal gå igjennom til startmotor. Tok da av innslaget på den andre startmotoren, og flyttet over, og da virket det. Så da virker babord motor. Men da må vi skaffe et nytt innslag for å kunne teste styrbord motor, og det vil ta en liten uke før vi får prøve igjen. Men hvis motorstrømmen i tillegg skal hjelpe innslagsreleet, er det kansje det som har lurt oss. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 21.November.2009 Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 (redigert) Viktig å ha godt tverrsnitt på kabelen og gode tenningsbrytere til innslaget, for den trekker mere strøm en du aner. På våre motorer på rundt 2000 hester har vi doble startere, og de trekker 24V 30A til sammen så lenge innslagene er inne. Redigert 21.November.2009 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Kjelli Svart 26.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 Da var feilen lokalisert. Etter at nytt innslag var montert, ville ikke motoren starte. Motoren ble dradd litt rundt, så datt startmotoren ut, så slo den inn igjen, og så datt den ut igjen. Vi målte om der var mye spenningsfall på hovedstrømmen frem til startmotoren, fant 1,5v på minus, og 1,8v på plus, og hovedstrømbryter(plus går også igjennom startreleet), så dette var ikke unormalt. Begynte så å måle på styringen, og her manglet der mer spenning. Sjekket kabelskoene her, og de så dårlige ut (irret) og skiftet de, så virket alt. Konklusjonen er at elektronikken koblet ut starteren når elektronikken ikke fikk høg nok spenning frem på styreledningene. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 ...... Sjekket kabelskoene her, og de så dårlige ut (irret) og skiftet de, så virket alt. ....... Det er den samme gamle leksa om igjen og om igjen: "De aller fleste problemer til sjøs skyldes kontaktvansker og løsaktige forbindelser - og det gjelder også for elektriske anlegg" Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Kjelli Svart 27.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Ja, det viser seg om en båt koster mange mill, så er ikke kvaliteten bedre på el. anlegget for det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.