Jump to content

Hva bruker dere for å pumpe ut olje ved oljeskift?

Renita

Recommended Posts

Takk for svar hegra og Phoebe. Jeg har samme motor som deg Phoebe
Heldiggris :wink: Da får vi andre som ikke har rør til bunnen forholde oss til kirugi med slanger eller rør. Jeg har prøvd elektrisk fra biltema samt pumpe på drill. Ingen av disse var noe særlig, men andre får det kanskje bedre til. Jeg har endt opp med en vanlig messingpumpe som er avbildet av Nautofil og det går på et vis. På min er det håpløst å få tak i pluggen i bunnpanna så jeg får leve med denne løsningen.

Hegra jeg har gjort samme erfaringer som deg, prøvd med billig elektriskpumpe fra BT samt drillpumpe uten særlig suksess. Kunne ha tenkt meg å bygge om med slange fra bunnpluggen som Nautofil beskriver men pga plassproblemer så ender jeg nok opp med en 6 liters Pela pumpe fra Maritim. :yesnod:

MVH

Bjørn

• 4 måneder senere...
  • 7 år senere...

Jeg benytter DENNE Marco oljepumpa - med sikring, av/på- strømbryter, slanger og tilbehør for utførelse av oljeskift. 
Kobles rett på batteriet med medfølgende kabler.
Leveres med integrert bryter for reversibel funksjon for fylling og tømming av olje.
Selvsugende opp til 1 meter.
5413-47.png.f638caaa0a077273252c760a80de0d84.png

Ringnippel = Banjo kobling   (som er vel innarbeidet på Norsk og utenlandsk)

Har flere ganger tidligere åpnet nebbet for å oppfordre de som ikke får ut mer enn 6-7 liter på en motor som har 10-11 liter i oljevolum til å prøve litt hardere....

Min klare mening er at store motorer med dype bunnpanner ikke rører opp alt bunnslam under normal gange.

Resultatet er oppbygging av slamstoffer som ikke er bra for oljepumpe, siler, turbo eller turbo oljereturrør.

Nå har jeg fått sett nærmere på VP41P, KAD44 og KAD300 motorer og de som fortsetter å hevde at det ikke forkommer slamming tar jeg ikke alvorlig lenger.... sorry

Ta en 10 liters dunk med spillolje og hell ut 6 liter. Så fyller du på 6 liter ny olje.  Er det å "bytte" olje ????  :sweat:  :sweat:

Kjøpte samme type som vi hadde brukt på jobben i mange år med godt resultat.

Alt i ett. Er flere andre her som har den samme ser jeg.

Suger vakuum i plastbeholderen så all oljen går rett nedi via en slange. Har brukt den samme i andre sammenhenger som å fjerne vann etc fra plasser det er vanskelig å komme til . Den tynne sugeslangen kommer til overalt.

Fusebox : Den har den tynne slangen som går rett ned i hullet til peilepinnen, ja. Og den tåler godt varm olje - jeg vil ihvertfall ikke holde fingrene borti...

Duppe : Jeg har bare brukt den til å tømme, så det vet jeg ikke.

Har prøvd ganske mange forskjellige "løsninger" på dette, og denne er den eneste jeg vil anbefale.

Løp og kjøp :-)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...