Jump to content

Hva bruker dere for å pumpe ut olje ved oljeskift?

Renita

Recommended Posts

Hei,

Sist jeg skiftet olje på min AQAD31 brukte jeg ei 12V pumpe for å pumpe ut den brukte oljen igjenom peilerøret.

Dette var ikke særlig vellykket fikk ut ca 6 liter olje, og Volvo forhandleren sier at jeg bør klare 9-9,5 liter. :nonod:

Har sett en del andre manuelle pumper som fungerer etter vakuum prinsippet, ser at feks Maritim selger en variant.

Så det jeg lurer på er om noen har et tips/erfaringer med pumper som fungere til dette formålet.

På forhånd takk.

MVH

Bjørn

:yesnod:

Kjøp Pela-pumpen hos Maritim, det blir en ny opplevelse når det gjelder oljeskiftet.

Anbefales, bruker nå denne på alt som skal byttes oje på + litt andre ting :smiley:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Hei !

Vet ikke hvordan PELA pumpa er, men det finnes en rimeligere utgave hos Biltema - har imidlertid hørt noen skrekkhistorier om båteiere som kjører motoren skikkelig varm, og putter slangen ned via peilepinnerøret hvorpå slangen smelter, og ikke lar seg trekke opp igjen. Jeg har BT utgaven, men har alltid bare lunket på motoren på tomgang før jeg skulle suge olja, og således ikke hatt problemet.

Dette til advarsel - såvidt jeg har forstått er det ingen annen vei ut enn å hive ut motoren og ta slangen ut etter at bunnpanna er fjernet. mao litt jobb !

-koh

På min AQAD motor er det et rør på motsatt side av motoren i forhold til peilepinnen. Der kobler jeg til Denn pumpen fra biltema

Først heller jeg litt olje inn i røret slik at pumpen klarer å suge opp oljen. Ved denne pumpen har jeg fått ut så og si all oljen.

Ellers du kan bruke vakuum pumpe Slik en skriver tidligere har noen klart å smelte slange slik at du ikke får den opp. Måten jeg har gjort det på, virker kun hvis du har en slikt rør jeg beskriver over er å stappe slangen så vidt inn i røret og teipe rundt det slik at det blir tett mellom røret på motoren og vakunslangen. Da vil den suge opp oljen uten at det er noen fare for å røret smelter nede i motoren.

På mine siste båter, som alle har hatt Volvo motorer, har jeg brukt det orginale "sugerøret".

Koblet på vakumtank, samme sort som mange bilverksted bruker. Disse blir "ladet" med trykkluft / ejektor.

Kjøre varm motor, koble til, et krus kaffe mens den suger ut all olje.......

På min cummings Mercruiser er det en egen slange som kommer fra bunnpanna. Her er det en skru kork på, den skrur jeg av, og setter på en nippel som jeg kan koble vakuum pumpe til. Når motoren er god og varm suges all olje ut gjennom denne slangen. Enkelt og genialt.

Bruker den store vakuum pumpa de har på biltema. :-)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Jeg har forkastet Biltema sine vakuum sugere (fikk pengene igjen - falsk luft) - men er veldig fornøyd med Pela. Om du velger den runde 6 liters utgaven er den siste meteren med slange en metall-spiral slange - så slipper du skrekkhistoriene med at røret smelter og blir igjen i motoren. Du må riktigok tømme den underveis, men det har ikke plaget meg.

Sea King 38: Er det sånn at en kobler på en slange på peilrøret, eller må en stikke en slange ned i røret for å få opp all oljen??
Du må nok stikke et rør ned i peilerøret. De fleste peilerør når ikke ned i oljesumpen og da suger du bare luft. Ser jo at noen her har motorer med egne rør for oljeskift, men på disse må lenserøret gå helt til bunnen av bunnpanna. Jeg bruker en manuell messingpumpe med en litt stiv slange i peilerøret. Men det var jo en tankevekker dette med at slangen kan smelte og bli for stor når den skal ut igjen. Hva med et drivstoffrør nedi peilerøret og gummislange bare mellom pumpa og drivstoffrøret. Burde vel gå bra det :rolleyes:

Jeg tappet olja på mine kad32 etter 40 min. på 1000-1500 rpm med hageslangen, det ble ikke mye varm olja av det og olje tømminga tok veeeldig lang tid. Så det bør vel gjøres når motorene er gjennomvarme etter en kjøretur med belastning

Har denne som du får kjøpt bl.a på flak og tolema

oljesuger.jpg

(Skibsplast 655) (Nordan 780) (Bavaria 32 sport) Finnmaster 68 DC

Jeg har som nevnt den versjonen som ser identisk ut som på bildet i forrige innlegg. En er Pela - og den nederste svarte delen av slangen (som er den metallspiralen) retter seg alltid ut når jeg tar den ut av esken. Den andre jeg har - som jeg ikke kan se noen forskjell på i fht Pela bortsett fra at den er kjøpt et annet sted og under et annet navn - der retter den siste langedelen seg ikke ut og forblir litt "krøll". Om det skyldes at det er forskjell på det som selges under Pela navnet og andre - eller at de er innkjøpt på forskjellige tider (min Pela er 5 år gammel - den andre kun 1 år og sikkert en helt annen produksjonsserie) vet jeg ikke.

Jeg har nå en skrekkhistorie med Biltema sin elektriske oljeskifter. :eek:

Satte plastrøret nedi peilepinnehullet som beskrevet. Andre siden av pumpa oppi en tom dunk. Starta pumpa, det kom olje opp til pumpa men ikke ut. Lot pumpa gå en stund. Plutselig sa det pang, og svart olje spruta ut over hele motorrommet. Fryktelig jobb å tørke opp. Jeg kasta pumpa langt til havs. :headbang: Har siden brukt vakumpumpe fra Maritim.

På GM-dieselen min er det egen slange fra nederst i bunnpanna for oljeskift. Veldig lettvint. Skulle vært på alle motorer.

Om du gidder å legge i litt jobb og ca.750-1000 kroner i det nå så kan du få et enkelt system:

Når du har fått sugd ut mest mulig motoroljen så skrur du ut bunnpluggen,dette medfører en del oljegris så det kan være lurt å ha oljesugepute/ark i bunnen. Dette er vel i hovedsak hvorfor en ønsker å suge opp oljen.

Ta med bunnplugg til eks. Tess å få tak i nippel med riktig gjenger (lik som tappepluggen) og få de til å presse på slange med så stor inv. diameter så mulig. Jo større diameter jo lettere er det å pumpe og det går raskere.

Jeg valgte jeg 8 mm ,men vær obs på plass ved bunnplugg, kopplingene kan bli noe klumpete.

I andre enden av slangen monterte jeg på Hansenkoppling beregnet for luft (hun) .Det kan med fordel benyttes hydraulikk kopling,men jeg valgte luft pga.størrelsen.

Monterte slange på bunnpanne og klamret den opp på akterspeilen så Hansenkopplingen ble stående opp.

Vidre så benyttet jeg meg av en manuell oljepumpe fra Clas Ohlson til kr.249.- denne ble modifisert slik at jeg fikk Hansenkoppling (han) på denne også.Dette gjør du ved å montere rør nippel og kon som passer hansenkoppling og montere dette på røret på pumpen.

oljepumpe.jpg

Grunnen til at jeg benyttet Hansenkoppling var at jeg ville ha en tett ende på slangen som fører til bunnpanne. (hunn)

hansen.jpg

Her er en type koppling som kan bukes.

Lykke til :diving:

"Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!"

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...