rag Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 Hei Jeg bruker Biltemas vakuumpumpe. Har gjort det de siste 3 åra og er veldig fornøyd. Eneste aberet er at den bare rommer 8 liter, mens jeg bør ha ut 10 liter. Det betyr at jeg må tømme pumpa en gang med den risikoen for søl som det medfører. Ragnar Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 (redigert) ... Jeg har samme motor som deg Phoebe Da anbefaler jeg Marcopumpen spesielt. Alt av slanger, kuplinger og rør følger med i esken og dimensjonene passer rett på Yanmar 6LP. Plug & Play. Marco-pumpene holder også høy kvalitet og kan ikke sammelignes med "leketøy" fra f.eks. Biltema. Redigert 22.November.2009 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
knut1955 Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 Jeg bruker en drill-pumpe til å suge opp oljen, billig og effektivt. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 Takk for svar hegra og Phoebe. Jeg har samme motor som deg PhoebeHeldiggris Da får vi andre som ikke har rør til bunnen forholde oss til kirugi med slanger eller rør. Jeg har prøvd elektrisk fra biltema samt pumpe på drill. Ingen av disse var noe særlig, men andre får det kanskje bedre til. Jeg har endt opp med en vanlig messingpumpe som er avbildet av Nautofil og det går på et vis. På min er det håpløst å få tak i pluggen i bunnpanna så jeg får leve med denne løsningen. Sitér dette innlegget Link to post
Renita Svart 22.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 Takker for mange gode tips så langt MVH Bjørn Sitér dette innlegget Link to post
Renita Svart 22.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 Hegra jeg har gjort samme erfaringer som deg, prøvd med billig elektriskpumpe fra BT samt drillpumpe uten særlig suksess. Kunne ha tenkt meg å bygge om med slange fra bunnpluggen som Nautofil beskriver men pga plassproblemer så ender jeg nok opp med en 6 liters Pela pumpe fra Maritim. MVH Bjørn Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 Jeg har brukt den Marco pumpa i mange år nå. Fungerer bra til olje og diesel. Og plastpose rundt oljefilteret, mindre søl kan det ikke bli Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Nidelv 28 Søgne Svart 10.April.2010 Link til dette innlegget Svart 10.April.2010 Hvor mange liter olje går det på en volvo penta tamd 30? fikk ut 6 liter. fyllte på 6 liter igjen, høres dette greit ut? peilepinnen viser ok. Sitér dette innlegget Link to post
jma001 Svart 24.August.2017 Link til dette innlegget Svart 24.August.2017 Jeg benytter DENNE Marco oljepumpa - med sikring, av/på- strømbryter, slanger og tilbehør for utførelse av oljeskift. Kobles rett på batteriet med medfølgende kabler. Leveres med integrert bryter for reversibel funksjon for fylling og tømming av olje. Selvsugende opp til 1 meter. Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 24.August.2017 Link til dette innlegget Svart 24.August.2017 Kjøpte Macro pumpe i 1999 og bruker den fortsatt på båt og bil. Volvo penta sitt sugerør er i prinsippet en ringnippel på oljepluggen på bunnpannen. Det gjør at man får ut like mye som når man skrur ut oljepluggen. Om man har for lite å gjøre vil det være mulig å ettermontere dette på andre motorer. https://www.google.no/search?q=ringnippel&rlz=1C1JPGB_noNO698NO698&tbm=isch&imgil=ibLxASO9MgVoCM%3A%3BM-HfG4TWqSbACM%3Bhttp%253A%252F%252Fph-hydraulik.de%252FSchlaucharmaturen-ohne-Ausreisssicherung-oxid-1%252FRingnippel%252FRingnippel-oxid.html&source=iu&pf=m&fir=ibLxASO9MgVoCM%3A%2CM-HfG4TWqSbACM%2C_&usg=__aCyQmNn1pI8sqhPJuzTuXeoEcVw%3D&biw=1366&bih=662&ved=0ahUKEwj6j67ZtfDVAhXIB5oKHSssCrQQyjcINg&ei=FRCfWbqxHMiP6ASr2KigCw#imgrc=ibLxASO9MgVoCM: https://www.google.no/search?rlz=1C1JPGB_noNO698NO698&biw=1366&bih=662&tbm=isch&sa=1&q=volvo+penta+d1-30&oq=volvo+penta+d1-30&gs_l=psy-ab.3..0j0i24k1l3.12047.17004.0.19071.22.13.1.0.0.0.126.879.12j1.13.0....0...1.1.64.psy-ab..12.9.557...0i67k1j0i30k1.J1tM58fJuNU#imgrc=3E3nDMmWELzjaM: Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 24.August.2017 Link til dette innlegget Svart 24.August.2017 Ringnippel = Banjo kobling (som er vel innarbeidet på Norsk og utenlandsk) Har flere ganger tidligere åpnet nebbet for å oppfordre de som ikke får ut mer enn 6-7 liter på en motor som har 10-11 liter i oljevolum til å prøve litt hardere.... Min klare mening er at store motorer med dype bunnpanner ikke rører opp alt bunnslam under normal gange. Resultatet er oppbygging av slamstoffer som ikke er bra for oljepumpe, siler, turbo eller turbo oljereturrør. Nå har jeg fått sett nærmere på VP41P, KAD44 og KAD300 motorer og de som fortsetter å hevde at det ikke forkommer slamming tar jeg ikke alvorlig lenger.... sorry Ta en 10 liters dunk med spillolje og hell ut 6 liter. Så fyller du på 6 liter ny olje. Er det å "bytte" olje ???? Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 24.August.2017 Link til dette innlegget Svart 24.August.2017 Har også en BT vakumpumpe noe lignende med denne, godt fornøyd med den, har brukt den i mange år på bilene og nå båten. Renslig og enkelt, ikke mange pumpeslagene som trengs før olja kommer. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
M/S AIOLOS Svart 24.August.2017 Link til dette innlegget Svart 24.August.2017 Bruker vakumpumpe og er fornøyd med den Sitér dette innlegget Link to post
BjornK Svart 25.August.2017 Link til dette innlegget Svart 25.August.2017 Jeg har brukt denne : http://bilxtra.no/oljeskifter Funker som bare det. Billig, enkelt og renslig. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 25.August.2017 Link til dette innlegget Svart 25.August.2017 Kjøpte samme type som vi hadde brukt på jobben i mange år med godt resultat. Alt i ett. Er flere andre her som har den samme ser jeg. Suger vakuum i plastbeholderen så all oljen går rett nedi via en slange. Har brukt den samme i andre sammenhenger som å fjerne vann etc fra plasser det er vanskelig å komme til . Den tynne sugeslangen kommer til overalt. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 25.August.2017 Link til dette innlegget Svart 25.August.2017 BjornK, har den pumpen fra BilXtra den tynne slangen som stikkes ned i peilerøret ? Tåler den varm olje, eller må man være litt forsiktig så den ikke "smelter" av ? Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 25.August.2017 Link til dette innlegget Svart 25.August.2017 8 hours ago, BjornK said: Jeg har brukt denne : http://bilxtra.no/oljeskifter Funker som bare det. Billig, enkelt og renslig. Takk for tips, ser bra ut. Virker den begge veier? (tømme og fylle) Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 25.August.2017 Link til dette innlegget Svart 25.August.2017 Bruker den fra bilxtra. Den tykke slangen passer rett på røret til peilepinnen. (Yanmar 6LPA) Sitér dette innlegget Link to post
BjornK Svart 25.August.2017 Link til dette innlegget Svart 25.August.2017 Fusebox : Den har den tynne slangen som går rett ned i hullet til peilepinnen, ja. Og den tåler godt varm olje - jeg vil ihvertfall ikke holde fingrene borti... Duppe : Jeg har bare brukt den til å tømme, så det vet jeg ikke. Har prøvd ganske mange forskjellige "løsninger" på dette, og denne er den eneste jeg vil anbefale. Løp og kjøp :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.