Festina_Lente Startet 21.November.2009 Link til dette innlegget Startet 21.November.2009 Jeg bor ved Nordåsvannet i Bergen. Vi har det kjente, milde vinterklimaet som i og for seg kan minne mye om sommerklimaet. Vått, vind, og temperaturer som veksler mellom 10 grader pluss til 10 grader minus, med overvekt av pluss. Til tross for dette legger det seg som regel is på Nordåsvannet, litt mindre nå enn for 10 - 15 år siden. Dengang hadde vi skøyteis ihvertfall to ganger hver vinter. Ifjor vinter var det is i opptil flere uker om gangen, men aldri egentlig skøyteis. Isen er som regel helt vekke fra midten av mars. Jeg tenker på å flytte seilbåten (Maxi 95) inn i Nordåsvannet på sommerplassen til Festina Lente.. Den vil da ligge ved en betong flytekai inne i en bukt, lite utsatt for vind, unntatt når det kommer fra sør-øst. Det jeg lurer på er hvordan isen vil behandle en plastbåt? Jeg kan skaffe strøm fra et nabonaust, så i tilfelle rottefelle så kan jeg anlegge en form for boble/ propellstrømsak under båten for å holde isen tynn rundt selve båten. Vil litt varme i båten kunne motvirke at den fryser fast? Jeg har hørt noe om at plastbåter tåler is bedre enn trebåter, noen som vet noe om dette? Noen som vet om bobleanlegg av god/ dårlig kvalitet. Typer som er bedre enn andre? Det er også slik at isen kan komme i drift fra syd-østlig retning. Den vil da bevege seg vinkelrett på betongflytekaiens syd-østlige langside. Min båt vil ligge på motsatt side av kaien. Noen som har en mening om at isen som omslutter kaien/ øver press på yttersiden av kaien øve krefter mot en båt som ligger fortøyd på innsiden? Mvh, Even Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.November.2009 Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 (redigert) Båten fryser jo bare fast, det gjør da ingenting. Jeg har alltid latt båtene mine fryse fast. I løpet av 30 vintre har jeg ikke hatt en eneste skade. Verken på tre-, plast- eller Hulda. Jeg hadde en svensk skjærgårdskrysser i plast, en av disse lettbygde. Den lå i 30 centimeter is da det kom 30- til 40 centimeter snø på isen. Isen ble klemt ned, ned gikk også hekken på båten fordi isen hadde festet til roret. Saget rundt roret, og båten ploppet opp. Ingen skade, ikke engang på bunnstoffet. Dette med is og skade på båt burde vært tatt opp i Mythbusters på Discovery. Det kunne kanskje blitt en utfordring, lokalisert i California som de er. Frys du trøstig fast. På bildet ligger Hulda i minst 30 centimeter is, februar 2006: Redigert 21.November.2009 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 21.November.2009 Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 Er det ikke problematisk hvis det kommer uvær som lager store bølger og disse bryter opp isen? I den innerste delen av marinaen hvor jeg ligger kan det danne seg 5-10 cm is. Jeg ser at denne brytes opp av bølger fra store båter som går forbi, og at isflakene da kan bli liggende å gnisse mot båtene der. Lyden fra dette høres ikke god ut... Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 21.November.2009 Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 Plastbåter tåler å ligge i is. Ikke annet problem enn at den ikke får brukt den. Funker bra som "isbryter" også, vis du bare kommer løs:-) Gikk i is med trawleren ifjor, mye støy, men ble ren og fin i vannlinja:-)) Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 21.November.2009 Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 Ikkeno problem med at båten fryser fast, bare pass på at bunnventilene ikke fryser. Er mer skeptisk når isen bryter opp, at den isen kan ligge og gnisse på skroget, men det tåler det kansje. Om du ligger på baksiden av en kai som der blir presset is mot, vil der også ligge en del is på baksiden, men isen vil vel og dempe opp bevegelsen i bølgene, slik at de ikke blir så store. Og is som smelter er vel heller ikke så kvass. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 21.November.2009 Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 Har hatt plastbåt liggende innerst i Lysefjorden der det også danner seg noen få cm is av og til. Det var ingen problem. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Hulda Svart 21.November.2009 Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 En vinter lå jeg og en kompis på utsiden av en molo ved siden av et elveutløp. Isen brakk opp og isflakene var minst 20 cm tykke og noen hundre kilo tunge. Det bråket innmari inne i båtene. Høret lite på utsiden og ingen av båtene fikk den aller minste skade. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 21.November.2009 Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 Har ligget både med tre- og plastbåter i is --no problem. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 21.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 (redigert) Dette var gode nyheter! Ved å ha båten her hjemme vil jeg ha 2 minutter å gå. Nå er det 25 minutter å kjøre til Askøy - hver vei. Sier seg selv at det kan bli mye mer båtjobbing i vinter på denne måten. Takk for alle gode svar! Mvh, Even Redigert 21.November.2009 av Festina_Lente (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 21.November.2009 Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 Jeg vil bare føye til at havnen må være rolig uten særlig drag i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 21.November.2009 Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 Skrogform kan ha noe å si! Båter med deplassemntsskrog har som regel skrå vinkel mellom vannflaten og skroget, dettte gjør at isens kraft ved driving , bølger og utvidelser fører til et løft eller nedpress på skroget. Båter med planende skrog, knekkspant og tverrt akterspeil kan i midlertid utsettes for ganske store påkjenninger ved overgangen mellom skrogside og akterspeil, når isen presser på, da disse ligger vinkelrett på vannflaten og derfor ikke avleder isens trykk opp eller nedover. Selvlensende båter kan også være risikable da våt snø ombord kan gi tømmeventilene fylle funksjon! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
VO`n Svart 21.November.2009 Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 (redigert) Dette som har kommet frem her i tråden strider jo mot hva en har hørt i alle sammenhenger, også her på BP mener jeg at det har vært diskutert faren med is og båt.... Men med en slik referanse slo jo det i hjel det en måtte mene om båt og is.... Båten fryser jo bare fast, det gjør da ingenting. Jeg har alltid latt båtene mine fryse fast. I løpet av 30 vintre har jeg ikke hatt en eneste skade. Verken på tre-, plast- eller Hulda. Men... hva hvis isen slår sprekker og det danner seg isflak som beveger seg, det kan vel gå løs på fortøyninger og båt..... Redigert 21.November.2009 av VO`n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.November.2009 Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 (redigert) Skrogform kan ha noe å si! Båter med deplassemntsskrog har som regel skrå vinkel mellom vannflaten og skroget, dettte gjør at isens kraft ved driving , bølger og utvidelser fører til et løft eller nedpress på skroget. Båter med planende skrog, knekkspant og tverrt akterspeil kan i midlertid utsettes for ganske store påkjenninger ved overgangen mellom skrogside og akterspeil, når isen presser på, da disse ligger vinkelrett på vannflaten og derfor ikke avleder isens trykk opp eller nedover. Selvlensende båter kan også være risikable da våt snø ombord kan gi tømmeventilene fylle funksjon! Ser ikke slik ut. Hulda har knekkspant og tilnærmet vertikale sider til 10 cm under vannlinjen. Teorien holder dårlig. Det er ikke noe trykk i isen. Vi som har sett på dette noen år, har sett at båten ligger i en slags lomme av vann. Det er kun de øverste centimetrene som fryser til skutesiden. Småbåtene som ligger ved siden av Hulda tar heller ikke skade. Det er heller ikke noe problemer med fortøyninger. Jeg har et bilde et eller annet sted som viser grove isflak som baller på seg. Båt og tau er helt upåvirket. Fant det! What more can I say? Redigert 21.November.2009 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 21.November.2009 Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 For et par år siden sank en stor motorbåt i Tromøysund, etter at den var pårent av isflak. Rette skrogsider ble skåret opp av isen og båten gikk ned. I fjor var det bilder av en skjergårdjeep her på båtplassen. Båten lå i en flytebryggehavn,så kom et nytt bilde der vi bare så åpningen i isen der båten hadde ligget. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
chagall Svart 21.November.2009 Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 Teorien holder dårlig. Det er ikke noe trykk i isen. Vi som har sett på dette noen år, har sett at båten ligger i en slags lomme av vann. Det er kun de øverste centimetrene som fryser til skutesiden. Småbåtene som ligger ved siden av Hulda tar heller ikke skade. Interessante opplysninger som `Hulda` presenterer. Jeg har nå en forsikring som sier at båten skal være på land fra 1. nov. til 15. mars. Regner med at IF skal ha NOEN kr.ekstra hvis jeg ønsker å ha min båt liggende innefrosset i 30-50 cm is et par/tre måneder. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 21.November.2009 Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 Da synes jeg de bør begrunne det veldig tydelig. Sitér dette innlegget Link to post
Espenok Svart 21.November.2009 Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 Interessante opplysninger som `Hulda` presenterer. Jeg har nå en forsikring som sier at båten skal være på land fra 1. nov. til 15. mars. Regner med at IF skal ha NOEN kr.ekstra hvis jeg ønsker å ha min båt liggende innefrosset i 30-50 cm is et par/tre måneder. Tror forsikringspremien min økte med 350 kr når jeg endret forsikringen slik at jeg kunne ligge ute hele året. Eneste kravet var vel at den måtte ligge i bevoktet havn, ingen krav om at den skulle være isfri! Sitér dette innlegget Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann! Link to post
VO`n Svart 21.November.2009 Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 Hvis isen tar knekken på båten, kanskje forsikringselskapet kan skylde på uaktsomhet? Slik de gjerne gjør hvis båten snør ned og synker... Sitér dette innlegget Link to post
Espenok Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 Min tidligere båt lå ute forrige vinter. Var et par uke den lå innfrosset, det gikk helt greit. Men det var jo i sjøen. Havis er jo ganske myk så lenge det ikke er så mye ferskvann inne i bildet. Når jeg fisker på isen på fjorden her jeg bor tar jeg med meg spade istedet for isbor. Måker meg fort igjennom den porøse isen! Sitér dette innlegget Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann! Link to post
chagall Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 Når jeg fisker på isen på fjorden her jeg bor tar jeg med meg spade istedet for isbor. Måker meg fort igjennom den porøse isen! Ja , da er du heldig `Espenok`, her i "sørlige innlandstrøk" har man ikke den porøse isen. Sitér dette innlegget Link to post
Espenok Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 Ja , da er du heldig `Espenok`, her i "sørlige innlandstrøk" har man ikke den porøse isen. Er vel mindre salt i vannet der i 'sørlige innlandstrøk' en det er her i 'nordlige kyststrøk'! Sitér dette innlegget Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann! Link to post
MB Keila Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 Slik så det ut sist vinter. Ei bukt hvor det sjelden er is. Isen fra en annen fjord ble brutt opp og fraktet hit av mye vind. Ca. 20-30 cm tykke flak. Det var ikke artig da vinden sto på som verst. 2-3 fortøyninger mistet blåsene, men det gikk egentlig greit med min båt. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 For et par år siden sank en stor motorbåt i Tromøysund, etter at den var pårent av isflak. Rette skrogsider ble skåret opp av isen og båten gikk ned. I fjor var det bilder av en skjergårdjeep her på båtplassen. Båten lå i en flytebryggehavn,så kom et nytt bilde der vi bare så åpningen i isen der båten hadde ligget. Det bør kanskje legges til i de to ovennenvte saker følgende : Motorbåten fikk enorme isflak presset mot seg som følge av byens taubåtfirma som brøytet råk for skipstrafikken som derved satte enorme masser i sving i denne saken. Taubåtfirmaet ble frikjent i retten såvidt jeg husker. Ergo så er jo denne hendelsen av de mer ekstreme som førte til dette havariet som de fleste muligens slipper å tenke på. I det andre tilfelle så er det uhyre viktig og passe på at selvlensende båter holdes tomme for vann/snø/is ombord slik at egenvekten ikke trekker ned båten når lensehull er tett av is. OM dette har skjedd i denne saken aner jeg ikke noe om, men så har vært tilfelle på andre båter jeg har sett gå ned her i distriktet. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 22.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 Følger tråden med stor oppmerksomhet. Nordåsvannet består av brakkvann, og ferskvannet øverst fryser veldig lett. Hulda og dere andre - hva tenker dere om at båten fryser inne i ferskvannsis kontra saltvann. Bør legge til at inne på Kråkenes (nærmere Fjøsanger/ Bergen sentrum) har to større seilbåter overvintret nå i flere år. De ligger ytterst på et nes, så her skulle det kanskje komme større is-bevegelser enn inne i bukta vår. Legger ved et bilde fra båthavnen - sett mot sør-øst der den er åpen. Min båt vil da ligge på innsiden, skjermet av bryggen. Forsikringsmessig bør jeg vel ta en telefon til IF, slik at vi er enige. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 I min (danske) forsikringspolice står at forsikringen dækker om vinteren HVIS båden ligger i såkaldt "A-havn" - altså havn med god beskyttelse mod vind og vejr. Havde jeg ikke sådan dækning ville jeg ikke lade både ligge ude om vinteren. Er der i øvrigt nogen der ved om både med drev er særlig udsatte om vinteren i tilfælde af is og frost? Andy Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.