Hulda Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 (redigert) Festina_Lente skrev: Nordåsvannet består av brakkvann, og ferskvannet øverst fryser veldig lett. Hulda og dere andre - hva tenker dere om at båten fryser inne i ferskvannsis kontra saltvann. Bør legge til at inne på Kråkenes (nærmere Fjøsanger/ Bergen sentrum) har to større seilbåter overvintret nå i flere år. De ligger ytterst på et nes, så her skulle det kanskje komme større is-bevegelser enn inne i bukta vår.Forsikringsmessig bør jeg vel ta en telefon til IF, slik at vi er enige. Når det gjelder taubåt som brekker is, blir det mer å sammenligne med selfangere i øst/vestisen, ekstremforhold. I Sonsbukta, der Hulda ligger, er de øverste 10 centimetrene nesten så man kan drikke. Elven Såna kommer ut. Det er på den andre siden av et lite nes, 100 meter bredt, i forhold til der Hulda ligger. Ser man på det bilde der løse isflak ligger mot Hulda, så innerst i bukta kommer det ut en stor bekk. Såpass at det er gyteområde for ørret. Stort ferskere blir det ikke. Dessuten har vi det mye kaldere enn i Bergen. Jeg har opplevd kortvarig 32 kalde nede på båthavna. 20 kalde i perioder er ingen happening. Bildet heter '20 kalde'. Bak garntørka i det fjerne skimtes Hulda. Legg merke til alle de andre båtene som ligger i isen. Redigert 22.November.2009 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 Hulda skrev: Fant det! What more can I say? Hvordan gikk det med småbåten og påhenger som er nede (høyre side av bilde). Går å vurderer på om vi skal ta risken på å la trebåten vår bli utsatt for is i vinter. Har ikke så mye erfaring med dette fenomenet. Ligger i fjord med muligheten for is - mye ferskvann. Kan bli store krefter i sving dersom isen blir tykk, 10 - 15 cm, og dekker hele fjorden og når den slipper så er det sannsynligvis i et stort flak som dra utover eller innover. Alternativet blir å flytte oss - to timers kjøring eller 10 minutter å spasere. Ligger nå i bøye ca. 15 meter fra land og det er behagelig. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Hulda Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 jawik skrev: Hvordan gikk det med småbåten og påhenger som er nede (høyre side av bilde). Går å vurderer på om vi skal ta risken på å la trebåten vår bli utsatt for is i vinter. Har ikke så mye erfaring med dette fenomenet. Ligger i fjord med muligheten for is - mye ferskvann. Kan bli store krefter i sving dersom isen blir tykk, 10 - 15 cm, og dekker hele fjorden og når den slipper så er det sannsynligvis i et stort flak som dra utover eller innover. Alternativet blir å flytte oss - to timers kjøring eller 10 minutter å spasere. Ligger nå i bøye ca. 15 meter fra land og det er behagelig. Båten tl høyre er marinajolla. At den lever er et under. Ikke på grunn av isen, men på grunn av behandlingen den får. Sterk isgang er naturligvis ikke bra. Det kan kverke hva som helst. Da jeg var i ungdomsårene, ca. 50 år siden, hadde vi det i Bunnefjorden. Isen hadde på ettervinteren gått inne i Oslo. Det kom sterk sønnavind og isen midt inne i Bunnefjorden brakk av og drev inn til Oslo, kanskje 15 kilometer. Da snudde vinden til nordakuling, meget hård vind. Isen kom tilbake. Ikke som store flakt, men småflak. Den bygget seg opp og rev ned badehus som sto et par meter over vann. I badehuset til kammeraten min, hadde isen knust panelbordene og lå innover gulvet i biter på størrelse med sukkerbiter. Slikt kan skje. Det er 50 år siden forrige gang, og det kan være 200 år til neste gang. Det hører dessuten med at isen hadde blitt brutt innover i Bunnefjorden. Det var en utskipningsplass for Dyno helt innerst i fjorden. Isbryter pluss lastebåt hadde vært inn og ut av fjorden. Det var nok den utløsende faktoren den gangen. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 22.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 Slik så det ut på Fornebu da vi så på Festina Lente januar 1998 (bildet finnes også inne på bloggen min her). Boblehavn tror jeg, og hvor mye is det er utenfor vet jeg ikke, men vinterlig er det! Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 Min 32 fots plastbåt ligger også innefrosset noen døgn i året da det er på det kaldeste om vinteren her i Østfold. Ellers driver det ofte ganske store isflak rundt skroget. Båten har ligget der i 15 vintre, men aldri tatt noen som helst skade, muligens litt avskraping av bunnstoff i vannlinja. Jeg hadde foresten båten på land 1 vinter. Dette er en lukket båt, ganske greit ventilert. Men i løpet av den vinteren ble lakken i deler av interiøret (teaken rundt vinduene) såpass vannskadet av smeltet rim fra rutene at jeg aldri mer skal ha den båten annet enn i sjøen året rundt. Men OBS! Båter som ligger ute hvor det kan bli is i sjøen må absolutt ha frostsikret bunnventilene. Så fyll inn frostvæske i alle ventiler! Da er det bare fortøyningene det står på og båten ligger trygt. Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 17.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2009 Vi har båten liggende på sjøen i år, og det skal bli en spennede erfaring og ta med seg. Jeg har ikke frostsikret ventilene. Hvordan gjør jeg det? Tar av slangen og heller frostveske over selve ventilen? Eller er det bedre med en grunnvarme i kabinen? Slik det var i kveld var det -5 grader inne i båten og -10 grader på utsiden. Er det slik at jeg bør løpe å få fikset på ventilene eller er det ikke noe fare i denne temperaturen?? Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 tompa2 skrev: Vi har båten liggende på sjøen i år, og det skal bli en spennede erfaring og ta med seg. Jeg har ikke frostsikret ventilene. Hvordan gjør jeg det? Tar av slangen og heller frostveske over selve ventilen? Eller er det bedre med en grunnvarme i kabinen? Slik det var i kveld var det -5 grader inne i båten og -10 grader på utsiden. Er det slik at jeg bør løpe å få fikset på ventilene eller er det ikke noe fare i denne temperaturen?? Er det noen som kan hjelpe meg med svar på disse spørsmålene? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 Jeg har ikke frostsikret noen ventiler. Jeg har varme i kabin, toalettrom og motorrommet Har bestandig hatt båt på vannet året rundt, i boblehavn Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 Så lenge det ikke fryser rundt båten, trenger du ikke bekymre deg for ventilene. Sjøvannet holder dem over frysepunktet. Men fryser det såpass at gjennomføringene ikke lenger ligger i frostfritt vann, ja da begynner det å bli fare på ferde uansett om du har varme i båten eller ei... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tomeriks Svart 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 index skrev: Så lenge det ikke fryser rundt båten, trenger du ikke bekymre deg for ventilene. Sjøvannet holder dem over frysepunktet. Men fryser det såpass at gjennomføringene ikke lenger ligger i frostfritt vann, ja da begynner det å bli fare på ferde uansett om du har varme i båten eller ei... Men gjelder dette også om jeg heller i frostveske?? Hvordan sikrer dere som har båten i sjøen og lar den ligge i isen mot dette?? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 Om du har "volvo-leppe" pakkboks må denne holdes varm på en eller annen måte - den vil visstnok lekke dersom vannet i den fryser (iflg verkstedet som monterte mine). Om det går å konservere den på en eller annen måte vet jeg ikke. Dette er jo ingen problemstilling i boblehavn - men kan jo kanskje bli det i isbelagte omgivelser Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 (redigert) Jeg undres over anbefalingene om å la båten fryse inn? Har vært med på å redde en fastfrosset båt , riktig nok en planende båt med drev. vi skar den løs fra isen med motorsager, isen var bare 20 cm tykk men hang fast i båten når vi fikk heist den ut av vannet. Jeg tror det å la en båt fryse til bør ungåes med mindre man er helt sikker på hva det er en driver med. det er forskjell fra båt til båt. Noen skaffer seg mer uflaks en andre. Redigert 18.Desember.2009 av free (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jernkjøl Svart 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 Jeg hadde båten min ute i hele fjor vinter. Bryggen den lå på ligger rett i utløpet av en elv og isen la seg ganske fort. I drøye 3 mnd. lå båten fastfrosset i alt fra fem til 30 cm is. Det eneste jeg passet på var å hugge is rundt roret og måket bort en del snø på båten får å ikke presse den ned. Kjørte frostveske i alt av slanger mot bunnventilene, og hadde ingen problemer eller lekasjer i disse etterpå. Båten fikk heller ikke noen skader etter oppholdet i isen, en 28 ft. seilbåt. Men det interessante var at på samme brygge lå det en 26ft. tresnekke og en 14 ft. åpen alu.båt. Alubåten med selvlensende dekk berget seg så vidt etter iherdig innsats fra marinaen (et snøfall fylte båten med så mye vekt at den tok inn vann). Tresnekka gikk ned. Trolig skyltes dette lite ettersyn fra eieren, men det virket også som isen fikk bedre tak i bordgangene på tresnekka og da vekten av all snøen presset isen ned ble tresnekka også dratt ned til bordgangene over vannlinja begynte å ta inn vann. Min konklusjon er at båten greier seg fint i isen men trenger ofte ettersyn! Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 Bruker en frostveske vil jo denne bare berøre innsiden av ventilen. Og ventilen er jo som oftest ikke i flukt med skroget. Utsiden av ventilen vil vel da dra på seg en plugg av is som muligens fortsetter å presse på innover mot ventilen. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Tore B Svart 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 Litt byggskum eller annen isolasjon rundt stussen mellom skrog og ventil kan nok hjelpe hvis ikke ventilen ligger for nær vannlinja så det fryser på utsiden. Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 Hva gjør dere som har båten liggende på sjøen om vinteren med ventilene?? Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 Ingenting, ingenting.... Båten er klar til bruk uansett, så lenge det er isfritt.... Når isen begynner å bli "noe av".... Hender det jeg starter opp, setter i gir. En motor forover og en bakover..... Isen rund båten er vekk på noen få minutter, og motorene varmkjørt:-)))) + Har en "frostvakt i motorrommet, og en coupevarmer i kabinen. Alle kraner og ventiler står åpne..... Altså.... klar til bruk:-)) Sitér dette innlegget Link to post
Leksand12 Svart 20.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2009 Hej .. Ligger med träbåten i en hamn där det börjar bli is nu..har lagt en slang med hål på botten under båten och satt en kompressor i båten.Alltså har jag isfritt runt båten men det jag undrar är om det är risk att kulventilen med kylvatten till eksosen kan frysa sönder? Så länge det inte fryser runt båten är risken liten eller? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 20.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2009 (redigert) Jevnlig ettersyn av båten er fasiten for et problemfritt båtliv vinterstid. Jeg bruker også "Rover-metoden". Jeg ligger med fulle vann og dieseltanker hele vinteren. To frostvakter bak ved vanntankene med isolermatte over. En frostvakt i motorrommet. I dag pluss fire der nede og minus 14 ute. En vifteovn står på i styrhuset med veltesikring på. Den ga pluss 4 der også. Har brukt samme metode i flere år nå uten å hatt problemer. I fjor lå vi slik til at jeg måtte kjøre maskin titt og ofte for å holde innseilinga til havna åpen. Denne vinteren ligger jeg slik til at det er stort sett isfritt hele vinteren. Lagt til: Mine råd er for sere som ønsker å benytte båten vintertid. Ligger båten bare i opplag skal selvsagt vanntankene tømmes. Og da behøver man ikke tenke på isen rundt. Nyttårsaften blir det båttur igjen. Har nettopp kjørt propell for å få vekk isen rundt båten. Redigert 20.Desember.2009 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
tomeriks Svart 22.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 Er det noen som vet om forsikringsselskaper som godtar at båten ligger på vannet uten ispropell/bobleanlegg?? Gjensidige dekker ikke skader som følge av frost/kontakt med is.. Vurderer å kjøpe ispropell, men siden ingen andre i marinaen har det, og har ligget der i årevis, vet jeg ikke om jeg ser vitsen.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 Leksand12 skrev: Så länge det inte fryser runt båten är risken liten eller? Så lenge det er isfritt rundt gjennomføringen skal det mye til for at den skal sprekke ja. For å være helt sikker kan du jo isolere innerdelen med noen filler, litt skumgummi eller lignende. Varmen fra sjøvannet på utsiden sørger da for å holde den over frysepunktet også innvendig. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
olpi Svart 22.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 (redigert) Ja, det har jeg gjort. Brukte litt rester av isoalsjonen til varmluftrørene til eber`n som jeg hadde igjen. Surret det rundt ventilene og tapet det fast. Det er is på siden og bak båten min nå. Ikke så tykk, slo den lett i biter med båtshaken. Dårlig virkning av bobleanlegg der jeg ligger. Redigert 22.Desember.2009 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Leksand12 Svart 22.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 Hej.. index det låter bra..ska lägga lite isolation runt kulventilen,,,bra -3 nu men hade -14 i förrgår. Brrrrrr Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 29.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2009 Litt oppdatering fra hvordan min båt har det i isen.. I dag var det 16 kuldegrader i marinaen. Isen lå 2-3 cm tykk. I båten har jeg satt inn en kupevarmer, som går på 1300 watt. Temperaturen inne i båten var 7 pluss grader. På utsiden av båten har jeg senktet en nedsenkbar pumpe 7 meter. Denne pumper varmere vann opp i overflaten. Nå kommer det vann kun ut fra ett punkt, men det holder til å holde 4-5 m2 ved siden av båten. Planen er å fordele dette vannet ut over flere punkter over nyttår. Effekten på denne er 500watt, og den der kapabel til å løfte 10 000 liter vann i timen. Den er koblet til ett tidsur, slik at den går i 45 min og har 30 min pause. Føler meg trygg på at dette skal gå bra resten av vinteren.. Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 En liten påminnelse: http://www.nssr.no/Kystpatruljen/Sikkerhet...ikkel?key=94347 Trebåter og selvlensende båter er mest utsatt. Med snø og kulde over store deler av Sør-Norge, lever båtene nå et enda ”farligere” liv på sjøen eller i opplag på grunn av snømengdene og frosten. - Vi får omtrent daglig melding om båter som synker, fastslår fagsjef Per Arne Strandenes ved Ifs båtsenter i Bergen. 1 av tre båtskader skjer mens båten ikke er i bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.