Jump to content

Vinteropplag - kan båten ligge i is?

Festina_Lente

Recommended Posts

Nordåsvannet består av brakkvann, og ferskvannet øverst fryser veldig lett. Hulda og dere andre - hva tenker dere om at båten fryser inne i ferskvannsis kontra saltvann. Bør legge til at inne på Kråkenes (nærmere Fjøsanger/ Bergen sentrum) har to større seilbåter overvintret nå i flere år. De ligger ytterst på et nes, så her skulle det kanskje komme større is-bevegelser enn inne i bukta vår.

Forsikringsmessig bør jeg vel ta en telefon til IF, slik at vi er enige.

Når det gjelder taubåt som brekker is, blir det mer å sammenligne med selfangere i øst/vestisen, ekstremforhold.

I Sonsbukta, der Hulda ligger, er de øverste 10 centimetrene nesten så man kan drikke. Elven Såna kommer ut. Det er på den andre siden av et lite nes, 100 meter bredt, i forhold til der Hulda ligger. Ser man på det bilde der løse isflak ligger mot Hulda, så innerst i bukta kommer det ut en stor bekk. Såpass at det er gyteområde for ørret. Stort ferskere blir det ikke.

Dessuten har vi det mye kaldere enn i Bergen. Jeg har opplevd kortvarig 32 kalde nede på båthavna. 20 kalde i perioder er ingen happening.

Bildet heter '20 kalde'. Bak garntørka i det fjerne skimtes Hulda. Legg merke til alle de andre båtene som ligger i isen.

20_kalde110206_007.jpg

Redigert av Hulda (see edit history)
Fant det! What more can I say?

Hvordan gikk det med småbåten og påhenger som er nede (høyre side av bilde).

Går å vurderer på om vi skal ta risken på å la trebåten vår bli utsatt for is i vinter. Har ikke så mye erfaring med dette fenomenet. Ligger i fjord med muligheten for is - mye ferskvann. Kan bli store krefter i sving dersom isen blir tykk, 10 - 15 cm, og dekker hele fjorden og når den slipper så er det sannsynligvis i et stort flak som dra utover eller innover.

Alternativet blir å flytte oss - to timers kjøring eller 10 minutter å spasere. Ligger nå i bøye ca. 15 meter fra land og det er behagelig.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Hvordan gikk det med småbåten og påhenger som er nede (høyre side av bilde).

Går å vurderer på om vi skal ta risken på å la trebåten vår bli utsatt for is i vinter. Har ikke så mye erfaring med dette fenomenet. Ligger i fjord med muligheten for is - mye ferskvann. Kan bli store krefter i sving dersom isen blir tykk, 10 - 15 cm, og dekker hele fjorden og når den slipper så er det sannsynligvis i et stort flak som dra utover eller innover.

Alternativet blir å flytte oss - to timers kjøring eller 10 minutter å spasere. Ligger nå i bøye ca. 15 meter fra land og det er behagelig.

Båten tl høyre er marinajolla. At den lever er et under. Ikke på grunn av isen, men på grunn av behandlingen den får. Sterk isgang er naturligvis ikke bra. Det kan kverke hva som helst. Da jeg var i ungdomsårene, ca. 50 år siden, hadde vi det i Bunnefjorden. Isen hadde på ettervinteren gått inne i Oslo. Det kom sterk sønnavind og isen midt inne i Bunnefjorden brakk av og drev inn til Oslo, kanskje 15 kilometer. Da snudde vinden til nordakuling, meget hård vind. Isen kom tilbake. Ikke som store flakt, men småflak. Den bygget seg opp og rev ned badehus som sto et par meter over vann. I badehuset til kammeraten min, hadde isen knust panelbordene og lå innover gulvet i biter på størrelse med sukkerbiter. Slikt kan skje. Det er 50 år siden forrige gang, og det kan være 200 år til neste gang. Det hører dessuten med at isen hadde blitt brutt innover i Bunnefjorden. Det var en utskipningsplass for Dyno helt innerst i fjorden. Isbryter pluss lastebåt hadde vært inn og ut av fjorden. Det var nok den utløsende faktoren den gangen.

Min 32 fots plastbåt ligger også innefrosset noen døgn i året da det er på det kaldeste om vinteren her i Østfold. Ellers driver det ofte ganske store isflak rundt skroget. Båten har ligget der i 15 vintre, men aldri tatt noen som helst skade, muligens litt avskraping av bunnstoff i vannlinja.

Jeg hadde foresten båten på land 1 vinter. Dette er en lukket båt, ganske greit ventilert. Men i løpet av den vinteren ble lakken i deler av interiøret (teaken rundt vinduene) såpass vannskadet av smeltet rim fra rutene at jeg aldri mer skal ha den båten annet enn i sjøen året rundt.

Men OBS! Båter som ligger ute hvor det kan bli is i sjøen må absolutt ha frostsikret bunnventilene. Så fyll inn frostvæske i alle ventiler! Da er det bare fortøyningene det står på og båten ligger trygt.

• 4 uker senere...

Vi har båten liggende på sjøen i år, og det skal bli en spennede erfaring og ta med seg.

Jeg har ikke frostsikret ventilene. Hvordan gjør jeg det? Tar av slangen og heller frostveske over selve ventilen?

Eller er det bedre med en grunnvarme i kabinen?

Slik det var i kveld var det -5 grader inne i båten og -10 grader på utsiden. Er det slik at jeg bør løpe å få fikset på ventilene eller er det ikke noe fare i denne temperaturen??

Vi har båten liggende på sjøen i år, og det skal bli en spennede erfaring og ta med seg.

Jeg har ikke frostsikret ventilene. Hvordan gjør jeg det? Tar av slangen og heller frostveske over selve ventilen?

Eller er det bedre med en grunnvarme i kabinen?

Slik det var i kveld var det -5 grader inne i båten og -10 grader på utsiden. Er det slik at jeg bør løpe å få fikset på ventilene eller er det ikke noe fare i denne temperaturen??

Er det noen som kan hjelpe meg med svar på disse spørsmålene?

Så lenge det ikke fryser rundt båten, trenger du ikke bekymre deg for ventilene. Sjøvannet holder dem over frysepunktet. Men fryser det såpass at gjennomføringene ikke lenger ligger i frostfritt vann, ja da begynner det å bli fare på ferde uansett om du har varme i båten eller ei...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Så lenge det ikke fryser rundt båten, trenger du ikke bekymre deg for ventilene. Sjøvannet holder dem over frysepunktet. Men fryser det såpass at gjennomføringene ikke lenger ligger i frostfritt vann, ja da begynner det å bli fare på ferde uansett om du har varme i båten eller ei...

Men gjelder dette også om jeg heller i frostveske?? Hvordan sikrer dere som har båten i sjøen og lar den ligge i isen mot dette??

Om du har "volvo-leppe" pakkboks må denne holdes varm på en eller annen måte - den vil visstnok lekke dersom vannet i den fryser (iflg verkstedet som monterte mine). Om det går å konservere den på en eller annen måte vet jeg ikke. Dette er jo ingen problemstilling i boblehavn - men kan jo kanskje bli det i isbelagte omgivelser

09032009165.jpgJeg undres over anbefalingene om å la båten fryse inn?

Har vært med på å redde en fastfrosset båt , riktig nok en planende båt med drev. vi skar den løs fra isen med motorsager, isen var bare 20 cm tykk men hang fast i båten når vi fikk heist den ut av vannet.

Jeg tror det å la en båt fryse til bør ungåes med mindre man er helt sikker på hva det er en driver med. det er forskjell fra båt til båt.

Noen skaffer seg mer uflaks en andre.

Redigert av free (see edit history)

Jeg hadde båten min ute i hele fjor vinter. Bryggen den lå på ligger rett i utløpet av en elv og isen la seg ganske fort. I drøye 3 mnd. lå båten fastfrosset i alt fra fem til 30 cm is. Det eneste jeg passet på var å hugge is rundt roret og måket bort en del snø på båten får å ikke presse den ned. Kjørte frostveske i alt av slanger mot bunnventilene, og hadde ingen problemer eller lekasjer i disse etterpå. Båten fikk heller ikke noen skader etter oppholdet i isen, en 28 ft. seilbåt.

Men det interessante var at på samme brygge lå det en 26ft. tresnekke og en 14 ft. åpen alu.båt. Alubåten med selvlensende dekk berget seg så vidt etter iherdig innsats fra marinaen (et snøfall fylte båten med så mye vekt at den tok inn vann). Tresnekka gikk ned. Trolig skyltes dette lite ettersyn fra eieren, men det virket også som isen fikk bedre tak i bordgangene på tresnekka og da vekten av all snøen presset isen ned ble tresnekka også dratt ned til bordgangene over vannlinja begynte å ta inn vann.

Min konklusjon er at båten greier seg fint i isen men trenger ofte ettersyn!

Bruker en frostveske vil jo denne bare berøre innsiden av ventilen. Og ventilen er jo som oftest ikke i flukt med skroget. Utsiden av ventilen vil vel da dra på seg en plugg av is som muligens fortsetter å presse på innover mot ventilen.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Ingenting, ingenting....

Båten er klar til bruk uansett, så lenge det er isfritt....

Når isen begynner å bli "noe av".... Hender det jeg starter opp, setter i gir. En motor forover og en bakover.....

Isen rund båten er vekk på noen få minutter, og motorene varmkjørt:-))))

+ Har en "frostvakt i motorrommet, og en coupevarmer i kabinen. Alle kraner og ventiler står åpne.....

Altså.... klar til bruk:-))

Hej ..

Ligger med träbåten i en hamn där det börjar bli is nu..har lagt en slang med hål på botten under båten och satt en kompressor i båten.Alltså har jag isfritt runt båten men det jag undrar är om det är risk att kulventilen med kylvatten till eksosen kan frysa sönder?

Så länge det inte fryser runt båten är risken liten eller?

Jevnlig ettersyn av båten er fasiten for et problemfritt båtliv vinterstid. Jeg bruker også "Rover-metoden". Jeg ligger med fulle vann og dieseltanker hele vinteren. To frostvakter bak ved vanntankene med isolermatte over. En frostvakt i motorrommet. I dag pluss fire der nede og minus 14 ute. En vifteovn står på i styrhuset med veltesikring på. Den ga pluss 4 der også. Har brukt samme metode i flere år nå uten å hatt problemer.

I fjor lå vi slik til at jeg måtte kjøre maskin titt og ofte for å holde innseilinga til havna åpen. Denne vinteren ligger jeg slik til at det er stort sett isfritt hele vinteren.

Lagt til: Mine råd er for sere som ønsker å benytte båten vintertid. Ligger båten bare i opplag skal selvsagt vanntankene tømmes. Og da behøver man ikke tenke på isen rundt.

Nyttårsaften blir det båttur igjen. :cheers:

is_i_havna_3.jpg

Har nettopp kjørt propell for å få vekk isen rundt båten.

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Er det noen som vet om forsikringsselskaper som godtar at båten ligger på vannet uten ispropell/bobleanlegg?? Gjensidige dekker ikke skader som følge av frost/kontakt med is.. Vurderer å kjøpe ispropell, men siden ingen andre i marinaen har det, og har ligget der i årevis, vet jeg ikke om jeg ser vitsen..

Så länge det inte fryser runt båten är risken liten eller?

Så lenge det er isfritt rundt gjennomføringen skal det mye til for at den skal sprekke ja. For å være helt sikker kan du jo isolere innerdelen med noen filler, litt skumgummi eller lignende. Varmen fra sjøvannet på utsiden sørger da for å holde den over frysepunktet også innvendig.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Litt oppdatering fra hvordan min båt har det i isen..

I dag var det 16 kuldegrader i marinaen. Isen lå 2-3 cm tykk.

I båten har jeg satt inn en kupevarmer, som går på 1300 watt. Temperaturen inne i båten var 7 pluss grader. På utsiden av båten har jeg senktet en nedsenkbar pumpe 7 meter. Denne pumper varmere vann opp i overflaten. Nå kommer det vann kun ut fra ett punkt, men det holder til å holde 4-5 m2 ved siden av båten. Planen er å fordele dette vannet ut over flere punkter over nyttår. Effekten på denne er 500watt, og den der kapabel til å løfte 10 000 liter vann i timen. Den er koblet til ett tidsur, slik at den går i 45 min og har 30 min pause.

Føler meg trygg på at dette skal gå bra resten av vinteren..

• 4 uker senere...

En liten påminnelse: http://www.nssr.no/Kystpatruljen/Sikkerhet...ikkel?key=94347

Trebåter og selvlensende båter er mest utsatt. Med snø og kulde over store deler av Sør-Norge, lever båtene nå et enda ”farligere” liv på sjøen eller i opplag på grunn av snømengdene og frosten.

- Vi får omtrent daglig melding om båter som synker, fastslår fagsjef Per Arne Strandenes ved Ifs båtsenter i Bergen.

1 av tre båtskader skjer mens båten ikke er i bruk.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...