Jump to content

Vinteropplag - kan båten ligge i is?

Festina_Lente

Recommended Posts

Viktig å passe på båten i disse tider, spesielt hvis en har åpen båt. Selvlensinga var fryst igjen på min for et par dager siden. Litt frostvæske gjorde susen og ispluggen tinet rimelig kjapt. Is i kombinasjon med mildvær / nedbør er ikke bra. Benyttet mildværet i dag til en skikkelig sjekk + kjøring av motor.

Enig i at det er viktig å følge med, iallefall når isen blir tykk. Viktig å få vekk is fra ror og propell/hekkaggregat. I havna hos oss er isen blitt så tykk at den får kontakt med f.eks ror, avhengig av form på dette. Snøfall presser 20-30 cm tykk is ned og kan "ta tak" i ror for igjen å presse båten ned akter. Ser en 3-4 båter i havna der dette har begynt å skje. Båtene er blitt presset opp til 10-15 cm ned akter...Får håpe ikke det blir skade på ror eller propellanlegg for disse båteierne. Slike hendelser vil vel og være avhenge av form og konstruksjon på båtene. Ligger flere seilbåter i havna, ser ikke ut som om de har dette problemet. Ellers svært uvanlig med slike forhold på Sørlandet.

Hilsen Maeko

• 14 år senere...

Hei.

Noen som vet mer om hvordan dette gikk, eller rettere sagt går?

Mest interessert i Nordåsvannet konkret, ikke boble el lign da det ikke er et tema.

Jeg har en bøye som er tenkt bruke, ligge på svai på østsiden i vannet, Ved Nordås.

Båten er en åttitalls 32 fot seilbåt. Beneteau evasion, langkjølt.

dude skrev On 20.9.2024 at 15.45:

Hei.

Noen som vet mer om hvordan dette gikk, eller rettere sagt går?

Mest interessert i Nordåsvannet konkret, ikke boble el lign da det ikke er et tema.

Vis hele sitatet  

Jeg vet ikke om hvordan dette gikk, men etter en del tilbudsrunder med forsikringsselskap ser jeg at de avviser alle skader forårsaket av berøring med is. Så hvis båten har null verdi og du fikser fjerning av vrak selv så er det vel greit å ta sjansen. Eller ikke? 

Tore B skrev On 20.9.2024 at 19.19:

Så hvis båten har null verdi og du fikser fjerning av vrak selv så er det vel greit å ta sjansen. Eller ikke? 

Vis hele sitatet  

Nå er det jo slik for de fleste, at der er drøssevis av punkt under forsikringsvilkårene som ikke dekkes, eller krever tiltak for å være dekket. slik som du nevner med fjerning av vrak f, eks. Bør kanskje alle sjekke forsikringen sin, og sjekke om de er begrenset til 10% av forsikringssummen til dette slik mange selskap har som begrensning. Jeg har sjekka med et par selskaper, de hadde denne begrensningen, men forsikringsrådgiverne jeg snakket med, den ene mer erfaren enn den andre, var ikke klar over dette. Her kan mange gå på en smell selv om båten deres ikke "har null verdi", så kan det de får dekket til fjerning være nesten det.

Min forsikring dekker heller ikke berøring med is, eller synking eller følgeskade av dette med mindre båten ligger i boblehavn hos tredjemann, og denne svikter. Den dekker heller ikke frost, eller synking som følge av dette. Det gjelder også der jeg ligger pr i dag, og gjelder nok langt på vei de fleste her. Dette kan påføre oss hundrevis av tusen i tap, og regning til berging.  Likevel soves det godt om natta gjennom vinterne?

Derfor nevnte jeg at dette ikke trengte taes med i svar her. Jeg er klar over, at man til en viss grad er selvassurandør for mange produkter man velger å forsikre, og har desverre nylig tapt 6, kanskje 7 sifret beløp på dette. Derfor spør jeg her om noen vet hva den virkelige risikoen for å være ansvarlig faktisk innebærer. Empiri, trumfer teori, så jeg spør noen med konkret kunnskap, ikke alle som bare fikk lyst å trimme tastaturet sitt litt. Erfaring fra andre steder av landet er også med å danne grunnlag for risikovurdering, men det hadde vært greit å vite om en mer skrøpelig seilbåt i  åttitalls tykk glassfiber tåler ligge godt å ligge i is som "panserskipet Hulda" f,eks. Fra noen som har prøvd, ikke bare synser om noe.

Så om flere fra andre kanter av landet, som ikke har anelse om lokale forhold også skulle føle trang til å skrive selv om de ikke bidrar til et fnugg i retning av det det spørres om, så versågod, det kan komme til andre fornuftige opplysninger for andre medlemmer som spør, eller kanskje ikke engang visste at de burde stillt det spørsmålet. Båtplassen er herlig :-)

Gammel tråd, men jeg vil påpeke at selv om Hulda tåler å ligge i Son havn vinterstid, så er det alltid noe forhøyet risiko med is, og det er vel sikkert også derfor at forsikringselskapene ofte har klausuler om at de ikke dekker skader dersom båten ligger i is.

Man må se an ikke bare båten, men også stedet båten ligger.  Is i bevegelse kan være skumle greier.  Vi hadde en insident på Oksval på Nesodden for noen år siden.  Bunnefjorden frøs til, så kom det mildvær og mye vind.  Båter nærmest isen ble skadet, og hele havneanlegget forflyttet seg mange meter.  Massivt med skader.

Det finnes også eksempler på trebåter som har begynt å legge etter at båtfører har kjørt noen få hundre menter i tynn is.  Den tynne isen er visstnok farligst, kan være sylskarp og ødelegge treverket raskt.  Da sier det seg selv at dersom man ankrer opp en trebåt slik at det drifter sylskarp is forbi, så er det høy risiko for at den vil synke etterhvert.

Endurance var en ekstremt solid båt - den sank, etter å sittet fast i tung is i forskjellig vær i nesten et helt år.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Det er en grunn til at yrkesbåter av tre har ishud. 

De fleste forsikringsselskaper har begrensninger vedr. kulde og is. Pantaenius, sist jeg sjekket, har det ikke.

Jeg må veldig mange år tilbake for å huske en båt som holdt på å søkke på grunn av frost. Det var en Maxi 130 der plastslangen på en skroggjennomføring hadde hoppet av grunnet is. 

Ellers så er ror som stikker ut bak hekken, trimflaps og andre dingser utsatte saker.  

Hulda skrev On 21.9.2024 at 7.42:

De fleste forsikringsselskaper har begrensninger vedr. kulde og is. Pantaenius, sist jeg sjekket, har det ikke.

Vis hele sitatet  

Litt usikker på hvor mye båttype har å si for betingelsene. Det kan jo hende ditt "panserskip" tillates brukt der det er is, uten at det nødvendigvis gjelder det samme for mine båter.

Leste forøvrig i forsikringsbetingelsene at forsikringa mi gjelder for blant annet overfart til Svalbard. Dette er 15-foteren.

Fikk forøvrig en gang tilbud fra et forsikringsselskap og jeg forklarte dem at jeg ikke oppfylte kravene deres. Fikk da til svar at jeg kunne se bort fra kravet om at båthengeren min må ha aircondition. Hvorfor de opprinnelig tok med det kravet vet jeg ikke.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...