Jump to content

Sleipner Side Power SP 55S, kan splinten byttes på vannet?

rag

Recommended Posts

Hei

Vi har en Sleipner baugpropell modell SP55S som ikke virker som den skal lengre.

I høst hørtes bare et lite klikk når jeg prøvde å bruke bryteren (det er en sånn Joystick) før den slo seg selv av. Ved å lese litt her på forumet kom jeg til at det måtte være akkurat den enheten som var ødelagt. Ny slik ble kjøpt, den ankom i dag, og montert straks.

Riktignok er ikke denne av nøyaktig samme sort som den som sto i båten. Den som sto var produsert i 2000 (eller var det 2001). Men kontaktene passet utmerket, så jeg tror den er OK.

Den virker nesten. Det tidligere problem med bare et lite klikk før den slo seg av er borte. Elektromotoren virker fint, men koblingen til propellenheten synes det å være noe i veien med. Til babord tar det ett sekund før propellen slår inn. Til styrbord gjør den det ikke i det hele tatt.

Jeg har tenkt at det kanskje kan være splinten som skal ryke dersom propellen setter seg fast som har gjort det den skal, nemlig ryke. Det sitter 2 reserve splinter på dekslet til elektromotoren.

Mine spørsmål er:

- Kan jeg sjekke/bytte splint med båten på vannet?

- Andre forslag til hva som er galt?

Vennlig hilsen Ragnar

Heisann!

Dette kan og være relatert til "børstene" på elektromotorern.

Det er ett lite deksel på motoren som kan løses, så ser du at børstene er som de skal. Disse kan taes ut, og rengjøres/skiftes.

Dersom disse ikke har skikkelig kontakt, kan det forårsake de symptomer som du sier.

Thrusteren starter, og går i ett til to sekunder før den stanser.

Jeg ville sjekket disse i første omgang, før eventuell kjøp av deler.

Mvh

Lego

• 2 uker senere...

Hei

Det tok litt tid før jeg fikk tid til å prøve forslagene. Jeg her nå skrudd av elektromotoren, splinten er Ok .Jeg prøvde å dra rundt giret manuelt, og det gikk rundt nesten uten motstand. Så nå tror jeg at, enten er giret ødelagt, eller så er propellen rett og slett falt av.

Legger til at thrusteren ikke virker i noen retning lengre. Elektromotoren går, men ikke noe skyv hverken til babord eller styrbord (kan kanskje se litt virkning til babord). I begynnelsen koblet thrusteren seg inn til babord etter et halvt sekund. Det gjør den ikke mere.

Da er det vel ikke mere jeg kan sjekke selv med båten på land, eller?

Hilsen Ragnar

Dette var ikkje lett å forstå.

Du beskriver det som om motor ikkje kopler inn, dvs ingen liv, og så spør du om splint?

Men om eg summerer riktig nå, så har det aldri vert eit elektrisk problem? Motor går begge veier?

Når thruster kobler inn etter eit halt sekund....var det da elektrisk? altså motoren? Eller gikk motor, men ingen skyve-kraft før etter eit halvt sekund?

Men nå er kraften heilt vekke forstod eg riktig.

Var ein gang borti ein propell som "navet" ble ødelagt på. tok av og til...glippa av og til.

Sjekk det først nå kanskje :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Hei

Sæbø: Du har nok forstått dette rett. Motoren, den elektriske, er Ok. Men det blir ikke noe skyv. I begynnelsen fikk jeg skyv til babord etter et halvt sekund. Nå, ingen veier.

Lego: Jeg mener absolutt at elektromotoren går rundt. Riktignok står jeg 2 meter unna når jeg kjører den, men med dekselet av ser jeg jo det blå lyset fra børstene. Men dette kan jeg sjekke nøyere.

Hilsen Ragnar

Hvis du har sjekka splinten (brytepinne) mellom motor og gear så tipper jeg også at det er et problem med brytepinnen i propellbosset.

Den førstnevnte kan du jo sjekke ved å løsne motor fra braketten og løfte den opp. Sistnevnte må du på land for å sjekke. Da kan du jo også få sjekket at det ikke er noen skade propell, f.eks der brytepinnen er plassert.

Hvis du er i tvil om motor går så kan du kjøre den lokalt ved motor. I manualen står det hvilke farger som kobles inn avhengig av retning mener jeg å huske.

HER finner du også el info.

rød sammen med blå eller rød sammen med grå kjører thruster til stb eller babord iflg info fra denne siden.

Har fått samme problem som du beskriver!Sjekket bryterpinner oppe og nede men begge er hele!Motor går til begge sider men det er ikke noe særlig skyv noen av veiene.Har tatt av maskinen og tatt av dekslet og sjekket børstene.De er like hele som på nye børster.Har 70mm kabler frem og dette har funket knirkefritt i 4 år også pluttselig mister jeg delvis effekten til begge sider!Har 14.3v på kabelskoa.Har fått tips om det kan være irr inne i skoa eller på noen av kontaktflatene men har ikke fått sjekket dette ennå! :crazy:

Redigert av nb840 (see edit history)
  • 3 måneder senere...
Har fått samme problem som du beskriver!Sjekket bryterpinner oppe og nede men begge er hele!Motor går til begge sider men det er ikke noe særlig skyv noen av veiene.Har tatt av maskinen og tatt av dekslet og sjekket børstene.De er like hele som på nye børster.Har 70mm kabler frem og dette har funket knirkefritt i 4 år også pluttselig mister jeg delvis effekten til begge sider!Har 14.3v på kabelskoa.Har fått tips om det kan være irr inne i skoa eller på noen av kontaktflatene men har ikke fått sjekket dette ennå!

Hentet idag motoren hos Sleipner!En børste hang og børstebrua var blitt skjev.Ankret har blitt pusset opp og en del overslag er eliminert vekk.!886kr ink.mva.Veldig fornøyd! :flag:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...