Ubåtfender Startet 21.November.2009 Link til dette innlegget Startet 21.November.2009 Hei. Når jeg tok opp båten fant jeg noen merkelige merker, jeg regner med at det kan være tæring men trenger noen innspill på dette. Det kan se ut som rust, men propellen er av messing så hva skjer??? Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
bellen Svart 21.November.2009 Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 Hei.. Kvar har du zinken til propellakslingen? Og så lurer eg på om det har vore brukt vinkelsliper i nærheten av propellen sist gang den var oppe? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 21.November.2009 Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 (redigert) Kavitasjon. Luftbubbler skapes i propellstrømen dasker mot bladene og skaper groper (dersom det er det du har). Mange forhold kan spille inn, snakk med et verksted som kan din motor og drivverk. Rustflegger, da er jeg enig med Belle. Redigert 21.November.2009 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 21.November.2009 Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 Jeg mener det galvanisk tæring. Har du ikke brukt anode på propellakslingen? Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Shalom Svart 21.November.2009 Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 Ser ut som at det er rødt i sårene. Da tyder det vel på strømlekkasje hvis jeg ikke husker feil.. Kavitasjon blir ikke rød.. Shaloom Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 (redigert) Hei Ett spørsmål Hva pusset du proppelen med sist den var oppe. Kan du ha brukt stål rundel i maskin? Det kan se uts om det er stålpartikler som har rustet på overflaten. smaapala Redigert 22.November.2009 av Smaapala (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 så hva skjer??? Dersom båten har ligget tilkoblet landstrøm, er det mulig at du har vært utsatt for korrosjon forårsaket av krypstrøm (elektrolytisk korrosjon) via en nabobåt eller land. I såfall vil ikke montering av en sinkanode nødvendigvis være tilstrekkelig til å stoppe problemet. Krypstrømmen må brytes. Flere tråder her på BP har diskutert dette, men dessverre kan disse være vel så forvirrende som oppklarende i forhold til eget problem. Det beste er kanskje å lese om prinsippene i en fagbok og deretter vurdere hvilken type krypstrøm som er mest sannsynlig i ditt tilfelle. Følgende bøker har fine illustrasjoner som forklarer mulighetene for krypstrøm og korrosjon av propell: Nigel Warren: Metal Corrosion in Boats Everett Collier: The Boatowner's Guide to Corrosion Charles Wing: Boatowner's Illustrated Wiring Handbook) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.