Jump to content

Båter som kan belånes som bolig

Rittmester

Recommended Posts

Enkelt sagt er det vel slik at er dersom er båten registrert i skipsregisteret, kan den BELÅNES og PANTSETTES tilsvarende mot fast eiendom. Er den ikke registrert blir det i beste fall "forbrukslån" med vurdring av andre garantier du måtte ha fra banken. (eiendom, kausjonister ....)

Det må likevel regnes med høyre rente enn med pant i fast eiendom

Redigert av Bonita I (see edit history)

BONITA I

Hei folkens!

Jeg er en nyutdannet mann uten familie som kunne tenke meg å bo i en stor båt - heller enn å kjøpe hus. Jeg leser i noen annonser med båter som står i skipsregisteret at disse kan "belånes som bolig".

Vil dette si at man kan få lån på samme premisser som innen fast eiendom?

Med andre ord:

Nei. men som et rent panteobjekt ja. Dersom båten ikke er registrert...nei. Det blir som et billån, men mest sannsynlig til en høyere rente enn for et billån.

Jeg ble, av banken min, anbefalt å registrere min siste båt i NOR for å kunne pantsette den og få en bedre rente totalt sett. Styrte på i et år og fikk den omsider inn i registeret og endte opp med at den delen av lånet som hadde sikkerhet i båten og som av en eller annen grunn måtte tas hånd om av "billånavdelingen" i banken fikk en langt høyere rente enn huslånet. Da min kontakt i banken ble konfrontert med det ble lånet umiddelbart slettet og husets verdi øket (på papiret) såpass at mine totale lån kom rikelig innenfor 60%. I min situasjon var det nok dette som skulle vært gjort fra starten av men det ble nå ikke slik.

Det som var litt trasig i dette her er at min kontakt i banken, som jeg mener er faglig dyktig og som også er leder for min lokale bank/avdeling, ikke hadde mer peiling på dette her. Det var jo til og med hun selv som anbefalte løsningen med pant i båt...

...men i prinsippet er en båt registrert i NOR et panteobjekt på lik linjemed fast eiendom.