Jump to content

Båter som kan belånes som bolig

Rittmester

Recommended Posts

Enkelt sagt er det vel slik at er dersom er båten registrert i skipsregisteret, kan den BELÅNES og PANTSETTES tilsvarende mot fast eiendom. Er den ikke registrert blir det i beste fall "forbrukslån" med vurdring av andre garantier du måtte ha fra banken. (eiendom, kausjonister ....)

Det må likevel regnes med høyre rente enn med pant i fast eiendom

Redigert av Bonita I (see edit history)

BONITA I

Hei folkens!

Jeg er en nyutdannet mann uten familie som kunne tenke meg å bo i en stor båt - heller enn å kjøpe hus. Jeg leser i noen annonser med båter som står i skipsregisteret at disse kan "belånes som bolig".

Vil dette si at man kan få lån på samme premisser som innen fast eiendom?

Med andre ord:

Nei. men som et rent panteobjekt ja. Dersom båten ikke er registrert...nei. Det blir som et billån, men mest sannsynlig til en høyere rente enn for et billån.

Jeg ble, av banken min, anbefalt å registrere min siste båt i NOR for å kunne pantsette den og få en bedre rente totalt sett. Styrte på i et år og fikk den omsider inn i registeret og endte opp med at den delen av lånet som hadde sikkerhet i båten og som av en eller annen grunn måtte tas hånd om av "billånavdelingen" i banken fikk en langt høyere rente enn huslånet. Da min kontakt i banken ble konfrontert med det ble lånet umiddelbart slettet og husets verdi øket (på papiret) såpass at mine totale lån kom rikelig innenfor 60%. I min situasjon var det nok dette som skulle vært gjort fra starten av men det ble nå ikke slik.

Det som var litt trasig i dette her er at min kontakt i banken, som jeg mener er faglig dyktig og som også er leder for min lokale bank/avdeling, ikke hadde mer peiling på dette her. Det var jo til og med hun selv som anbefalte løsningen med pant i båt...

...men i prinsippet er en båt registrert i NOR et panteobjekt på lik linjemed fast eiendom.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Ikke høyere enn billån men langt høyere enn huslån.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

En ting er renten, en annen sak er hvor mye av båtens verdi banken er villig til å godta som panteverdi? Noen som har erfaringer her?

I boligsammenheng er 100%, 80% og 60% av takst/verdi magiske terskler for renten,

mens jeg antar at banken neppe er villig til å godta mer enn 50% av båtens markedsverdi som pant?

Jeg tenkte en stund på å legge båten inn i NOR, ikke fordi jeg har behov for det,

men med tanke på at båten senere skulle være mer lettsolgt om ny kjøper kunne stille pant i båten.

Jeg vet ikke hvor mye dette betyr for en ny kjøper?

Siden det sammenlignes med billån, har jeg følgende kommentar:

Tar du billån gjennom NAF, får du en rimelig og lav rente. Dette lånet formidler jo NAF bare videre til i banken din, eller til DnbNor, som administrerer dette. Et slikt lån til så lav rente får du ikke på båten din.

Men, som SveinHa er inne på....det kan lønne seg å presse på banken litt.

På den annen side BURDE et lån til båt med båten som panteobjekt være rimeligere, i og med at billån er det (i forhold til forbrukslån).

Det koster kr. 1750.- å registrere båten i NOR. Da må all dokumentasjon på båten foreligge, og båten må måles av Sjøfartsdir. eller en som de bemyndiger. Vidt meg bekjent er det ingen årsavgift (ennå).

Det ligger imidlertid an til at fra 01.01.10 trenger du ikke måle båten. Men, det er ikke avgjort ennå.

Normalt vil svært mange øke boliglånsrammen sin for å kunne kjøpe seg båt, fremfor å ta opp et enkelt lån med pant i båten...det er det rimeligste.

Redigert av nimbuster (see edit history)

Ingen årlige avgifter men det koster vel rundt 5 båtlapper å registrere, inkl måling o.a. roaldbj og andre har satt opp detaljerte regnestykker for dette her på bp.

• Barnevaksiner

Dette med skipsregistrering og at ting kan belånes på¨lik linje med bolig er i praksis bare tull. Vanligvis forlanger banken at båter over en viss størrrelse registreres i NOR uansett, men du får fortsatt ikke noe normalt boliglån slik man kan kan få inntrykk av i endel annonser. Jeg var heldig og fikk helt ordinært boliglån på båten min, men da ble det med pant i fast eiendom. Dette er såvidt jeg vet den eneste muligheten til å få boliglån (med boliglånsrente) på båten sin, uavhengig av om båten er reg i nor eller ikke.

Jeg var heldig og fikk helt ordinært boliglån på båten min, men da ble det med pant i fast eiendom. Dette er såvidt jeg vet den eneste muligheten til å få boliglån (med boliglånsrente) på båten sin, uavhengig av om båten er reg i nor eller ikke.

Det vil vel egentlig si at du belånte boligen, og brukte pengene på båt? Det er nok eneste mulighet ja. Lån med pant i fast eiendom vil nok alltid gi best betingelser.

Såvidt meg bekjent er det ganske vanlig å kunne ta inntil 65% pant i båten, og resten som forbrukslån evt. benytte egenkapital.

JRO

Jeg var heldig og fikk helt ordinært boliglån på båten min, men da ble det med pant i fast eiendom. Dette er såvidt jeg vet den eneste muligheten til å få boliglån (med boliglånsrente) på båten sin, uavhengig av om båten er reg i nor eller ikke.

Beklager å være litt "pirkete", men det du har gjort er i all enkelhet å utvide boliglånet ditt fordi du hadde ledig sikkerhet på huset. For banken spiller det ingen rolle om pengene brukes til å spille Lotto, reise til Japan eller kjøpe båt så lenge de er trygge på din betalingsevne og sikkerhet for sitt lån så dette har ingenting å gjøre hverken med hell eller båt!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Så vidt jeg har erfart, og vet...så må du kunne dokumentere båtens historikk, båtens CE-godkjenning og samværserklæring fra verftet). Det siste er jeg usikker på. Du må i tillegg få målt båten din (tenk...at den er så lang som den sies å være, eller skal være i henhold til verftets oppgitte mål). Det siste punktet faller muligens bort fra nyttår. Sjøfartsdirektoratet har utarbeidet prosedyrer for hvilken dokumentasjon du må fremskaffe, og på Nis-Nor sin hjemmeside kan du lese mer om det:

http://www.sjofartsdir.no/no/Sjofolk/Regis...ing_i_NIS__NOR/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...