dobler Svart 22.November.2009 Del på Facebook Svart 22.November.2009 Appropo båtlån, sjekket båtlån hos bank norwegian og der ser det ut som de ikke tar hensyn til om jeg bar båten som sikkerhet i det hele tatt??? Renten blir akkurat den samme. Sitter og drømmer litt om en seilbåt til rundt 100-150 tusen, hva er da den beste måten å få den finansiert på? (har ok inntekt men kan ikke legge ut 100 tusen sånn helt uten videre) Er det noe jeg må tenke på å få av papirer på forhånd? Må jeg kjøpe via forhandler for å få låne penger på den? Ikke keen på forbrukslån til 20% rente... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dobler Svart 22.November.2009 Del på Facebook Svart 22.November.2009 Beklager, fant side en av denne saken og da fant jeg ut av det jeg lurte på! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bjoris Svart 23.November.2009 Del på Facebook Svart 23.November.2009 Renten hos Norwegian på båtlån er fra 8.99%. Det er jo rimelig dyrt spør du meg, men kanskje normalt. Isåfall er det svindyrt å låne med pant i båten... Nei, hvis en ikke har egen bolig er det vel bare det gamle speidertrikset igjen, pant i foreldres bolig Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 23.November.2009 Del på Facebook Svart 23.November.2009 Båtlån hos Elcon fra 5,95% nominelt. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Targa 23.1 Svart 23.November.2009 Del på Facebook Svart 23.November.2009 Normalt vil banken se på båter registret i NOR som et panteobjekt. Men, du vil aldri oppnå samme lave (laveste) rente som et lån med pant i bolig og fast eiendom. Har beste rente i min lokale sparebank. Båten er i Skipsregisteret NOR og banken har pantsatt den med 80% av nypris. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nimbuster Svart 22.Desember.2009 Del på Facebook Svart 22.Desember.2009 Siste: NOR / Sjøfartsdirektoratet krever ikke lenger at båten måles. Det betyr at fra 01.01.2010 koster det 1750 å reg. båten i NOR! DEt har jo vært snakk om det i hele år, men nå er det et faktum, iflg mail fra NIS-NOR. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lupus Svart 11.Januar.2010 Del på Facebook Svart 11.Januar.2010 Finansa tilbyr Båtlån med 5,3 % nominell rente ved 35 % egenkapital. boliglån er fra 2,85 %nominell rente. Vil det være noen forskjell på båtens verdi om den er registrert i skipsregisterer kontra en som ikke er det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nimbuster Svart 11.Januar.2010 Del på Facebook Svart 11.Januar.2010 Akkurat det har i hvert fall jeg aldri hørt om. Båtens verdi er den setter du selv, basert på markedets oppfatning og prising. En agent kan f.eks. finne 3 båter som er mest mulig lik din egen, og så ta snittverdien. Men, mest av alt er det kjøpesummen som legges til grunn. For, det hører med til sjeldenhetene at du kan belåne et objekt som allerede er i ditt eie. Så til spørsmålet ditt: Nei, normalt vil det etter min oppfatning ikke være noen forskjell på båtens verdi om den er reg. i NOR eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Akora Svart 12.Januar.2010 Del på Facebook Svart 12.Januar.2010 Hvilke fordeler er det med å registrere en vanlig lystbåt i skipsregisteret utenom hvis en skal ta opp lån på den? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lupus Svart 12.Januar.2010 Del på Facebook Svart 12.Januar.2010 Hei Luken, Hvis jeg har forstått det riktig tar det min. 30 dager og få registrert en båt i skipsregisteret. Dvs. at selger må vente på oppgjør til den er ferdig registrert. (ikke alle som er like interessert i det) Fordelen er vel da at det er enklere å selge en registrert båt dersom kjøper har båtlån. Har dessverre ikke råd til å kjøpe båten kontant men må ha lån så jeg må sette meg inn i reglene og på meg virker det som jeg skal forsøke å finne en båt som er ferdig registrert. Lupus Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Maskinmeisteren Svart 12.Januar.2010 Del på Facebook Svart 12.Januar.2010 Hvilke fordeler er det med å registrere en vanlig lystbåt i skipsregisteret utenom hvis en skal ta opp lån på den? Det finnes utfyllende tråder andre steder på forumet som dekker opp dette du spør om her "luken". Gjør et søk så finner du det nok. Jeg har ikke tråden i hodet her, men vet at roaldbj hadde en hel del informative innlegg og kommentarer i den tråden, på lik linje med veldig mange andre av de "faste skribentene". Min bank tok forøvrig 80% av min båts verdi i pant, altså måtte jeg ut med 20% egenkapital på et båtlån på rundt 1,2 mill. Jeg bor forøvrig i båten, og har dermed ikke noen annen fast eiendom å pantsette. Renten var litt høyere enn for et reint huslån, men noe lavere enn disse som driver reklame rundt om på nettet for "Båtlån". Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 12.Januar.2010 Del på Facebook Svart 12.Januar.2010 Min bank tok forøvrig 80% av min båts verdi i pant...Dette er vel nokså "normal" lånegrense. Ikke mange banker lar deg låne 100% og noen er vanskelige å få opp i 80% også. At båten er registrert i NOR øker ikke verdien men KAN gjøre den mer lettsolgt. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
nimbuster Svart 12.Januar.2010 Del på Facebook Svart 12.Januar.2010 (redigert) Hei Luken, Hvis jeg har forstått det riktig tar det min. 30 dager og få registrert en båt i skipsregisteret. Dvs. at selger må vente på oppgjør til den er ferdig registrert. (ikke alle som er like interessert i det) Fordelen er vel da at det er enklere å selge en registrert båt dersom kjøper har båtlån. Lupus Dette er feil....på den annen side skjønte jeg ikke helt hva du mente, eller forsøkte å si her. Kan du utdype dette nærmere? Redigert 12.Januar.2010 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lupus Svart 12.Januar.2010 Del på Facebook Svart 12.Januar.2010 Dette er feil....på den annen side skjønte jeg ikke helt hva du mente, eller forsøkte å si her. Kan du utdype dette nærmere? Hei Nimbuster, Vet ikke hva du mener er feil, men på meg virker det som at tinglysning av skjøte/pantbrev hos skipsregisteret tydligvis tar ca. 30 dager. Banken vil ikke utbetale lånet før dette er klart. Noen som har noen annen informasjon rundet dette? Blir vanskelig å kjøpe båt med båtlån når selger evt. må vente så lenge på oppgjør. Hva med båter som er registrert, noen som vet om det tar like lang tid med eierbytte i skipsregisteret? Lupus Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nimbuster Svart 12.Januar.2010 Del på Facebook Svart 12.Januar.2010 Det jeg ikke skjønner helt, er det du sier om at "tinglysning av skjøte/pantebrev tar 30 dg i Skipsregisteret". Skipsregisteret er vel ingen instans som skal tinglyse noe skjøte/pantebrev? De registrerer båten din i sitt register, etter at de har mottat tilstrekkelig dokumentasjon på båtens indentitet, og du får dermed en dokumentasjon på båtens identitet. Jeg tror faktisk at dersom en bank ønsker å låne deg penger til å kjøpe båt, så spiller det ikke noen rolle for banken om den er reg. i NOR, elleri Redningsselskapets register. Banken trenger bare en dokumentasjon på at du er rettmessig eier av båten. Skipsregisteret er vel ingen verdifastsetter? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 12.Januar.2010 Del på Facebook Svart 12.Januar.2010 feil Alle krever båten er reg i NOR for å gi lån med pant i båt. Ellers, så trur eg det som er nevnt om at ein evt selger vegrer seg for salg pga lang tid med oppgjør, ikkje stemmer. I så fall skal det være sinnsyk spesiell og billig båt. Ikkje akkurat selgers marked nå. Men eg trur at banken ordner papira til NOR, og på samme måte som ved hus, så tar dette tid. Men banken har alikevell som praksis å betale ut, fordi banken sjølv ordner pantepapir og stoler på seg sjølv at de få gjort det ferdig. Båter reg i NOR er trolig lettere å omsette, og vil da kunne ha litt meir verdi, som eit meir attraktivt objekt Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
nimbuster Svart 13.Januar.2010 Del på Facebook Svart 13.Januar.2010 Feil Jeg tror det er en myte blitt. Tror dette vil flate ut over tid. Det viktigste for banken er identiteten...at båten er den som faktisk er oppgitt. Ingen soletegn tyder på at båten er lettere å omsette, selv om den er reg. i NOR. Det koster bare kr. 1750 å reg. i NOR... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Johannes Svart 13.Januar.2010 Del på Facebook Svart 13.Januar.2010 Nja myte og myte..... For den som kjøper en brukt båt og ønsker å låne penger på den er det en soleklar fordel at den er registrert i skipsregisteret. Gebyret er ikke problemet, men å stable på beine nødvendig dokumentasjon på en båt som har skiftet eier noen ganger..... Det er en helt annen sak. :wink: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nimbuster Svart 13.Januar.2010 Del på Facebook Svart 13.Januar.2010 (redigert) Skal du registrere båten i Småbåtregisteret/Redningselskapet, må du også kunne dokumentere eierskapet, og båtens historie. Jeg har nylig registrert en 14 år gammel skjærgårdsjeep i Småbåtregisteret (under 8 m), og måtte dokumentere eierskapet og båtens historikk. Jeg har også sendt inn papirene til NOR for å registrere en annen båt (moderskipet), og venter papirene hver dag som helst. Redigert 13.Januar.2010 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dixie 27 Svart 20.Januar.2010 Del på Facebook Svart 20.Januar.2010 Hei. Lurer på en ting. Om man kjøper en NOR registrert båt kontant. Kan denne båten i sin fulle verdi senere brukes som sikkerhet ved boligkjøp? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 21.Januar.2010 Del på Facebook Svart 21.Januar.2010 Når båten registreres i småbåtregisteret får du vel en klistrelapp som kan tas av igjen. Når den registreres i skipsregisteret vil vel folkene under måling/kontrollen i båten også merke båten for evig med nummeret. I min båt er skipsregisternummeret "inngravert" - dvs borret gjennomgående med en haug med hull - i en del av båtens innvendige konstruksjon slik at det det må litt arbeid til for å skjule det igjen. Totalt med måling etc koster det vel ganske mye å få skipsregistrert en båt? Min egen båt hadde tidligere vært registrert men var det ikke når jeg overtok den. Skipsregisteret - som er svært servicevennlige på telefon og epost - antydet at det normalt vill koste et anseelig beløp (timepris ved måling etc - kr 30 000 ble nevnt som noe jeg kunne påregne så jeg var nære ved å slå det fra meg og fikk den først registrert i småbåtregsiteret før den enkle veien ble en realite.), men ettersom min båt tidligere hadde vært registrert gikk det hele veldig enkelt - og jeg slapp unna med de 1750 somm er nevnt, i tillegg til at registeret selv sto for en del av dialogen med mellom-eierne i den ikke-registrerte perioden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
RSL Svart 21.Januar.2010 Del på Facebook Svart 21.Januar.2010 Hei. Lurer på en ting. Om man kjøper en NOR registrert båt kontant. Kan denne båten i sin fulle verdi senere brukes som sikkerhet ved boligkjøp? Nei. Jeg kom i en situasjon hvor jeg måtte kjøpe meg en leilighet. Jeg var før dette gjeldfri, men hadde båten til en verdi av ca.650.000,- som jeg forsøkte å bruke som sikkerhet til de siste 25% på boliglånet. (jeg fikk bare låne inntill 75% av boligens verdi med sikkerhet i leilgheten) Jeg forsøkte og argumentere med at båten var registrert i NOR, men fikk beskjed om at dette ikke kunne brukes som sikkerhet eller pant, så lenge jeg allerede eide båten. Jeg spurte da om det var slik at hvis jeg: 1. Solgte båten til min far for 600.000,- 2. Kjøpte leilighet for 1.000.000,- ved å låne 750.000,- i banken og ha 250.000,- egenkapital. 3. Låne 250.000,- av samme bank med sikkerhet i båten for å kjøpe den tilbake av min far. Jeg fikk beskjed om at det ville funke og at jeg temmelig sikkert ville fått innvilget lånet, da det i kjøpsøyeblikket kunne tas pant i en NOR-registrert båt. En annen ting i forbindelse med registrering i NOR, er at man får inngravert registreringsnummeret i båten. Hos meg er det gjort med STORE bokstaver og tall nede i kjølsvinet. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
Johannes Svart 21.Januar.2010 Del på Facebook Svart 21.Januar.2010 (redigert) De aller fleste banker låner ut penger med sikkerhet i båt når båten er registrert i skipsregisteret. I prinsippet blir da båten sikkerhet på samme måte som bolig er det. Ofte er dog renten litt høyere enn tilfellet er når bolig er sikkhet. Hvis du vil låne penger til bolig, men ønsker å ha sikkerheten i båt i stedet for boligen det skal lånes penger til da må du forvente at bankes gjerne synes det er litt underlig, ikke minst siden du som kunde får en dyrere finansiering av nevnte bolig. Red: Synes det er litt pussig det RSL har erfart, tror ulike banker kan ha ulik praksis her. Redigert 21.Januar.2010 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 21.Januar.2010 Del på Facebook Svart 21.Januar.2010 Skipsregisteret - som er svært servicevennlige på telefon og epost - antydet at det normalt vill koste et anseelig beløp (timepris ved måling etc - kr 30 000 ble nevnt som noe jeg kunne påregne Det er ikke skipsregisteret som måler båten, det er sjøfartsdirektoratet og de har en fastpris på ca 17-1800 kroner Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
RSL Svart 21.Januar.2010 Del på Facebook Svart 21.Januar.2010 Red: Synes det er litt pussig det RSL har erfart, tror ulike banker kan ha ulik praksis her. DNB er kanskje ikke av de smidigste :-/ Mitt forsøk på å ha sikkerhet i båten i tillegg til leiligeten jeg kjøpte grunnet med at jeg ikke eide egenkapital utover verdien av båten. Det ordnet seg på et vis, så båten er fortsatt min selv om jeg nå er millionær i gjeld i stedet for å være gjeldsfri. Hadde det ikke vært for at dattra på 17 ikke vil bo i båt, ville det vært der jeg bodde nå. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.