Jump to content

Båter som kan belånes som bolig


Rittmester

Recommended Posts

Appropo båtlån, sjekket båtlån hos bank norwegian og der ser det ut som de ikke tar hensyn til om jeg bar båten som sikkerhet i det hele tatt??? Renten blir akkurat den samme. Sitter og drømmer litt om en seilbåt til rundt 100-150 tusen, hva er da den beste måten å få den finansiert på? (har ok inntekt men kan ikke legge ut 100 tusen sånn helt uten videre) Er det noe jeg må tenke på å få av papirer på forhånd? Må jeg kjøpe via forhandler for å få låne penger på den? Ikke keen på forbrukslån til 20% rente...

Link to post
Share on other sites

Renten hos Norwegian på båtlån er fra 8.99%. Det er jo rimelig dyrt spør du meg, men kanskje normalt. Isåfall er det svindyrt å låne med pant i båten... Nei, hvis en ikke har egen bolig er det vel bare det gamle speidertrikset igjen, pant i foreldres bolig :rolleyes:

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Akkurat det har i hvert fall jeg aldri hørt om. Båtens verdi er den setter du selv, basert på markedets oppfatning og prising. En agent kan f.eks. finne 3 båter som er mest mulig lik din egen, og så ta snittverdien.

 

Men, mest av alt er det kjøpesummen som legges til grunn. For, det hører med til sjeldenhetene at du kan belåne et objekt som allerede er i ditt eie.

 

Så til spørsmålet ditt:

Nei, normalt vil det etter min oppfatning ikke være noen forskjell på båtens verdi om den er reg. i NOR eller ikke.

Link to post
Share on other sites

Hei Luken,

 

Hvis jeg har forstått det riktig tar det min. 30 dager og få registrert en båt i skipsregisteret.

Dvs. at selger må vente på oppgjør til den er ferdig registrert. (ikke alle som er like interessert i det)

Fordelen er vel da at det er enklere å selge en registrert båt dersom kjøper har båtlån.

 

Har dessverre ikke råd til å kjøpe båten kontant men må ha lån så jeg må sette meg inn i reglene og på meg virker det som jeg skal forsøke å finne en båt som er ferdig registrert.

 

Lupus

Link to post
Share on other sites

Hvilke fordeler er det med å registrere en vanlig lystbåt i skipsregisteret utenom hvis en skal ta opp lån på den?

Det finnes utfyllende tråder andre steder på forumet som dekker opp dette du spør om her "luken". Gjør et søk så finner du det nok. Jeg har ikke tråden i hodet her, men vet at roaldbj hadde en hel del informative innlegg og kommentarer i den tråden, på lik linje med veldig mange andre av de "faste skribentene".

 

Min bank tok forøvrig 80% av min båts verdi i pant, altså måtte jeg ut med 20% egenkapital på et båtlån på rundt 1,2 mill. Jeg bor forøvrig i båten, og har dermed ikke noen annen fast eiendom å pantsette. Renten var litt høyere enn for et reint huslån, men noe lavere enn disse som driver reklame rundt om på nettet for "Båtlån".

Link to post
Share on other sites

Min bank tok forøvrig 80% av min båts verdi i pant...
Dette er vel nokså "normal" lånegrense. Ikke mange banker lar deg låne 100% og noen er vanskelige å få opp i 80% også.

 

At båten er registrert i NOR øker ikke verdien men KAN gjøre den mer lettsolgt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei Luken,

 

Hvis jeg har forstått det riktig tar det min. 30 dager og få registrert en båt i skipsregisteret.

Dvs. at selger må vente på oppgjør til den er ferdig registrert. (ikke alle som er like interessert i det)

Fordelen er vel da at det er enklere å selge en registrert båt dersom kjøper har båtlån.

 

Lupus

 

Dette er feil....på den annen side skjønte jeg ikke helt hva du mente, eller forsøkte å si her. Kan du utdype dette nærmere?

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er feil....på den annen side skjønte jeg ikke helt hva du mente, eller forsøkte å si her. Kan du utdype dette nærmere?

 

Hei Nimbuster,

 

Vet ikke hva du mener er feil, men på meg virker det som at tinglysning av skjøte/pantbrev hos skipsregisteret tydligvis tar ca. 30 dager.

Banken vil ikke utbetale lånet før dette er klart.

 

Noen som har noen annen informasjon rundet dette?

 

Blir vanskelig å kjøpe båt med båtlån når selger evt. må vente så lenge på oppgjør.

Hva med båter som er registrert, noen som vet om det tar like lang tid med eierbytte i skipsregisteret?

 

Lupus

Link to post
Share on other sites

Det jeg ikke skjønner helt, er det du sier om at "tinglysning av skjøte/pantebrev tar 30 dg i Skipsregisteret".

 

Skipsregisteret er vel ingen instans som skal tinglyse noe skjøte/pantebrev? De registrerer båten din i sitt register, etter at de har mottat tilstrekkelig dokumentasjon på båtens indentitet, og du får dermed en dokumentasjon på båtens identitet.

 

Jeg tror faktisk at dersom en bank ønsker å låne deg penger til å kjøpe båt, så spiller det ikke noen rolle for banken om den er reg. i NOR, elleri Redningsselskapets register. Banken trenger bare en dokumentasjon på at du er rettmessig eier av båten. Skipsregisteret er vel ingen verdifastsetter?

Link to post
Share on other sites

feil :smiley:

Alle krever båten er reg i NOR for å gi lån med pant i båt.

 

Ellers, så trur eg det som er nevnt om at ein evt selger vegrer seg for salg pga lang tid med oppgjør, ikkje stemmer. I så fall skal det være sinnsyk spesiell og billig båt. Ikkje akkurat selgers marked nå.

Men eg trur at banken ordner papira til NOR, og på samme måte som ved hus, så tar dette tid. Men banken har alikevell som praksis å betale ut, fordi banken sjølv ordner pantepapir og stoler på seg sjølv at de få gjort det ferdig.

 

Båter reg i NOR er trolig lettere å omsette, og vil da kunne ha litt meir verdi, som eit meir attraktivt objekt :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Feil :smiley:

Jeg tror det er en myte blitt. Tror dette vil flate ut over tid.

Det viktigste for banken er identiteten...at båten er den som faktisk er oppgitt.

 

Ingen soletegn tyder på at båten er lettere å omsette, selv om den er reg. i NOR. Det koster bare kr. 1750 å reg. i NOR...

Link to post
Share on other sites

Nja myte og myte.....

 

For den som kjøper en brukt båt og ønsker å låne penger på den er det en soleklar fordel at den er registrert i skipsregisteret.

 

Gebyret er ikke problemet, men å stable på beine nødvendig dokumentasjon på en båt som har skiftet eier noen ganger.....

Det er en helt annen sak. :wink: :wink:

Link to post
Share on other sites

Skal du registrere båten i Småbåtregisteret/Redningselskapet, må du også kunne dokumentere eierskapet, og båtens historie.

 

Jeg har nylig registrert en 14 år gammel skjærgårdsjeep i Småbåtregisteret (under 8 m), og måtte dokumentere eierskapet og båtens historikk.

Jeg har også sendt inn papirene til NOR for å registrere en annen båt (moderskipet), og venter papirene hver dag som helst.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når båten registreres i småbåtregisteret får du vel en klistrelapp som kan tas av igjen. Når den registreres i skipsregisteret vil vel folkene under måling/kontrollen i båten også merke båten for evig med nummeret. I min båt er skipsregisternummeret "inngravert" - dvs borret gjennomgående med en haug med hull - i en del av båtens innvendige konstruksjon slik at det det må litt arbeid til for å skjule det igjen.

 

Totalt med måling etc koster det vel ganske mye å få skipsregistrert en båt? Min egen båt hadde tidligere vært registrert men var det ikke når jeg overtok den. Skipsregisteret - som er svært servicevennlige på telefon og epost - antydet at det normalt vill koste et anseelig beløp (timepris ved måling etc - kr 30 000 ble nevnt som noe jeg kunne påregne så jeg var nære ved å slå det fra meg og fikk den først registrert i småbåtregsiteret før den enkle veien ble en realite.), men ettersom min båt tidligere hadde vært registrert gikk det hele veldig enkelt - og jeg slapp unna med de 1750 somm er nevnt, i tillegg til at registeret selv sto for en del av dialogen med mellom-eierne i den ikke-registrerte perioden.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Lurer på en ting.

Om man kjøper en NOR registrert båt kontant.

Kan denne båten i sin fulle verdi senere brukes som sikkerhet ved boligkjøp?

 

Nei.

Jeg kom i en situasjon hvor jeg måtte kjøpe meg en leilighet.

Jeg var før dette gjeldfri, men hadde båten til en verdi av ca.650.000,- som jeg forsøkte å bruke som sikkerhet til de siste 25% på boliglånet. (jeg fikk bare låne inntill 75% av boligens verdi med sikkerhet i leilgheten)

Jeg forsøkte og argumentere med at båten var registrert i NOR, men fikk beskjed om at dette ikke kunne brukes som sikkerhet eller pant, så lenge jeg allerede eide båten.

 

Jeg spurte da om det var slik at hvis jeg:

 

1. Solgte båten til min far for 600.000,-

2. Kjøpte leilighet for 1.000.000,- ved å låne 750.000,- i banken og ha 250.000,- egenkapital.

3. Låne 250.000,- av samme bank med sikkerhet i båten for å kjøpe den tilbake av min far.

 

Jeg fikk beskjed om at det ville funke og at jeg temmelig sikkert ville fått innvilget lånet, da det i kjøpsøyeblikket kunne tas pant i en NOR-registrert båt.

 

En annen ting i forbindelse med registrering i NOR, er at man får inngravert registreringsnummeret i båten. Hos meg er det gjort med STORE bokstaver og tall nede i kjølsvinet.

 

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

De aller fleste banker låner ut penger med sikkerhet i båt når båten er registrert i skipsregisteret.

 

I prinsippet blir da båten sikkerhet på samme måte som bolig er det. Ofte er dog renten litt høyere enn tilfellet er når bolig er sikkhet.

 

Hvis du vil låne penger til bolig, men ønsker å ha sikkerheten i båt i stedet for boligen det skal lånes penger til da må du forvente at bankes gjerne synes det er litt underlig, ikke minst siden du som kunde får en dyrere finansiering av nevnte bolig.

 

Red: Synes det er litt pussig det RSL har erfart, tror ulike banker kan ha ulik praksis her.

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skipsregisteret - som er svært servicevennlige på telefon og epost - antydet at det normalt vill koste et anseelig beløp (timepris ved måling etc - kr 30 000 ble nevnt som noe jeg kunne påregne

 

Det er ikke skipsregisteret som måler båten, det er sjøfartsdirektoratet og de har en fastpris på ca 17-1800 kroner


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Red: Synes det er litt pussig det RSL har erfart, tror ulike banker kan ha ulik praksis her.

 

DNB er kanskje ikke av de smidigste :-/

Mitt forsøk på å ha sikkerhet i båten i tillegg til leiligeten jeg kjøpte grunnet med at jeg ikke eide egenkapital utover verdien av båten.

Det ordnet seg på et vis, så båten er fortsatt min selv om jeg nå er millionær i gjeld i stedet for å være gjeldsfri. Hadde det ikke vært for at dattra på 17 ikke vil bo i båt, ville det vært der jeg bodde nå.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...