Jump to content

Båter som kan belånes som bolig


Rittmester

Recommended Posts

Det er ikke skipsregisteret som måler båten, det er sjøfartsdirektoratet og de har en fastpris på ca 17-1800 kroner

 

 

Jeg trodde dette var slått fast i denne og andre tråder en gang for alle:

 

Båten skal IKKE måles!

 

Etter den 1. janaur i år er kravet om at båten skal måles bortfalt.

 

Det koster kun kr. 1750.- å registrere båten i NOR

Link to post
Share on other sites

Kverulering :

 

Nå som "bortimot alle" båter kan registreres, samt at der er kun bittelitt identifikasjon som skal til (innprenting nær sagt hvor som helst).

 

Hvis en kjeltring selger båten sterkt beheftet og unnlater å opplyse i salgsannonsen at båten er registrert, slik at potensiell kjøper ikke tenker tanken på å sjekke eventuelle heftelser, og heller ikke finner identifikasjon som initierer registrert båt i verste fall kan kjøpe en beheftet båt?

 

Jeg mener, mange registrerer nå båtene for å ha mulighet for å belåne denne, og der er jo lite utad som viser at båten faktisk er registrert. Kan dette være kjerne til trøbbel for framtiden ?

 

Regelverket blir jo da som ved bil vil jeg tro, at man overtar heftelser på bilen, eller er der annet regelverk?

 

****

Redigert skrivefeil.

Redigert av Verrie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg trodde dette var slått fast i denne og andre tråder en gang for alle:

 

Båten skal IKKE måles!

 

Etter den 1. janaur i år er kravet om at båten skal måles bortfalt.

 

Med mindre du kan dokumentere målene, som f.eks ved et byggebrev skal fortsatt båten måles


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Såfremt fartøyet er under 15 meter, og ikke et fiske- eller fangstfartøy, trenger det ikke kjenningsmåles for registrering i NOR dersom målene til fartøyet kan dokumenteres ved hjelp av byggebrev som du sier, men også ved samsvarseklæring/CE-dokumentasjon, erklæring fra produsent eller annen tilsvarende dokumentasjon som NOR-registeret kan godta(GA-plan osv.).

 

Fysisk måling av fartøy under 15 meter opphører fra og med 1.januar 2010

 

Forskrift om endringer i forskrift 30. juli 1992 nr. 593 om registrering

av skip i norsk ordinært skipsregister (NOR) ble godkjent i

Statsråd 11.desember 2009:

Kjenningsmåling (fysisk måling) bortfaller fra og

med 1.januar 2010 og ”Identitetsbevis for fartøy”

vil følgelig ikke bli utstedt av Sjøfartsdirektoratet

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Jeg tar opp i igjen denne gamle tråden jeg.

 

 

I min bank godtok dem ikke pant i båten, det gjorde dem kun med yrkesbåter som fiskere osv.

 

Hvilke banker er best på dette med pant i båten?

Jeg har vært i kontakt med 1 annen bak med rente 5,25 som ikke er så altfor galt. de tok pant i båten. dem vil også at jeg skal flytte mitt kundeforhold til dem.

Har også sett at jeg kan spare en del penger på og bytte bank også, så det kan godt hende jeg gjør det.

 

F.eks hva med skandiabanken? noen som er kunde der og har båtlån via dem?

Hvordan fungerer denne banken? den virker iallefall som en billigere bank enn de fleste andre

 

 

Så er det disse haiene, elcon, santander, norwegian osv hvordan er dem ser de har renter oppunder 6% ?

 

Jeg vurderer og ta ny takst på huset også, for og belåne det.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...