SeaRaymond Startet 22.November.2009 Del på Facebook Startet 22.November.2009 Har volvos DPH drev og dens G7 propeller med denne nikkel-aluminium-bronse legeringen og lurer på om noen kan fortelle meg hvordan jeg går frem og hva som bør brukes for å få polert denne blank igjen. Våger ikke gå igang med hva som helst grunnet den "spesielle" legeringen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.November.2009 Del på Facebook Svart 22.November.2009 Er det den som blir sort i sjøvann? I såfall så er dette et groehindrene middel som du ødelegger om du polerer propellen. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 22.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2009 (redigert) Tjaja, den blir isåfall nokså mørk, spurde forhandler, men fikk bare til svar at de sendte de til eksternt firma for å få de blanke, det var hektiskt og jeg stod igjen som ett spørsmåltegn, kan vel ikke være meningen at det skal betales i dyre dommer for å få de blanke Dette med grohindrende "middel" har jeg ikke hørt om, hvor har du det fra, utsonderer metallet noe som hindrer det i å gro? Syntes det er feil å sjøsette båten til våren igjen med en gråsort propell, som egentlig skal skinne som en nyslått mynt Redigert 22.November.2009 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 22.November.2009 Del på Facebook Svart 22.November.2009 Min propell var til avbalansering hos Winrace i høst, den kom tilbake helt blank. Problemet mitt nå er at jeg har en svart og en blank propell Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 22.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2009 Vet du hordan de fikk den blank? Har vel ikke ødelagt dette grohindrende middelet som nevnt her har de vel (de burde vite hva de baler med) Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 22.November.2009 Del på Facebook Svart 22.November.2009 Nei det vet jeg ikke, men regnet med å polere den andre blank også. Kan selvfølgelig rette en forespørsel. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.November.2009 Del på Facebook Svart 22.November.2009 Problemet mitt nå er at jeg har en svart og en blank propell Livet er fullt av uoverstigelige problemer Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 22.November.2009 Del på Facebook Svart 22.November.2009 Ja og jeg som var lykkelig uvitende før Hulda påpekte problemet Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.November.2009 Del på Facebook Svart 22.November.2009 Ja og jeg som var lykkelig uvitende før Hulda påpekte problemet Det er bare å spørre en seriøs Volvoforhandler, så får du samme svaret. Hva det er de belegger metallet med er en stats(Volvo)hemmelighet. Du kan sende inn propellen til Volvo å få den sort igjen. Det koster sikkert omtrent det samme som en ny propell. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 22.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2009 Nå var min tanke at jeg gjerne vil ha den blank som ny jeg da, visste ikke om at de skulle være "svart" når de først ble det, og er fremdeles ikke sikker på at det er slik det må være. Jeg fikk som sagt ett slags svar fra forhandler, altså på at det var ett eksternt firma som "polerte" dem for de, så det er tydelig mulig. Men etter dette med svart og ikke groende belegg kom frem vet jeg enda mindre....og glad jeg ikke har gått løs med kjemikalier eller messingpuss Sitér dette innlegget Link to post
båtn2 Svart 22.November.2009 Del på Facebook Svart 22.November.2009 Jeg brukte Hempel rubbing for å få tilbake den blanke fargen på mine propeller, deretter gikk jeg over med voks. Har ikke merket noe groe på mine propeller. Sitér dette innlegget Quicksilver Link to post
Hobby 430 Sport Svart 22.November.2009 Del på Facebook Svart 22.November.2009 Poleringsmaskin, pasta "ost" og jobb de godt inn, vask deretter med rødsprit før du legger siste finsih med voks som forsegling. Har gjort dette på et par propeller med ganske bra resultat Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
SeaRaymond Svart 22.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2009 Og da snakker vi volvos nikkel-aluminium-bronse propeller til DPH-drev formoder jeg? Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 22.November.2009 Del på Facebook Svart 22.November.2009 Usikker, men den ene var mye lysere i fargen en ren messing, minnet mye mer om litt gyllen sølvfarge så eg tipper de kan ha vært en sånn ja.. alle de metallene som er i din propell lar seg polere, en alene eller alle i en legering!!! Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
BEG Svart 22.November.2009 Del på Facebook Svart 22.November.2009 Kjøpte nye propeller til DPH i sommer, det tok vel ikke mer enn 3-4 dager så var de svarte. Og, det skal de være. Dette er et oksiderende belegg som kommer i saltvann. Skal ha den effekt at det ikke gror så mye, min gjør ihverftall ikke det. På "varvet" utenfor Gøteborg som skiftet nevnte propeller, lå en Grand Banks 42 som hadde vært skikkelig på moder jord. Der de hadde bygget opp kjølen på nytt, var det stoffet til slutt. Overhørte at eieren, fra Nederland, ba om at hele bunnen måtte stoffes grunnet fargeforskjell til den gamle blåfargen. Verftsjefen spurte om han var redd for klager fra fisk i området, eieren rødmet og sa "forget it". Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
SeaRaymond Svart 22.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2009 (redigert) jaja, tar hintet ditt, men, jeg er alikavel den som liker å ha tingene på stell og rent den dagen det sjøsettes, og sette ut med en propell som ser ut som den gjør når jeg vet hvordan den kan se ut er feil for meg. Men er det slik det skal være for det gå, men det skal jeg da iallefall ha bekreftet fra sikre skilder. Takk for alle innspill så langt, ser ut som den ikke skal pusses Redigert 22.November.2009 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.