Jump to content

Sommeren 2010 - planlegges. Vestlandstur. Tips ønskes

Bitteliten

Recommended Posts

Ser at du mangler kart videre fra Haugesund der eg holder til, vil sterkt anbefale deg å kjøpe kystatlas da det har oversiktskart i skala 1:100000 og detaljkart i 1:40000 som dekker store områder i ett bind. Har selv brukt vanlige papirkart i alle år men har gått over til disse som er mye kjekkere å bruke, kan tegnes på med blyant. På sørlandet ved Lindesnes kan du ikke gå gjennom Spangereidkanalen pga høyde maks på 4,1 m, så du må gå rundt lindesnes. Er det lite sjø og bra vær er det bare å ta dette stykket fra lindesnes til tananger i ett jafs og bli ferdig med det, her kan det vere mye strømsjø selv om sommeren.

hvis du tar turen igjennom karmsundet så er jo viking garden på bukkøy vært ett besøk, her er det gjeste brygge også.

http://www.vikingkings.com/

skudeneshavn er også en koselig by, med skudefestivalen som ett høydepunkt ifra 1 til 4 juli, men er også en fin plass å være utenom også:)

http://www.skudeneshavn.com/

Redigert av grønningen (see edit history)

Gir max og auke itte kvart

Vi var nordover fra Stavanger og opp til Bergen både sommeren 2007 og 2008. Hvis du ser i bloggen vår, kan du få tips supplert med bilder til steder som kan være fine og besøke :wink:

I år ble det Sørlandet, men neste år satser vi på Vestlandet igjen, og da enda lenger nord enn hva vi så langt har vært :sailing:

How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson

submiss blog

Ser at Ask ikke anbefaler en del steder, deriblandt Leirvik på Stord. Hva kan grunnen være til det? Det er i alle fall en svært populær gjestehavn. Nesten alltid fullt. Det er kanskje derfor han mener det. Eller at det er mye liv og røre i verdens største nynorskby. Ikke alle liker folk rundt seg, men de fleste har ikke problemer. I alle fall mye å ta seg til for enhver smak. Skulle det være behov, så har vi i Rommetveit Båtlag 4 gjesteplasser i Sævarhagsvikjo, to km nord for Leirvik sentrum. Der er det rolig. Dere er velkommen der. www.rommetveitbaatlag.no

Jeg ville iallefall prøvd å time passeringen av Jæren godt, du trenger vel halvannen dag ned der og kan legge ut fra Farsund tidlig om morgenen. Er det pent vær er Sogndalsstranda ett fint sted å spise iskrem på kaien (eller lapper). Så peiser du videre til Kvitsøy, Stavanger ville jeg hoppet over da det mest sannsynlig blir ventehavn på veien sør igjen. Utsiden av Bømlo er flott selv om kartet ser skummelt ut, det er godt med staker der så du kan ikke gå feil. Ellers vil jeg bare tipse om at Sogn og Fjordane har mye å by på, spesiellt små steder som du nevner. Går du 2-3 etapper hver dag kan du få med deg mye. Er det fint vær er det kjekt å rusle rett på utsiden av de ytterste øyene også. Ofte er det nettopp her det fine været er nå metrologene melder regn i Bergen...

Hei

Eg har budd 11 år på Leirvik og gått gymnas i Haugesund, så eg meinar å ha gjort ein viss "reserach" før eg uttalar meg.

Når det gjeld Haugesund hamn så er det svært uroleg, spesielt sør i hamna. Dette pga. hurtigbåtar og mykje fest og fyll.

Når det gjeld Leirvik så er dette ein av dei styggaste bygdebyane i landet. (Truleg berre slått av Førde.) Det er ikkje fritt for fest og fyll

i hamna der heller.

For dei som likar det så er det jo attrative stadar.

Eg kan heller ikkje sjå at det er så mange attraksjonar på stadane eg har frarådd.

Ikkje minst så er det svært mange flotte småplassar og uthamner kort avstand frå desse stadane.

Ask

Med all respekt, Ask. Jeg er veldig glad for at vi mennesker er så forskjellige.

Fiskematbutikken på kaien ved bussterminalen i Lervik er å anbefale. Hører til de små gleder man fordriver dagen med når man er på ferie. :cool:

Fisk og skalldyr høyrar til på båtferiar. På Espevær så kan du kjøpa ferske reker rett frå trålarane.

I sommar så kjøpte eg kreps rett frå fiskaren på Røvær.

Eg har plukka tusenvis av kamskjell mellom Leirvik og Haugesund.

Ask

....., Stavanger ville jeg hoppet over da det mest sannsynlig blir ventehavn på veien sør igjen. .....

Hopp gjerne over Stavanger, der har du vel vært så ofte allikevel og gjestehavnene her i byen er jo en sammenhengende tragedie, år etter år.....

Men hvis du hopper over Ryfylke gir du avkall på mye båtglede. Her er rikelig med plass både i organiserte og uorganiserte sammenhenger. Vi har en rekke nedlagte "dampskipskaier" i hver sine småkoselige bygdesamfunn og atmosfæren er stort sett herlig avslappende :wink:

Andre har avtalt Jone Laugaland sin lille bok (som jeg selv har bidratt til å lage...) - og ellers finner du mye bra i Den norske Los #3. Men har du kartene 15, 16 og 17 kan du trygt gå på oppdagelsesferd på egenhånd!

Vår felles venn "Fjellbonden" har forresten vært flere rundturer på hele Vestlandet også her i Ryfylke og kan nok ha noen tanker og ideer å bidra med.

Trenger du kai, strøm og vann i Stavanger så er det bare å ta kontakt!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Bitteliten har blitt mistenkelig stille i denne tråden. :flag: Overveldet av informasjonen, eller er vestlandsturen avlyst?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Vi har planer om å bruke noen uker på strekningen Bømlo-Fitjar i mai 2010, men det blir kanskje litt tidlig på året for dere? Planen vår er å starte fra Brekkestø ca 12. mai...

Noen Stavanger somre er fantastisk fine i begynnelsen av mai, mens andre er en kald opplevelse.

Vurderer å ta to ukers båtferie fra 17. mai for å putre rundt i Ryfylke, og nye tre uker fra siste uke i juli.

Lurer på om perioden i mai er litt i tidligste laget, når vil det være anbefalt å starte båtferien hvis man ønsker godt vær?

Bitteliten har blitt mistenkelig stille i denne tråden. :flag: Overveldet av informasjonen, eller er vestlandsturen avlyst?

Vestlandsturen er ikke avlyst. Jeg bare ventet til bergensere, haugesundere og andre var ferdig med å krangle om hva som er vakrest før jeg nå skrev ut hele tråden og skal kose meg med å lese og se på kart :yesnod:

Havneguiden Lindesnes-Bergen står på ønskelista til jul

takk for alle tips!

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...